سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي به بزرگ‌ترين نقل و انتقالات اين قاره اشاره کرده که نام علي دايي به چشم مي‌خورد.
کد خبر: ۴۴۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 26 June 2017
به گزارش تابناک : سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي به بزرگ‌ترين نقل و انتقالات تاريخ آسيا اشاره کرده است که از ايران نام علي دايي به چشم مي‌خورد.
در اين گزارش آمده است:
علي دايي 4 گل از 6 گل تيمش را در مرحله يک‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي آسيا در سال 1996 به ثمر رساند که در آن زمان مورد توجه آرميينا بيله‌فلد قرار گرفت همان باشگاهي که کمي بعد اين شکارش را تکرار کرد و کريم باقري را به خدمت گرفت.
يک سال بعد دايي به عنوان بزرگترين نقل و انتقالات در بين بازيکنان ايراني به بايرن مونيخ پيوست، جايي که او به عنوان نخستين بازيکن ايراني در ليگ قهرمانان اروپا بازي مي‌کرد.
در حقيقت اين مهاجم در بايرن با زندگي سختي مواجه شد و عمدتا با نيمکت‌نشيني در سال 1998-99 به فينال رسيد، اما او در اين فصل قبل از پيوستن به هرتابرلين 6 گل را به ثمر رساند.
وي 2 گل را در رقابت‌هاي ليگ قهرمان به ثمر رساند و همراه با تيمش مقابل چلسي به برتري رسيد و مقابل آث ميلان در سال 1999 نيز به تساوي يک بر يک رسيد و اين اعتبار زيادي براي دايي داشت. وي در ادامه دوران بازيگري‌اش به تيم‌ آسيايي الشباب در سال 2002 برگشت.
* شين‌جي اوکازاکي
دو سال قبل در چنين روزي يعني در 26 ژوئن 2015 شينجي اوکازاکي به لسترسيتي پيوست. کمتر از 12 ماه اين بازيکن ژاپني نقش مهمي را در فصل ايفا کرد.
* هيدتوشي ناکاتا
هيدتوشي ناکاتا يکي ديگر از بازيکنان ژاپني است که لژيونر شد و به ليگ سري آ ايتاليا راه يافت. وي در جام جهاني سال 1998 نقش موثري در تيمش ايفا کرد.
"پيشگام فوتبال ژاپن" لقبي است که مدافع سامورايي‌ها يعني مايا يوشيدا به او داده است. اين بازيکن راه را براي افرادي مانند اوکازاکي، شينجي کاگاوا و کيوساک هوندا در اروپا پس از حضور در پروجا باز کرد و باعث شد اين باشگاه به خاطر انتقالش به رم 22 ميليون يورو در سال 2000 به دست آورد.
ناکاتا در سال 2001 قبل از جادو در پارما، بولونيا و فيورنتينا به گيلاروسي کمک کرد تا در سري آ ايتاليا عنوان سومي را به دست آورد.
وي همچنين مدت طولاني در بولتون و در ليگ برتر انگليس پيش از حضور در سومين جام جهاني، بازي کرد.
وي بعد از اينکه به ژاپن کمک کرد به مرحله يک هشتم در سال 2002 برسد، در موفقيت تيمش در جام جهاني آلمان نيز نقش داشت.
* پارک جي‌سونگ
پارک جي‌سونگ در سن 21 سالگي يکي از جوانترين بازيکنان تيم ملي کره جنوبي بود که با تيمش در جام جهاني 2002 به مرحله نيمه‌نهايي رسيد و همين باعث شد تا تيم‌هاي اروپايي به دنبال وي باشند.
يک سال بعد اين بازيکن به PSV Eindhoven کمک کرد تا در رقابت‌هاي يوفا در سال 2004-5 به مرحله نيمه‌نهايي برسد.
وي در سال 2005 با دعوت سرالکس فرگوسن به تيم منچستر پيوست.
7 سال بعد فرگوسن تقريبا او را براي هر بازي بزرگ انتخاب مي‌کرد. وي همچنين با تيم منچستر در سال 2008 در فينال ليگ قهرمانان اروپا با شکست چلسي عنوان قهرماني را کسب کرد. وي بعد از کسب چند عنوان قهرماني با اين تيم سرانجام در سال 2012 منچستر را ترک کرد.
* علي عدنان
علي عدنان يکي از بازيکنان تيم ملي عراق است که در سال 2015 به سري آ ايتاليا راه يافت. حضور وي در سال 2013 در جام جهاني زير 20 سال که به ميزباني ترکيه برگزار شده، توجه اروپايي‌ها را جلب کرد و بعدها نيز در تيم بغداد بازي کرد. عراق در اين سال به نيم نهايي راه يافت و مدتي بعد اين بازيکن به ليگ ترکيه پيوست.
عدنان بعد از يک ماه توجه گالاتاسراي و ناپولي را به خود جلب کرد. ادنان تنها عراقي است که موفق شد در سري آ ايتاليا موفق به گلزني شد و توانست جنوا را شکست دهد.
* سان جيهاي
سان جيهاي بازيکن چيني است که در ليگ انگليس به ميدان رفت. وي در سال 1998 براي کريستال پالاس بازي کرد.
زماني که در فوريه سال 2002 منچسترسيتي از وي دعوت کرد، اين بازيکن تنها بازيکن در شرق آسيا بود که در ليگ برتر بازي مي‌کرد.
وي همچنين تنها بازيکن شرق آسيا بود که در سال 2002 موفق به گلزني شد. وي همراه با تيمش در اين سال مقابل بيرمنگام به برتري رسيد.
بعد از 5 سال و نيم بازي در منچسترسيتي وي به يونايتدشيفيلد پيوست، اما مصدوميت باعث شد تا به چين برگردد.





منبع : ورزش 3
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار