تابناک: در واقع تخصیص میزان آب از رودخانه زاینده رود به دیگر استانها به افتتاح تونل سوم کوهرنگ مشروط شده بود اما دولت پیش از افتتاح این تونل، آب آن را واگذار کرده است.
کد خبر: ۴۴۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 19 June 2017
تابناک اصفهان: احمد خاتون آبادی در خصوص وضعیت زاینده رود اظهار داشت: از گذشته تا کنون مناطق مختلف استان مطابق طومار شیخ‌بهایی دارای حق‌آبه هستند، در واقع به دلیل جاری بودن رودخانه در این منطقه قابلیت زندگی در حواشی آن پدیدار شده و بر این اساس ساکنان آن مطابق اصول جهانی دارای حق آبه هستند که در طومار شیخ بهایی نیز تعیین و تنفیذ شده است.

وی با بیان اینکه صاحب آب تونل اول کوهرنگ به واسطه تامین هزینه آن مردم هستند و دولت نیز صاحب آب تونل دوم است، ابراز داشت: تونل دوم حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد  و با ۱۰۰ میلیون آبِ حواشی در مجموع سهم دولت ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب است و این در حالی است که در طول سال‌های گذشته بیش از یک هزار میلیون مترمکعب آب واگذار کرده است که باید به اصفهان برگرداند.

این فعال محیط زیستی و استاد دانشگاه با بیان اینکه آب فروشی در هیج کجای دنیا پسندیده نیست، گفت: در واقع تخصیص میزان آب از رودخانه زاینده رود به دیگر استانها به افتتاح تونل سوم کوهرنگ مشروط شده بود اما دولت پیش از افتتاح  این تونل، آب آن را واگذار کرده است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بیان با بیان اینکه تونل سوم ساخته شده و تنها تزریق بتون داخلی و سد انتقالی آن باقی مانده است، گفت: تکمیل این تونل نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه است بر این اساس در وهله نخست برای کمک به زاینده‌رود دولت باید این هزینه را برای تکمیل تونل سوم تخصیص دهد.

وی افزود: در مرحله دوم دولت باید به اتحادیه کشاورزان کمک کند تا طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود را که آغاز شده است از بالادست تا پایین دست اجرایی کنند.

خاتون‌آبادی راه حل مهم سوم را بستن چاه‌های غیرمجاز برشمرد و گفت: حفر این چاه‌ها آبخوان‌ها را خالی می کند به نوعی که این امر باعث از میان رفتن کانال‌های زیرسطحی شده است و خطر فرونشست نیز اصفهان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه این سه مسئله اصلی ترین راه احیای زاینده رود است و نیاز به راه‌حل‌های پیچیده برای احیای زاینده‌رود نیست، اضافه کرد: درواقع بهترین راه احیای این رودخانه اجرای قانون توزیع عادلانه آب است، همچنین باید شاهد اجرای تعهدات دولت نسبت به تونل سوم، بستن چاه‌های غیرمجاز و کمک به ساماندهی رودخانه باشیم تا بار دیگر در مسیر احیای زاینده‌رود گام برداریم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار