فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره نقاشی روی دیوار دانشگاه هنر اصفهان گفت: «با حضور فوری یگان حفاظت، آثاری که بر روی دیوار نقش بسته بود، رفع شد.»
کد خبر: ۴۵۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 05 July 2017

به گزارش تابناک : فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در خصوص عکسی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده و نشان‌دهنده رنگ‌آمیزی و طراحی پشت ساختمان دانشکده پردیس دانشگاه هنر اصفهان است گفت: «این اقدام کار گروه هنری بود و به نظر می‌رسد که این اقدام به صورت خودسرانه و بدون انگیزه بوده است. این گروه قصد تخریب و وارد کردن آسیب به بنای تاریخی را نداشته‌اند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «طراحی روی دیوار یکی از بناها بر اثر نداشتن آگاهی انجام شده و یگان حفاظت پس از این کار به سرعت در محل مورد نظر حضور پیدا کرده و موضوع را پیگیری کرده است. در حال حاضر سوءاثر رفع شده است.»

الله یاری همچنین در خصوص احیا و مرمت حمام صفوی خسروآقا این استان نیز تشریح کرد:‌ «بازسازی این بنای قدیمی طرح بزرگی است و شامل بازسازی کامل حمام می‌شود، البته به دلیل این‌که بخشی از این بنا در مسیر خیابان قرار گرفته است ما تصمیم گرفتیم در گام نخست مرمت بخش باقی‌مانده را که در راه خیابان نیست را آغاز کنیم. بخشی که مرمت آن را آغاز کرده ایم فاز نخست مرمت حمام صفوی خسروآقا است و طرح آن هم به صورت کامل در میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و در شورای فنی تصویب شده است.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: «قرار است مرمت فاز نخست حمام صفوی خسرو آقا را به صورت نمادین به سرعت انجام و در ادامه راهکارهایی برای تکمیل کار ارائه شود.»

انتشار عکس تعدادی جوان که با دست‌های روبه دوربین با بک گراند دست‌های رنگ روی دیوار در فضای مجازی تخریب بناهای تاریخی را برای مخاطبان متصور کرد و به همین دلیل عکس العمل‌های گسترده‌ایی را به دنبال داشت.

وی درباره زمان‌بندی پیش‌بینی شده نیز گفت: «سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مجری این طرح است و مرمت فاز اول در سال 1397 به پایان خواهد رسید.»

الله‌یاری همچنین در خصوص بهره‌برداری از خط یک متروی اصفهان نیز عنوان کرد: «کارهای خط مترو به پایان رسیده است و دو فاز بحث بهره‌برداری آن انجام شده است. در این میان دوستان میراث فرهنگی که دغدغه ایجاد آسیب به بناهای تاریخی اصفهان را دارند تاکید دارند که پیش از شروع فعالیت مترو، مستندسازی شود و تیم فنی تمام ابعاد را مانیتورینگ و پایش کنند چراکه در مسیری که خط مترو ایجاد شده، بنا‌های تاریخی وجود دارد که نباید آسیب ببینند.»

وی ضمن یادآوری این‌که این طرح توسط دانشگاه اصفهان و با همکاری مراکز بین‌المللی مطرح شده بود، بیان کرد: «سازمان میراث فرهنگی این طرح را پذیرفته اما بهره‌برداری آن منوط به بررسی در راستای حفظ بناهای تاریخی است (مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) یا همان مدرسه چهارباغ، بازار تاریخی هنر، کاخ هشت‌بهشت و پل تاریخی سی‌وسه‌پل) که در مسیر حرکت مترو قرار دارند.»

مدیرکل میراث فرهنگی اتسان اصفهان همچنین در ادامه سخنانش از تکمیل نشدن بررسی سخن گفت و افزود: «به لحاظ اهمیت موضوع و تاکید زیاد در مکاتبه‌ها بر حفظ بناهای تاریخی، بررسی‌های به شکل جدی در حال انجام است اگرچه به نظر می‌رسد با بهره‌برداری مترو مشکلی در پیش نخواهیم داشت.»

لازم به یادآوری است، عملیات ساخت قطارشهری اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد اما با توجه به بافت تاریخی این شهر به کندی پیش رفت. خطاهای اجرایی نیز در طولانی تر شدن اجرای این پروژه موثر بوده اند. سازمان قطار شهری اصفهان و حومه مسئولیت ساخت و بهره‌برداری متروی اصفهان را بر عهده دارد. برای شهر اصفهان ۳ خط قطار شهری در نظر گرفته شده است؛ خط ۱ مسیر شمال به جنوب، خط ۲ شمال شرقی به غرب و خط ۳ از جنوب به غرب است. همچنین برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌شوند.

اولین طرح جامع حمل ونقل شهر اصفهان در سال ۱۳۵۵ توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو صورت گرفت اما به مرحله اجرا نرسید. پس از انقلاب ایران، در سال ۱۳۵۹ مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان انجام شد. طی آن به مدت یک سال مطالعات مترو اصفهان توسط شرکت مهندسین مشاور پاسیفیک کوماگائی گومی صورت گرفت. در سال ۱۳۶۳ نیز مطالعات حمل ونقل برون شهری محدود به منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود توسط مجتمع فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد. بین سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک اصفهان با مدیریت سازمان حمل ونقل و ترافیک و توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام و در پی آن بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ مطالعات پیش امکان پذیری حمل و نقل انبوه توسط شرکت فرانسوی سوفرتو و در سال ۱۳۷۴ مطالعات امکان پذیری آن توسط شرکت استرلیایی PPK انجام شد و شبکه حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان مشخص گردید. پس از آن، از سال ۱۳۷۵ به مدت دو سال طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان و حومه انجام گرفت و پس از تصویب بودجه احداث قطارشهری توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹، عملیات اجرایی خط یک مترو اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.





منبع : آنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار