مدیرکل امورعشایراستان تهران با اشاره به استقرار عشایر استان تهران در دشت لار از 25 خردادماه سال جاری از اجرای 136 طرح پرواربندی دام سبک عشایری در 11 شهرستان استان تهران با اعتبار 140 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت سهل الوصول بدون بهره در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۴۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 18 June 2017
سیروس نصیری گفت: تسهیلات اعطا شده بدون بهره و با کارمزد 4 درصد با دوره پرداخت 5 ساله پرداخت شده است. در این طرح پرواربندی دام سبک، برای 100 نفر از عشایر اشتغال و یا تثبیت شغل صورت گرفته است.
 
مدیرکل امورعشایراستان تهران اظهار کرد: کمتر از 2 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند؛ اما جامعه تولید کننده عشایر بیش از 10 برابر نسبت جمعیتی خود در اقتصاد کشور نقش دارند. هر چادر عشایری نمادی از یک کارگاه تولیدی و جلوه ای از اقتصاد مقاومتی است که در آن مرد، زن، پیر، جوان، خرد و کلان در امر تولید نقش دارند.
 
وی افزود: جامعه عشایر کشور با کمتر از 2 درصد از جمعیت کشور 25 درصد گوشت قرمز، 5 درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع دستی را تولید می کنند. عشایر استان تهران دارای3000 خانوار کوچ رو در معیت 4 ایل، 27 طایفه و در قالب 8 شرکت تعاونی عشایری و یک اتحادیه استانی ساماندهی شدند. عشایر استان تهران در 500 هزار هکتار از مراتع استان به دامداری اشتغال دارند و با دارابودن 700 هزار رأس دام سبک، از تولید کنندگان عمده دام سبک استان هستند.
 
وی ادامه داد: سالجاری 25 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای 200 طرح پرواربندی پیش بینی شده است.
 
 
مدیر کل امورعشایراستان تهران در تشریح زمان کوچ عشایر استان تهران گفت: زمان کوچ بهاره عشایر از اواخر فروردین ماه آغاز و تا اواسط خردادماه ادامه دارد و پس از آن عشایر به مدت 100 روز وارد منطقه ییلاقی لار می شوند. امسال نیز عشایر از 25 خردادماه در دشت لار مستقر شده اند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر 1800 خانوار عشایراستان به همراه 400 خانوار عشایر مهمان از استان های سمنان، مرکزی، قم، البرز و مازندران به همراه 600 هزار رأس دام به سمت مناطق ییلاقی استان در شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ می کنند.
 
نصیری به خدمات ارائه شده عشایر در زمان کوچ اشاره کرد و تأمین امنیت، واکسیناسیون دام، آبرسانی سیار، مرمت و بازگشایی ایل راههای عشایری، ایجاد فروشگاه؛ مرکز بهداشت و پاسگاه انتظامی، تجهیز سامانه‌های خورشیدی را از مهمترین خدمات ارائه شده عنوان کرد.
 
ورود 100 خانوار عشایری شهرستان ورامین به دشت لار
 
مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: بیش از 100 خانوار عشایری شهرستان ورامین که با داشتن 45 هزار رأس دام سبک کوچ بهاره خود را برای استقرار در مناطق ییلاقی آغاز کرده بودند، وارد دشت لار شده و تا اوایل شهریور در این مناطق حضور خواهند داشت.
 
وی افزود: عشایر شهرستان ورامین سالانه 3 هزار و 650 تن گوشت و 250 تن انواع محصولات دامی را تولید می کنند. تمامی عشایر مستقر در دشت لار، پروانه چرای دام در مراتع دارند و از مراتع پذیرنده استفاده می کنند. پیش از کوچ عشایر به مراتع دشت لار ، تمامی دام های عشایر علیه بیماری ها واکسینه شده اند.
 
نصیری تصریح کرد: جامعه عشایر کشور با کمتر از 2 درصد از جمعیت کشور 25 درصد گوشت قرمز، 5 درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع دستی را تولید می کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: دردشت ، عشایر ، تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار