دولت آمریکا درحال بررسی برگزاری نشستی در سطح سران عرب برای انسجام بخشیدن به صفوف هم پیمانانش در جهان عرب در سایه بحران کنونی قطر است.
کد خبر: ۴۴۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 24 June 2017
به گزارش تابناک : هدف از این نشست همچنین تشویق این کشورها به مقابله با خطر تروریسم است.

این شبکه گفت: کاخ سفید چندین گزینه را برای پشت سر گذاشتن اختلاف بین قطر با شماری از کشورهای عربی بررسی می کند.

از جمله این گزینه ها، برگزاری نشستی نظیر کمپ دیوید است.

دولت آمریکا چندین گزینه را برای حل و فصل مناقشه (بین کشورهای عربی) بررسی می کند که از جمله برگزاری نشست فراگیر سران به شیوه کمپ دیوید است.

برپایه این گزارش، یک مسئول بلندپایه دولت آمریکا گفت: کاخ سفید معتقد است که امکان تکرار نشست تاریخی سران فلسطینی و اسرائیلی که به توافقنامه کمپ دیوید منجر شد؛ وجود دارد. لحظه کمپ دیوید است..از 40 سال پیش چیزی نظیر آن را ندیده ایم. اکنون رئیس جمهور می خواهد در این مسیر گامی بردارد.

این مسئول افزود: رئیس جمهور به "تعدیل رفتار و نه فقط از سوی قطر" توجه دارد.

وی گفت: رئیس جمهور اکنون می خواهد که همه بازیگران اصلی را در واشنگتن جمع کند..آنها باید از گروههایی نظیر اخوان المسلمین به نفع ثبات در سراسر خاورمیانه دست بکشند. مسئله فقط به (قطع) حمایت مالی از اخوان از سوی عناصر قطری محدود نمی شود بلکه باید از حمایت از افراط گرایی به طور کلی دست بردارند.

زمان یا ساختار نشست یاد شده هنوز مشخص نشده است.

امارات، عربستان، مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی دوشنبه هفته گذشته روابط دیپلماتیک با قطر را بعد از دو هفته کشمکش رسانه‌ای، قطع کردند.

این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

در مقابل، قطر نیز گفت که این کشورها خواهان اعمال قیمومیت بر قطر هستند اما این کشور مستقل است و از کسی دستور نمی گیرد.

درپی تشدید تنش ها و بسته شدن حریم هوایی و دریایی و زمینی این کشورها با قطر، امیر کویت برای میانجیگری وارد عمل شد.

کویت امروز فهرست شروط کشورهای یاد شده برای قطر جهت از سرگیری روابط را تحویل این کشور داد که در آن از جمله از دوحه خواسته شده است تا روابط خود با ایران را قطع و شبکه الجزیره را ببندد و به روابط خود با اخوان المسلمین پایان داده و پایگاه نظامی ترکیه در قطر را برچیند.

کشورهای یاد شده 10 روز مهلت برای قطر جهت پاسخ به این شروط تعیین کرده اند.

وزارت خارجه قطر نیز با تأکید بر این‌که درخواست‌های کشورهای عربی از دوحه «غیر واقع‌بینانه» است، اعلام کرد: به این فهرست رسما پاسخ خواهد داد.  




منبع : فاکس نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار