در سال جاری صورت می گیرد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی از اجرایی شدن پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی در سال ۹۶ به تعداد ۱۰ پروژه با اعتبار بیش از ۳۵ میلیارد تومان خبرداد که هزینه هر پروژه از ۲ تا ۶ میلیارد تومان بوده که متوسط آن ۴ میلیارد تومان است.
کد خبر: ۴۵۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴ 01 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،محمد دانشگر در نشست خبری  صبح امروز، افزود: ۸۵ درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی است و نزدیک به ۸۰ درصد منابع آبی چاهی تامین ‌کننده آب روستایی استان است  که خط قرمز خود را در تامین آب سالم و باکیفیت تعریف کرده‌ایم.



اجرای 10 پروژه آب و فاضلاب روستایی با هزینه  متوسط هر پروژه 4 میلیارد تومان /اعتبار121 میلیارد تومانی برای  برون رفت  از بحران آب شرب روستایی مورد نیاز است
وی با اشاره به  کاهش 9 درصدی  بارش‌های یکسال  اخیر  به نسبت سال قبل گفت : با یک تنش و بحران آبی در سطح کشور و استان مواجه هستیم و خراسان رضوی با وجود وضعیت جغرافیایی و اقلیمی اکنون در این تنش قراردارد.
 دانشگر ضمن هشدار درباره باید مدیریت مصرف  آب شرب  گفت : جمعیت روستایی خراسان رضوی یک میلیون و پانصد هزار نفر در ۲۴۵۱ روستا هستند که بالاترین آمار جمعیت روستایی کشور است و ۹۵ درصد این روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی هستند .
وی افزود: از مجموع روستاهای استان ۷۰ روستا در مشهد است که از این تعداد نیز ۳۸ روستا در مناطق حاشیه شهر هستند که بیش از ۲۰ هزار کیلومتر طول خطوط  آبرسانی را تشکیل می دهند.
دانشگر با اشاره به ایجاد 7 آزمایشگاه کیفیت و ارزیابی شرکت آب و فاضلاب روستایی تصریح کرد: در خراسان رضوی تعداد ۲۴ آزمایشگاه در ۷ بخش باکتریولوژی، بیولوژی، فیزیکوشیمیایی، ریزآلاینده‌های معدنی، ریزآلاینده‌های آلی، آلاینده‌های کربنی و فاضلاب در استان فعال است .
وی با اعلام این مطلب که  کیفیت آزمایشگاه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور بوده و حتی از کیفیت آزمایشگاه‌های شهری استان برتر بوده است افزود:در این 7 آزمایشگاه ۱۰۵ پارامتر آب شرب  اندازه‌گیری و ارزیابی می شوند.  
 دانشگر با بیان اینکه در تلاش هستیم  اثرات بحران و خشکسالی را کاهش دهیم، تاکید کرد: تامین آب ۲۱۹ روستا با ۱۸۷ هزار نفر جمعیت را در سال گذشته داشتیم .
و ی درباره  اعتبارات  شرکت آب و فاضلاب روستایی خاطر نشان کرد : اعتبارات استانی ۷۰۵ میلیارد ریال  بوده که ۳۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص  پیدا کرده است  و همچنین در بحث اعتبارات ملی هم ۱۰۱ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اختصاص پیدا کرده  و خوشبختانه  همه این مبالغ،تامین اعتبار شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی افزود: لوله‌گذاری هزار کیلومتر و بهره‌مندی ۲۸۰ روستا از برخورداری از نعمت آب سالم از برنامه های این شرکت در سال ۹۵ بوده است.
وی  درباره وضعیت مشترکان آبی روستایی گفت : مشترکان آب روستایی شامل ۲۴۵۱ روستا در ۲۸ شهرستان بوده که جمعیتی معادل یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۲۰ نفری را در قالب ۵۶۹ هزار و ۹۲۸ مشترک شامل می‌شود که این میزان معادل ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش است.
دانشگر گفت: کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت مجلس تشکیل شده، اما هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص به شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی داده نشده است.
وی افزود: در مجموع از فروش ۳۸ میلیارد تومانی آب ۳۰ میلیارد تومان دریافت شده و ۸ میلیارد تومان آن توسط مشترکان پرداخت نشده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی درباره  علت قطعی آب، گفت: عمده‌ ترین علت در قطعی برق است باتوجه به اینکه امکان حفر چاه بیشتر وجود ندارد و منطقی هم نیست ، اثر آن که بیشتر در فصل گرما  برای مشترکان  احساس می شود ، اما در سطح استان روستای خالی از سکنه به‌دلیل بحران آبی نداریم.
دانشگر در باره اقدامات صورت‌گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی در جهت رفع مشکل انتقال آب‌های آلوده، گفت: این مشکل به‌صورت مقطعی بوده و در خصوص کنترل کیفیت آب آزمایش‌های مختلف در امر سلامت آب انجام می‌شود و شاخص کلرسنجی کشور ۹۶ درصد و استان ۹۸ درصد است و ۲ تا ۴ درصد باقی‌مانده ضریب خطای جزئی است که در تلاش هستیم عدد این میزان هم به صفر برسد.
وی افزود: تعداد کل روستاهای خراسان رضوی ۳۳۳۵ روستا و معادل ۵.۵ درصد روستاهای کشور، جمعیت کل روستاهای استان یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۱ نفر و معادل ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور، میزان طول شبکه توزیع روستایی استان ۱۲ هزار و ۵۸۱ کیلومتر و معادل ۷.۲ درصد شبکه‌های توزیعی کشور، حجم مخازن ذخیره خراسان رضوی ۲۶۹ هزار و ۹۷۰ مترمکعب و معادل ۹.۳ درصد مخازن ذخیره‌ای کشور و ۸۳۰۵ کیلومتر طول خط انتقال و معادل ۸.۲ درصد خطوط انتقال کشور بوده است.
وی  در پیش‌بینی در اُفُق ۱۴۰۰ شرکت آب و فاضلاب روستایی گفت : ۴۰۰ روستای استان با بحران کم‌آبی مواجه  می شوند و در حال حاضر ۲۵۳ روستای استان از آبرسانی سیار توسط تانکرها برخوردار هستند و برای برون‌رفت از این بحران نیازمند اعتباری ۱۲۱ میلیارد تومانی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه با همکاری دهیاری‌ها  و خیرین نصب آب‌شیرین‌کن‌ها را در روستاهای استان داشتیم، خاطرنشان کرد: برای امسال نصب ۲۱ دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستاهای استان در دستور کار قرار گرفته  که کاهش آب‌رسانی سیار را  به دنبال خواهد داشت.
 دانشگر تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد ۴هزارو ۳۰۰ انعشاب آبی غیرمجاز روستایی در استان شناسایی شد که ۹۰ درصد آن پس از بررسی‌های صورت گرفته مجاز شدند و تنها ۱۰ درصد آن غیرمجاز است که بیشتر مربوط به مناطق حاشیه شهر و روستاها و ییلاقات طرقبه و شاندیز است.
وی تاکید کرد: در سال ۹۵ سامانه ۱۵۲۳  شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی فعال شد و این سامانه خدمات‌رسانی‌های غیرحضوری را به مشترکان آبی روستایی استان ارائه می دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۴ پروژه تحقیقاتی در سال ۹۵ به نتیجه رسید، بیان کرد: زمان تایید سلامت آب روستایی در استان از یک هفته به دو ساعت کاهش یافته است و با کیت‌های فعال شده کنترل لوله‌ها در هرلحظه قابل انجام است.
دانشگر در پایان از مردم خواستار شد : جهت مصارف غیرشُربی خود از آب شُرب استفاده نکنند و در ایام فصل تابستان به‌ شکلی در مصرف صحیح آب همکاری کنند  تا با بحران آبی در روستاهای خراسان رضوی  مواجه نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار