کد خبر: ۴۴۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰ 22 June 2017
انتصاب "محمد بن سلمان" به سمت ولیعهدی در عربستان سعودی گویای انطباق ریاض با واقعیات جهان امروز و نیاز این کشور در بازنگری در قدرت حاکمه است.

به گزارش تسنیم، روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» روسیه در تحلیلی نوشته است: "سلمان بین عبدالعزیز" پادشاه عربستان ولیعهد این کشور را تغییر داد. قرار است "محمد بن سلمان" پسر 31 ساله وی جانشین او شود. این تصمیم از سوی 31 عضو از 34 نفر اعضای خانواده سلطنتی مورد حمایت قرار گرفته است. اکنون دولت بعدی عربستان از سوی ولیعهد محمد بن سلمان تشکیل خواهد شد.

کارشناسان معتقدند، بدین ترتیب پادشاه عربستان قصد دارد خود را با مسائل و واقعیتهای بین المللی انطباق دهد، البته این کار را با حداکثر احتیاط ممکن انجام می دهد.  

به گفته "آندری باکلانوف" نائب رئیس جمعیت دیپلماتهای روسیه و سفیر سابق این کشور در عربستان سعودی، پیش از این بطور مرسوم در این کشور بالاترین مقامات دو شخصیت بودند: پادشاه و ولیعهد. ولی بعد از مرگ شاه "عبدالله بن عبدالعزیز"، مثلث سه جانبه قدرت در عربستان شکل گرفت که شامل پادشاه، ولیعهد و معاون او می شود. در ضمن به نظر میرسد که در این چارچوب نقش محمد بن سلطان، بعنوان معاون ولیعهد افزایش یافته و او هم مسئول امنیت اقتصاد داخلی و هم مسائل بین المللی بود.

این دیپلمات سابق روس یادآور شد که ولیعهد جدید دارای روابط خوبی با روسیه است و در مسکو به خوبی شناخته شده است. به گفته وی، پادشاه عربستان با وجود ادامه خط مشی مرسوم در این کشور، قصد دارد خود را با واقعیات کنونی جهان نیز مطابقت دهد، البته این کار را با احتیاط کامل انجام می دهد.

تاثیر تغییرات در عربستان در روابط با روسیه
به نوشته این روزنامه، اقدام پادشاه عربستان در تغییر جانشین خود می تواند امکان تازه ای برای تعمیق روابط مسکو و ریاض بوجود آورد. محمد بن سلمان در عرصه سیاست خارجی، سیاستمداری کاملا ضدایرانی و طرفدار محاصره دیپلماتیک اخیر علیه قطر است. ولیعهد عربستان در مصاحبه اخیر خود با شبکه العربیه، حتی ایران را به قصد تصرف عربستان سعودی و خانه کعبه متهم کرد. البته واقعیات در منطقه برعلیه اوست: عربستان سعودی سومین سال است که در یمن می جنگد، ولی موفقیتی در این زمینه بدست نیاورده و خود را درگیر یک جنگ نامعلوم کرده است.

"ماکسیم سوچکوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه یادآور شده که نامزدی محمد بن سلمان برای ولیعهدی مدتها بود که مورد نظر بود و انتصاب رسمی وی به این سمت تمایل پادشاه عربستان برای سرو سامان دادن به امور داخلی این کشور را نشان می دهد.

این کارشناس در عین حال افزود: «ولیعهد عربستان دارای روابط کاری خوبی با مقامات مسکو است و طی چند سال اخیر در زمینه مسائل بسیاری، از جمله اوضاع خاورمیانه، طرف مذاکرات مقامات روسی بوده. او در روسیه یک نقش آفرین مطرح منطقه ای بشمار می رود و این مسئله می تواند به تعمیق و توسعه روابط بین دو کشور در دورنمای آینده کمک کند.»

عربستان به بازنگری در قدرت حاکمه نیاز داشت
"بنیامین پوپوف" کارشناس مسائل عربی و سفیر سابق روسیه در یمن، لیبی و تونس، نیز معتقد است که انتصاب ولیعهد جدید گویای آن است که عربستان در حال بازنگری در قدرت حاکمه در این کشور است. به گفته وی، عربستان نیازمند رهبری جوان و با انرژی است که بتواند در کشور اصلاحات انجام دهد، ارزیابی واقع بینانه ای نسبت به اوضاع داخلی داشته باشد.

پوپوف نیز با این مسئله موافق است که انتصاب محمد بن سلمان به سمت ولیعهد جدید نکته مثبتی در روابط روسیه و عربستان سعودی خواهد بود و برغم اختلاف نظرات دو کشور در مسائل خاورمیانه، امکان گفتگوی سازنده بین مسکو و ریاض را فراهم خواهد نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار