مراکز فرهنگی اصفهان در هفته ای که گذشت؛
تابناک: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.
کد خبر: ۴۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 04 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.

**لزوم شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد**

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از شبستان، کارشناس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان بهترین و موثرترین عامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی و خصوصی جامعه باید شبکه سازی شوند و شبکه ملی مساجد کشور را ایجاد کنند.

ابراهیم نیک منش 31 اردیبهشت در همایش نقش مسجد در مهندسی فرهنگی، در جمع مدیران و مسئولان کانون های تخصصی مساجد و دانشگاهی که برای شرکت در دوره علمی تخصصی سراج به قم سفر کرده اند، اظهار داشت: در رابطه با مساجد می توان سه نگاه کلی داشت، اول این که یک نگاه حداقلی به مسجد داشته باشیم و تعریف ما از مسجد محلی برای عبادت و تعالی روح انسان باشد.

وی تصریح کرد: نگاه سطح اول به مسجد نگاه انسان سازی و فرد سازی است، نگاهی که در حال حاضر وجود دارد، البته همین هم به حد خیلی مطلوب نرسیده اما تا حدودی محقق شده و مساجد محلی برای انسان سازی و تعالی انسان هستند.

نیک منش عنوان داشت: این که ما رویکرد معنوی سازی و انسان سازی داشته باشیم شرط لازم است، اما برای جامعه سازی و تمدن سازی کافی نیست.

وی ابراز داشت: نگاه سطح دوم به مساجد نگاه فرهنگی سازی جامعه است، باید نقشه هایی را طراحی کنیم که از طریق مسجد و با محوریت مسجد جامعه را به رشد و تعالی برسانیم، بتوانیم طوری برنامه ریزی کنیم که دولت ما و نظام ما فقط از افرادی باشند که پرورش یافته مسجد و بزرگ شده ای در مسجد و فرهنگ مسجدی هستند، که این امر نیازمند تدوین دانش و ایجاد ساختارهای لازم است.

مسجد مبدا تمدن سازی باشد

نیک منش با بیان این که نگاه سطح سوم نگاه تمدن سازی ست، افزود: باید نگاه به مسجد یک نگاه تمدن سازانه باشد، مسجد به عنوان دارالحکومه و همه نظام های ارزشی، سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، دفاعی، ورزشی و غیره با تمام ابعادشان زیر مجموعه آن قرار گیرد.

نیک منش خاطرنشان کرد: مسجد باید به اولین آموزش و پرورش، اولین دانشگاه، اولین محضر ازدواج و بنگاه مسائل اقتصادی، اولین مرجع حل مشکلات مردم و اولین نهادی باشد که نیازهای جامعه را برطرف می کند.

------------------------------------------

آینده شهرداری اصفهان وموضوع فرهنگ

------------------------------------------

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از مهران آنلاین، موضوع فرهنگ دربیست وچهارسال گذشته درشهرداری اصفهان مطرح بوده وبا ایجاد دفتری تحت عنوان دفتر فرهنگی،وپس از آن سازمان فرهنگی ،تفریحی ودرسال های اخیر با ایجاد معاونت درشهرداری،جدی تر شد.

شاید این مباحث از زمانی شروع شد که طرح موضوع 'ایجاد فرهنگ توسعه 'به جای ' فقط توسعه 'درشهرداری های بزرگ ایران مطرح گردید.

شهرداری تهران با مدیریت کرباسچی علمدار این موضوع گردید. درآن زمان ایجاد فرهنگسرا ها جزو اولین کارهایی بود که دنبال می شد. دراصفهان در آغاز بیشتر کارها عمرانی بود وشهرداری مشهور به توسعه فضای سبز وگل کاری وطرح جامع نظافت شهر وحرکت منظم اتوبوس ها وانداختن مرغابی در اطراف پل خواجو وسی وسه پل بود.

وانصافا در این امور موفق بود وبعدها این مدل زیبایی شهر وجمع آوری زباله نمونه ای برای شهرهای دیگر شد.

در اواخر دوره اول مدل جدید اداره شهر اصفهان که همان دوره آقای ملک مدنی است ،بحث ایجاد کتابخانه ها در مناطقی که کتابخانه ندارشتند مطرح شد وبه سرعت قرایت خانه وکتابخانه های جدید ومجهزی در شهر اصفهان ایجادشد.

این حرکت فرهنگی در دوره آقای عظیمیان نیز دنبال شد وسازمان فرهنگی،تفریحی شهرداری پیگیر این امور شد. در دوره سوم مدل جدید مدیریت شهرداری اصفهان آقای جوادی سکان دار مسیولیت شهرداری اصفهان شد. این شهردار بیشتر سرگرم بزرگراه سازی درسطح شهر اصفهان شد . البته فعالیت های فرهنگی هم درکنار فعالیت های عمرانی ادامه پیدا می کرد.

در دوره چهارم مدل جدید اداره شهر اصفهان آقای سقاییان نژاد شهردار اصفهان شد. این دوره که دوازده سال به طول انجامید،دارای سه مرحله حرکت فرهنگی بود.

-- مرحله اول مصادف بود با دوره مدیرعاملی آقای قاسم زاده بر سازمان فرهنگی ،تفریحی شهرداری اصفهان که به نحوی بچه های کانون های مساجد به این سازمان وارد شدندوحرکت هایی رادررونق کانون ها وموضوع محله محوری بامدیریت بچه های مسجد،انجام دادند

-- مرحله دوم پس از استعفای آقای قاسم زاده مصادف بود با مدیر عاملی آقای تحویل پور وایجادمعاونت فرهنگی، که دراین دوره بیشتر فعالیت های دوره قبل پیگیری شد.

-- مرحله سوم مسیولیت مجدد آقای قاسم زاده باعنوان معاون فرهنگی شهردار اصفهان بود که از سال نود ودو آغاز وهنوز ادامه دارد.

گرچه دوره های مذکور نیاز به تحلیل وتفسیر بیشتر دارد ،اما هزینه ده درصد بودجه شهر اصفهان درحوزه فرهنگی ،همیشه بافراز ونشیبهایی روبرو بوده است.

وقتی سخن از ده درصد بودجه به میان می آید،اگر واقعا این رقم صرف فعالیت های فرهنگی با یک برنامه ریزی دقیق می شد ،شاید وضعیت فرهنگ شهروندی ورفتاری ،در اصفهان خیلی بهتراز وضع موجود بود! اماساخت وسازهای فضاهای ورزشی وتفریحی وفرهنگی مثل سالن های ورزشی شهر وباغ های بانوان وکتابخانه ها وفرهنگسراها و نگارخانه ها بسیاری از این هزینه ها را می بلعید . وحجیم شدن بدنه های معاونت فرهنگی وسازمان های وابسته وعدم چابکی مجموعه ها که شبیه دستگاههای دولتی شده بود موضوع فوق العاده ای بود که بسیاری از این بودجه راصرف خود می کرد.

قاعدتا علاقه به ایجاد وافتتاح ساختمان ها وسالن ها ازمواردی است که درمدیران ایرانی مشاهده می شود، اماصرف عمده این هزینه ، به عنوان هزینه واقعی در حوزه فرهنگ ،کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

گرچه شعار ' کار شهرداری ففط کارعمرانی نیست ' مورد توجه گروه هایی در انتخابات شورای شهر قرار گرفت ، اما درعمل باز این شعار نتوانست مورد توجه قرار گیرد. وطرح های نیمه تمام ومترو وکسری بودجه ومراسم های بزرگ مثل جشنواره کودک و جشنواره ناملموس ،همیشه دهانی بزرگ برای بلعیدن بودجه ها داشتند ودرنتیجه فعالیت های اصلی فرهنگی مثل فعالیت کانون ها درمحله ها وآموزش فرهنگی کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

امیدواریم در دوره جدید شهرداری ،موضوع فرهنگ با شناخت صحیح از اولویت های فرهنگی، ودور شدن از حرکت های صرفا تبلیغی ، مورد توجه قرار گیرد.

 

-------------------------------

تبلیغات و اطلاع رسانی

-------------------------------

** فراخوان جشنواره عکاسی «چادرهای آسمانی» **

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از فارس، نخستین جشنواره عکاسی تخصصی و مردمی «چادرهای آسمانی» به همت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و با همکاری هنرمندان عکاسی برگزار می­شود.

این جشنواره با هدف حمایت فرهنگی از توسعه عفاف، حجاب و تجلیل از کودکانی که به انتخاب و استفاده از چادر می­‌پردازند، در دو بخش حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، مردمی برگزار می­‌شود.

همچنین تولید منابع تصویری خلاقانه و الهام‌­بخش با موضوع عفاف و حجاب، از دیگر اهداف این جشنواره هنری و مردمی است، این جشنواره از 7 خرداد تا 22 تیر ماه سال جاری برگزار می­‌شود.

شرکت در این جشنواره برای هنرمندان عکاس در بخش حرفه­‌ای و تخصصی و برای همه علاقه‌مندان در بخش مردمی مسابقه عکاسی چادرهای آسمانی فراهم است و علاقه‌مندان می­‌توانند در بخش مردمی با دوربین‌های خانگی و گوشی‌های موبایل عکاسی و سه اثر را با موضوع عکاسی با چادر از دختران زیر 9 سال، تا 22 تیر ماه سال جاری از طریق صفحه اختصاصی معاونت اجتماعی ناجا در سایت آرت آنلاین به نشانی http://www.artonlines.com/social_police ارسال کنند.

حضور دختران زیر 9 سال با پوشش چادر در بازی، ورزش، جشن­‌ها و مراسم شادی، اماکن تفریحی، اماکن مذهبی، اماکن فرهنگی، مهمانی­‌های خانوادگی، در حال نماز، ارتباط با والدین و دیگر اعضای خانواده، ارتباط با دختران همسال و ارتباط با پسران همسال از جمله موضوعات و مضامین آثار ارسالی جشنواره است.

نتایج نهایی داوری نخستین جشنواره عکاسی تخصصی و مردمی چادرهای آسمانی، 30 تیر ماه سال جاری اعلام و جوایز برگزیدگان تا پایان مرداد ماه طی مراسمی با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشوری در تهران اهدا می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره جوایز در نظر گرفته شده برای بخش حرفه­‌ای و تخصصی به شرح زیر است: نفر اول: لوح افتخار و مبلغ چهل میلیون ریال وجه نقد، نفر دوم: لوح افتخار و مبلغ سه میلیون ریال وجه نقد و نفر سوم: لوح افتخار و مبلغ دو میلیون ریال وجه نقد.

همچنین در بخش مردمی این جشنواره نیز به پنج عکس برگزیده هیئت داوران، پنج جایزه دو میلیون ریالی اهدا می‌شود.

بر اساس این گزارش، جلال عطارزاده، مدرس هنرهای تجسمی دانشگاه شریعتی، دبیر و افشین شاهرودی، مجتبی آقایی و بابک فروتنی عضو هیئت داوران این جشنواره هستند.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با مقررات جشنواره می توانند به سایت آرت آنلاین به نشانی اینترنتی http://www.artonlines.com/social_police مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

** تصویب ۱۹۰ پروژه در طرح های سال جدید عاشوراییان **

مجموعه فرهنگی عاشوراییان جلسه شورای سیاست گزاری را در ۲ خرداد ماه ۱۳۹۴ با حضور اکثریت اعضای شورا برگزار کرد. در این جلسه طرح و برنامه های سال جدید تصویب گردید و مقرر شد طرح و برنامه محرم سال امسال با همفکری مجریان مجموعه تا تاریخ ۲۷ خرداد ماه به شورا تقدیم شود.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از خبرگزاری عاشوراییان در جلسه شورای سیاست گزاری مجموعه طرح و برنامه های سال ۱۳۹۴ که بالغ بر ۱۹۰ پروژه است، تصویب و به مدیر مجموعه ابلاغ گردید . در این جلسه سید حمیدرضا همراه، مدیر مجموعه، از همدلی و همکاری اعضای شورا تشکر کرد و خواستار همکاری آنان در مسیر اجرای این پروژه ها شد.

همچنین وحید ملتجی ، رییس شورای سیاست گزاری عاشوراییان نیز ضمن تشکر از زحمات مدیر مجموعه، کمیت پروژه های سال جاری را خوب توصیف کرد و از همراه به نمایندگی از شورای اجرایی خواست در راستای حصول کیفیت اجرای این پروژه ها تلاش شود.

البته لازم به ذکر است طرح و برنامه های سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار ، در ارتباطی دو سویه از طرف شورای سیاست گذاری و شورای اجرایی ذیل سند راهبردی مجموعه پیشنهاد شد و به تصویب شورای سیاست گذاری رسید.

گفتنی است در پایان این جلسه، با نظر اعضای شورای سیاست گزاری مقرر شد طرح و برنامه محرم ۱۳۹۴ با همفکری مجریان مجموعه تا تاریخ ۲۷ خرداد ماه به شورا تقدیم شود و مدیر مجموعه موظف شدند نسبت به تمهیدات لازم جهت تنظیم اسناد مالی مجموعه به گونه ای که مورد تأیید حسابرس دادگستری در پایان سال قرار گیرد، اقدام نمایند.

Description: alt

 

** افتتاحیه ششمین دوره آموزش تخصصی موسسه بینه **

مراسم پسر 7 تا 15 سال پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه با حضور پرشور قرآن آموزان و خانواده های محترم آنها با اجرای برنامه های مختلف قرآنی برگزار گردید.


به گزارشتابناک اصفهان به نقل از رویش نیوز، موسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه فعالیت خود در زمینه آموزش تخصصی قرائت قرآن کریم به نوجوانان پسر را از سال 1389 شروع نموده و تاکنون توانسته بود با ارزیابی بیش از 15000 نفر نوجوان پسر زیر 15 سال، موفق به گزینش حدود 600 نفر افراد خوش صوت از بین آنها شده و آنها را در قالب 5 دوره تخصصی تحت آموزشهای لازم در زمینه فنون تلاوت قرآن کریم قرار دهد.

اینک موسسه برای مرحله ای دیگر با برگزاری کلاسهای مختلف، با ارزیابی توان صوتی تعداد زیادی نوجوان پسر 7 تا 15 سال، تعداد 150 نفر از آنها را گزینش و ششمین دوره تخصصی آموزش قرائت قران کریم را ویژه آنها آغاز نموده است.

قرآن آموزانی که در این دوره گزینش شده بودند روز پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه همراه با خانواده های محترمشان در مراسم افتتاحیه این دوره که در سالن اجتماعات موسسه برگزار گردید شرکت نموده و با شرایط و ضوابط شرکت در دوره، زمانبندی ترمها، شیوه های تمرین، اهداف طرح و ... آشنا گردیدند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله وحی توسط یکی از قرآن آموزان دوره های قبلی موسسه که موفق به احراز رتبه های برتر قرآنی در سطح استان گردیده است آغاز و پس از آن با خیر مقدم و توضیحات مدیر عامل موسسه جناب آقای مرتضی بشیری ادامه یافت.

در ادامه 4 نفر از برگزیدگان دوره های مختلف آموزشی موسسه به اجرای برنامه قرآنی پرداختند که موجب اشتیاق و تحسین شرکت کنندگان در مراسم گردیدند.

لازم به ذکر است اين طرح در یک دوره 12 ترمی که هر ترم آن حدود سه ماه و کلا چهار سال به طول مي انجامد برگزار می گردد. در این دوره فراگيران در ترمهای اول به صورت تقلیدی قطعه ای از اساتید مشهور مصری را تقلید می نمایند و در ادامه به صورت تطبیقی اين مهارت را پيدا مي كنند كه الحان سبك مورد نظر را بر ساير آيات اجراء نمايند.

شروع اين طرح با آموزش صوت و لحن مي باشد اما هريك از افراد در طول طرح از آموزشهاي روخواني، روانخواني، تجويد، مفاهيم، ترتیل، وقف و ابتداء، قرآن شناسی، معارف قرآن کریم و ... نیز بهره مند مي گردند.

در کنار آموزشهای قرآنی مذکور به منظور رشد فرهنگی و اخلاقی این افراد برنامه های ویژه ای نیز در زمینه اعتقادات، مبانی سیاسی انقلاب، ولایت فقیه و ... برای آنها اجراء می گردد.

 

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار