شدت گرما و تبخیر زیاد آب سبب مختل شدن زندگی روزمره مردم در نقاط شهری، روستایی و عشایری شهرستان خاش سیستان و بلوچستان شده است.
کد خبر: ۴۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ 01 July 2017
گرمای زودرس در شهرستان خاش که از اواخر اردیبهشت ماه به وقوع پیوست؛ مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه پدید آورده و شرایط را برای زندگی در نقاط شهری و روستایی و عشایری خاش دشوار کرده است.
شماری از مردم و مسئولان شهرستان خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا رسیدگی به مشکلات کم آبی را خواستار شده و بر صرفه جویی در مصرف آب تاکید کردند.
مراد قلندرزهی از معتمدان روستای شوگه بخش مرکزی خاش به خبرنگار ایرنا گفت: خشک شدن آب چاههای مالداری و چشمه سارها و رودخانه ها شرایط دشواری برای زندگی ما و انجام فعالیت دامداری و کشاورزی در منطقه پدید آورده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه ادارات آب روستایی و عشایری در خاش تاکنون نتوانسته اند برای رفع مشکل تامین آب آشامیدنی ما اقدام کنند.
قلندرزهی ادامه داد: هم اینک آب مورد نیاز خود را از شهر و با خرید آب از تانکرهای سیار با قیمت بالا تامین می کنیم.
ظریف عیدوزهی از ساکنان روستای افتخار آباد خاش هم گفت: شرایط برای تامین آب آشامیدنی در این روستا بسیار دشوار شده و انتظار داریم با حفر چاه جدید و رفع نواقص چاه فعلی برای حل مشکل ما اقدام شود و البته تلاش مسئولان برای حل این مشکل قابل تقدیر است.
رسول شریفی نیا از ساکنان روستای تل گزی هم گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون شرایط برای تامین آب شرب در منطقه ما بسیار سخت شده لذا نیاز است دولت برای حل مشکلات ما برنامه ریزی و اقدام کند.
وی افزود: با توجه به اینکه حجم بالایی از منابع آبی به مصارف کشاورزی اختصاص دارد، ضروری است نسبت به این موضوع نگاهی ویژه از سوی دولت و بهره برداران صورت پذیرد.
همواره از سوی کارشناسان در زمینه بحران آب و کمبود این مایع حیاتی هشدار داده می شود اما روزانه شاهد بهره‌برداری بیش از حد از آب های زیرزمینی هستیم و افزایش عمق چاه‌ها نسبت به گذشته زنگ خطر جدی را برای کاهش سطح آب زیرزمینی به صدا درآورده است.
در دولت یازدهم گامهای خوبی برای اجرای سامانه های نوین آبیاری برداشته شده و در همین شهرستان خاش به گفته مسئولان در حوزه کشاورزی کمتر از 10 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده و قریب به سه هزار هکتار پروژه آبیاری نوین در دست اجرا و یا تهیه طرح است.
روی آوردن به تولید و کشت گیاهان دارویی و گل و کشت های گلخانه ای با نیاز آبی کم از اقدامات ارزشمند دولت است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است.
امان الله طوقی مدیر جهاد کشاورزی خاش بیان کرد: با توجه به اینکه شدت گرما و شرایط تبخیر آب در این شهرستان در تابستان امسال به حد هشدار می رسد توصیه ما این است که کشاورزان آبیاری اراضی باغی و زراعی را در ساعات اولیه صبح و یا شب هنگام انجام دهند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خاش هم گفت: از مجموع 18 میلیارد متر مکعبی حجم بارشها در سیستان و بلوچستان یک و نیم میلیارد متر مکعب سهم خاش بوده که انتظار داریم برای ذخیره آب ناشی از نزولات جوی اعتبارات لازم برای اجرای طرحهای آبخیزداری این شهرستان ویژه دیده شود.
محمدرضا بهادرزهی ادامه داد: هم اینک بخش بزرگی از پروژه های ما به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده اند بعنوان مثال یک پروژه سد سرزردان در ایرندگان تعطیل است که در صورت اجرا و تکمیل آن افزون بر 2 میلیون متر مکعب آب در پشت آن ذخیره می شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه اقلیم عادی در حال تبدیل به اقلیم نیمه‌خشک و خشک است و با پایین رفتن سطح منابع آب زیرزمینی عمدتاً پوشش گیاهی نیز بسیار کمتر شده و یا از بین رفته‌اند.
منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت خاش نیز گفت: با توجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم ضروری است برای مقابله با بیماری های این فصل نسبت به تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم و نیز رفع نواقص شبکه های آبرسانی و نیز کلرزنی آب چاهها و منابع آبی و آموزش آبداران روستایی اقدامات لازم صورت گیرد.
** سالانه 3 هزار و 328 میلی متر آب در خاش تبخیر می شود
رئیس اداره هواشناسی خاش متوسط بارندگی سالانه در این شهرستان را 150 میلی متر ذکر کرد و گفت: هر سال افزون بر سه هزار و 328 میلی متر از آب ها در خاش تبخیر می شود.
ابراهیم ایرندگانی افزود: سال 95 میزان متوسط بارش در خاش 173 میلی متر بوده و با توجه به میزان بارندگی 80 و 62 میلی متری در سالهای 93 و 94 در 2 سال متوالی بارندگی در این شهرستان مطلوب نبوده و در 2 دهه اخیر شرایط بارندگی در خاش به شدت بحرانی بوده و تنها در سال 92 با ریزش 214 میلی متر باران وضعیت بهتر شده بود.
وی اظهار کرد: در خرداد امسال حداکثر دما در شهر خاش به حدود 43 درجه رسید ولی در تابستان شرایط سخت تر خواهد بود.
سالاری مدیر امور منابع آب خاش نیز گفت: آب عامل و محرک اصلی کشاورزی جهان به شمار می رود، به همین دلیل حدود 70 درصد آب مصرفی جهان به آبیاری مزارع کشاورزی اختصاص داده شده است، در بسیاری از کشورها مانند ایران، کشت آبی جزو اصلی ترین روش تولید مواد غذایی محسوب می شود.
وی افزود: برخورد قانونی با چاه های حفر شده غیرمجاز و چاه هایی که اضافه برداشت دارند از اولویت های اصلی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بوده که با هدف حفظ منابع آبی در دستور کار است.
سالاری بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند، ایجاد اکیپ‌های گشت و بازرسی، اجرای روش‌های مختلف تغذیه مصنوعی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از جمله اقدامات موثر برای پیشگیری از افت منابع آبی محسوب می شود.
بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: در این بخش سالانه از استحصال 167 میلیون متر مکعب آب فقط 100 میلیون متر مکعب تجدید پذیر بوده و متأسفانه تأثیرات اقلیمی به سمت نیمه کویری سبب شده که خاش با مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی روبرو شود.
مجتبی شجاعی افزود: کشاورزان از آبخیزداری و روش‌های مشابه فاصله گرفته‌اند و از 93 رشته قنات که میراث معنوی خاش هستند 80 درصدشان در بحران به‌سر می‌برند و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیاز به عزم عمومی دارد.
وی افزود: باید از سفره های زیرزمینی منطقه در 4 حوزه تهلاب، کارواندر، دشت آبخوان و پشت کوه متناسب با حجم تغذیه آنها، برداشت کنیم اما بعضا اضافه برداشت هایی علاوه بر چاههای غیرمجاز، از چاههای مجاز می شود که این اضافه برداشت ها نسبت به ظرفیت سفره زیرزمینی منطقه بیشتر بوده که می توان با روشهای تعدیل سفره های آب به نوعی به کاهش خسارتها کمک ‌کرد.
شجاعی گفت: حداقل درجه حرارت زمستانی در بخش مرکزی حدود منفی هشت تا مثبت هفت است و حداکثر حرارت تابستانی تا 45 درجه می رسد.
بخشدار مرکزی خاش ادامه داد: طرح انتقال آب با لوله که از افتخارات دولت است راه حلی اساسی و البته درمانی کلیدی است.
فرماندار شهرستان خاش نیز با اشاره به وقوع گرمای شدید و نیاز به مصرف آب و برق در این فصل بر اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و برق تاکید کرد.
محمداکبر چاکرزهی بیان کرد: با توجه به اینکه سفره های آب زیرزمینی با کاهش شدید مواجه شده اند ضرورت دارد برای پیشگیری از شرایط بحرانی در موضوع مصارف بهینه همه خانوارها با مسئولان همکاری و اوضاع را مدیریت کنند.
وی افزود: به مسئولان ادارات خدمات رسان هم توصیه شده است برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه مهلت دریافت مطالبات خود به مردم فشار نیاورند.
چاکرزهی با تاکید بر اهمیت حفظ و احیا و تعادل بخشی منابع آبی گفت: حفر چاه های غیرمجاز، استفاده بی رویه از حوضه‎های آبریز، برخی محدودیت‎های آبی، فقدان عزم جدی در صرفه جویی از چالش‎های بخش آب های زیرزمینی بوده که در کنار اثرات منفی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی از جمله کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی و کف شکنی مکرر چاه‎ها تهدیدات جدی را پیش روی جامعه قرار داده است.
فرماندار خاش یادآور شد: هم اینک تلاش برای تامین آب آشامیدنی بعنوان یک نیاز مهم در جامعه به شمار می آید.
چاکرزهی گفت: تاخیر در اجرای پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش زندگی را برای مردم این شهر سخت و دشوار و شرایط را در جامعه بحرانی می کند لذا با عنایت به اینکه اولویت مهم برای مردم خاش تامین آب آشامیدنی است از دولت انتظار می رود در سطح کلان و ملی اعتبارات لازم را برای عملیاتی کردن پروژه آب خاش اختصاص دهند تا بیش از این مردم ما در انتظار خدمات دولت نمانند.
فرماندار خاش ادامه داد: این پروژه سالهاست بر زمین مانده و عاملی برای نوعی بی اعتمادی نسبت به خدمات دولت در میان مردم شده و متاسفانه برخی ها نیز به شایعه پراکنی دست زده و دولت را به اختلال در کار متهم می سازند و بدون اطلاع از موضوعات به اظهار نظر و تخریب دولت می پردازند.
چاکرزهی تاکید کرد: برای اجرای پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش شماری پیمانکار داخلی و خارجی بر حسب قراردادهای خود با وزارتخانه نیرو تلاش کردند که پای کار بیایند و با هزینه های شخصی خود پروژه را اجرا و از محل فروش آب هزینه های خود را جبران کنند اما در عمل با در نظر گرفتن و سنجش نفع و ضرر خود دست از کار کشیدند و پروژه رها شد.
فرماندار خاش افزود: برای اجرا و عملیاتی کردن این پروژه هم دولت و هم نماینده مردم خاش در مجلس پیگیر هستند که امیدواریم این پیگیری ها زودتر به نتیجه برسند و مردم ما از نگرانی های این موضوع خارج شوند.
وی با بیان اینکه در فصل گرما نیاز به استفاده از آب در این شهرستان به ویژه در نقاط روستایی به شدت احساس می شود گفت: تامین اعتبار پروژه ده رئیس ایرندگان و رفع مشکلات نقاط روستایی در 2 بخش مرکزی و نوک آباد و اجرای پروژه های آبرسانی گوهرکوه و چاه احمد از ضرورت های مهم به شمار می روند.
وی ادامه داد: بر حسب گزارش های بخشداران نوک آباد، مرکزی و ایرندگان در نقاط تودک، گلنگور، سهرآباد، گوهرکوه، شیرآباد، چاه احمد، حوزه دشت آبخوان، اسماعیل آباد، دشت های رباط و جارو، افتخار آباد، توحید آباد، شهرک کارواندر، شوگه، خان بی بی و تل گزی، دهستانهای کهنوک و ده رئیس ایرندگان و غیره مشکلات آبی وجود دارد.
وی اضافه کرد: نیاز است که برای اجرای پروژه های تامین آب و کف شکنی چاهها و آبرسانی سیار، رفع مشکلات خودگردانی آب در روستاها اقدام شود.
به گزارش ایرنا از مجموع هزار و 37 روستای خاش، 892 مورد دارای سکنه هستند و در 398 روستا شبکه آبرسانی اجرا شده، 397 روستا چاه، چشمه و قنات دارند و آبرسانی به 117 روستا به صورت سیار و با تانکر انجام می شود.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار