قطار شهری در اصفهان به عنوان مکمل و موتور محرک حمل و نقل درون شهری، به ایستگاه پایانی خود می رسد تا هوای پاک را به اصفهانی ها هدیه دهد.
کد خبر: ۴۵۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 03 July 2017
به گزارش تابناک : زمانی که فکر ساختن کارخانه ذوب آهن در اصفهان ایجاد شد بسیاری از کارشناسان آن زمان به این نتیجه رسیدند که خط ریلی از فرودگاه تا ذوب آهن احداث کنند.

تحقیقاتی توسط برخی شرکت ها از جمله شرکت ژاپنی انجام شد ولی به صورت برنامه ریزی شده از سال های ۷۰ قدم های اولیه برداشته شد و با شرکت فرانسوی قرارداد بسته شد.

سرانجام پس از مطالعات فراوان در دهه 70 تصمیم بر آن شد تا مترو اصفهان در سه خط انجام شود به غیر خط یک که اتصال محور شمالی به جنوبی اصفهان است ما بقی خط ها عملیات احداث آن آغاز نشده و خط یک نیز به صورت فاز و مرحله ایی افتتاح می شود .

تا کنون دو مرحله از این خط افتتاح شده و هر نیم ساعت یک بار مسافر می گیرد اما طبق وعده مدیریت شهری اصفهان تا شهریور مهرماه قطار شهری اصفهان در خط یک به ایستگاه آزادی می رسد.

هوای پاک هدیه مترو به اصفهانی ها / قطاری که آرام آرام به ایستگاه پایانی می رسد

این خط از شمال شهر اصفهان آغاز شده و پس از طی مسیری به طول ۲۰.۲ کیلومتر به پایانه صفه در جنوب اصفهان می رسد. در این خط ۲۰ ایستگاه وجود دارد.

ساخت این خط در سال ۱۳۸۱ آغاز و اجرای آن به ۳ فاز تقسیم شده بود. فاز اول شامل ۱۰ ایستگاه به طول ۱۱ کیلومتر بوده که در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ افتتاح شد فاز دوم به فاصله یک سال پس از فاز اول در ۱۳ آبان ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. این فاز شامل ایستگاه تختی بوده است در فاز سوم ۹ ایستگاه باقیمانده به بهره برداری خواهند رسید و اجرای خط یک به پایان می رسد.

متوقف شدن قطار در ایستگاه چهار باغ

عبور مترو در عمق، همراه با حفاری‌ها و تخریب‌های زیادی در سطح زمین است. در حال حاضر محوطه‌های وسیعی در محل ایستگاه‌های شهدا، تختی، امام حسین (ع)، شریعتی و آزادی گودبرداری شده‌است. تلاش برای این همه عملیات عمرانی در نزدیکی برخی نقاط خاص اصفهان عهد صفوی همچون باروی اصفهان، دروازه دولت، ورودی عباس‌آباد، محل سردر و کاخ هزارجریب، مایه نگرانی است. با توجه به نسبت سطوح گسترده مناطق گودبرداری شده به سطح کل خیابان چهارباغ، همواره صاحب نظران خیابان شمس‌آبادی را که موازی خیابان چهارباغ است بعنوان مسیر مترو پیشنهاد داده‌اند اما مدیریت شهری وقت بر عبور از چهارباغ با این استدلال که که در شهر های تاریخی دنیا نیز به جهت توسعه گردشگری مترو و سایل حمل نقلی از محل های تاریخی آن عبور می کند اصرار ورزید.

 اصلی ترین دلیل به طول کشیدن مترو  آن هم تنها در خط یک، عبور از چهارباغ بود   

داستان مترو و عبور از مکان های تاریخی تنها به چهارباغ ختم نشد و ماشین حفاری تونل مترو به پایه های سی و سه پل برخورد کرد.در ۹ شهریور ۱۳۸۸، خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش کرد که تونل شرقی خط «شمال- جنوب»، پس از گذشتن از زیر زاینده رود با انحراف از مسیر، درکنار سی و سه پل در حدود ۴۰ متر به اشتباه حفاری کرده‌است.

بنا بر این گزارش از واگن‌های حمل خاک حفاری شده، مصالح غیرمعمول مشاهده شده که به قسمتی از پی یک سازه شباهت دارد و این احتمال می‌رود که دستگاه حفار، در اثر انحراف از مسیر، با ورودی جنوبی سی و سه پل برخورد کرده‌است و مصالح غیرعادی قسمتی از پی سی و سه پل باشد. درصورت صحت این مسئله و آسیب وارد آمدن به پی این پل تاریخی، احتمال نشست آن در زمان جاری شدن مجدد آب در رودخانه زاینده رود وجود دارد.

به هر حال با همه این فراز و نشیب شهریور 94 بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای افتتاح فاز نخست قطار شهری در قالب 7 ایستگاه به اصفهان سفر کرد و سال 95 نیز با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تعداد ایستگاه های قطار شهری به 11 ایستگاه رسید .

کارشناسان پس از مطالعات دقیق اعلام کردند : مترو از زیر میدان تاریخی امام اصفهان عبور کند و 24 متر زیر زمین حفاری صورت گیرد اما بنا به احتیاط به منظور تسریع در عملیات مترو میدان امام را دور می زند تا دغدغه ی دلسوزان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان در جلسه بررسی روند ساخت فاز سوم خط یک اصفهان با اشاره به اهمیت ساخت سه ایستگاه باقیمانده از متروی اصفهان گفت: در حال حاضر مدیران شهری اصفهان دغدغه خود را بر تکمیل ایستگاه‌های قطارشهری معطوف کرده‌اند و افراد زیادی بر این مسئله متمرکز شده‌اند.

محمدنورصالحی با بیان اینکه سه ایستگاه باقیمانده باید در یک ماه آینده با نهایت دقت و سرعت کار خود را پیش ببرد، ادامه داد: در این مدت باید با برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه، پیشرفت کار به صورت درصدی رصد شود زیرا در این مدت هیچ تأخیری برای بخش‌های پایانی کار جایز نیست.

مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان، در حاشیه پیش راه اندازی فاز سوم خط یک مترو با اشاره به آخرین وضعيت قطارشهري اصفهان و تلاش‌هاي صورت گرفته در ماه‌هاي گذشته در اين حوزه اظهار داشت: با راه‌اندازي فازهاي اول و دوم قطارشهري اصفهان در سال‌ گذشته و نياز اساسي مردم به مترو به عنوان يک حمل و نقل پاک، مديريت شهري اصفهان طي دو سال گذشته، تلاش هاي شبانه‌روزي را به منظور تكميل فاز سوم خط يك قطارشهري اصفهان داشته است.

وی با بیان اینکه در روزهای اخير آخرين مراحل تست راه‌اندازی فاز سوم خط يک قطارشهری اصفهان صورت گرفته، ادامه داد: همت کاركنان سازمان قطارشهری اصفهان و حمايت‌هاي جدي شوراي اسلامي شهر و مديريت شهري در اين زمينه، آخرين تست‌هاي فاز سوم با عبور قطار از خط و بخش‌هاي باقيمانده صورت گرفته و قرار است كه مسافرگيري قطارشهري از ايستگاه‌هاي سي و سه پل، شريعتي و آزادي به زودي انجام شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت اصلي مديريت شهري، افزايش خدمت‌رساني به مردم و عبور قطار از ادامه خط يک به شمار مي‌رود، ادامه داد: در اين مرحله، قطار با عبور از ايستگاه‌هاي امام حسين(ع) و انقلاب به ايستگاه سي و سه پل مي‌رسد و در ايستگاه‌هاي شريعتي و آزادي نيز توقف خواهد کرد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه طول خط يک قطارشهري اصفهان ۲۰ كيلومتر بوده و داراي ۲۰ ايستگاه است، تصريح كرد: در حال حاضر ۱۱ كيلومتر از اين مسير در حال بهره‌برداري است و با راه‌اندازي ادامه خط يك از ايستگاه تختي تا ايستگاه آزادي اصفهان و بهره‌برداري از سه ايستگاه، شهروندان مي‌توانند از اين خط بهره لازم را ببرند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: خط های دوم و سوم نیز با سرعت هر چه تمام در حال انجام بوده و انشاالله در اصفهان ۱۴۰۰ شبکه ريلي اصفهان بتواند گره هاي كور ترافيكي شهر را باز كند.

امروزه مسئله حمل و نقل عمومی از عمده ترین مسائل کلان شهرها محسوب می شود ، بروز مشکل در این سیستم می تواند مشکلاتی از قبیل اتلاف وقت و انرژی افزایش هزینه های زندگی شهری و افزایش آلودگی محیط زیست در زندگی شهری به وجود اورد.

از مباحث تاثیر گذار توسعه پایدار شهری مسئله حمل و نقل عمومی کارآمد است و با توجه به زمان بر و هزینه بر بودن توسعه زیر ساختها برای استفاده از وسایل نقلیه شهری ، توسعه حمل و نقل عمومی راهکار مناسبی برای حل مشکل ترافیک به حساب می اید که امیدواریم مسئولان مدیریت شهری کلان شهر اصفهان با در نظر گرفتن این پار متر ها و با بهره گیری از تجارب گذشته فط های دیگر مترو اصفهان را سریع تر از گذشته تکمیل کنند تا هوای پاک به نصف جهان هدیه شود.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار