کد خبر: ۴۳۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 28 May 2017
انتخابات هیئت رئیسه جدید مجلس برای دومین سال فعالیت پارلمان دهم روز چهارشنبه دهم خردادماه برگزار می‌شود. انتخاباتی که به نظر می رسد حواشی یشتری از سال گذشته داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد : پیش از این مقرر شده بود که انتخابات هیات رئیسه در جلسه علنی یکشنبه هفتم خردادماه برگزار شود اما طبق ماده 14 آیین‌نامه داخلی مجلس انتخابات هیات رئیسه باید یک سال پس از انتخابات قبلی انجام شود. با توجه به اینکه سال گذشته انتخابات هیات رئیسه دائم مجلس 11 خردادماه برگزار شده بود و آیین‌نامه هم صراحت دارد که باید یک سال از فعالیت هیات رئیسه گذشته باشد لذا جمع‌بندی اعضای هیات رئیسه مجلس این شد که انتخابات به روز چهارشنبه موکول شود. البته 11 خرداد پنجشنبه است و طبق آیین‌نامه می‌توان روز قبل انتخابات هیات رئیسه را برگزار کرد.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات هیات رئیسه اخبار ضد و نقیضی از تغییر ترکیب هیات رئیسه مجلس به گوش می رسد؛ اخباری که نمایندگان طرفدار دولت و مخالفان آن را این روزها به تکاپو انداخته است.

برخی رسانه ها در ساعات گذشته مدعی شده اند که نمایندگان اصولگرای مجلس و فراکسیون مستقلین بر سر لیست جدیدی از هیات رئیسه به توافق رسیده اند، به گونه ی که در لیست جدید، فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هیچ سهمی نخواهند داشت.

هر چند که در روزهای گذشته برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز هشدار های جداگانه ای از برخی تصمیات پشت پرده دو فراکسیون داشتند اما بیشتر نگرانی ها تا روز گذشته بر روی حذف علی مطهری از ترکیب هیات رئیسه جدید بود.

به طوری که عبدالکریم حسین زاده نائیب رئیس فراکسیون امید و محمود صادقی از اعضای فراکسیون امید به صراحت به این موضوع اشاره کرده اند و از دخالت برخی وزاری دولت در این زیمنه نیز پرده برداشتند.

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رییس فراکسیون امید مجلس شب گذشته در توئیتی با بیان این که عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیات رییسه توافق کردند ادعا کرد، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو لیست امید در دو توئیت آخر خود مدعی دخالت وزیران حسن روحانی در تغییر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

بعد از این اظهارات محمود صادقی، حدس و گمان ها از دخالت یکی از وزیران در امور مجلس شروع شد، با این حال تا ابعاد گوناگون این مسئله و ورود مجلس به موضوع هنوز روشن نشده است.

گزارش های رسیده نیز حاکی از آن است که وزیر ارتباطات در روزهای گذشته رفت آمد هایی به هیات رئیسه مجلس داشته و با برخی از افراد از جمله جلالی، نعمتی و سبحانی فر، نیز دیدارهایی داشته است.

یکی از اعضای فراکسیون امید در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت، تا کنون سه با با اعضای فراکسیون مستقلین جلسه برگذار شده است، با اینکه این فراکسیون هر بار پیشنهادهای جدیدی برای لیست هیات رئیسه ارائه کرده اند ولی با موافقت اعضای امید مواجه شده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: با این وجود روز گذشته مستقل ها برخلاف عهدی که با مردم بسته بودند با فراکسیون اصول گرایان جلسه گذاشته اند و تصمیم بر این گرفته اند که تمام کرسی های هیات رئیسه را بین خود تقسیم کنند، به طوری که از ترکیب جدید هیچ سهمی به اصلاح طلبان نرسد.

اما در سوی دیگر ماجرا اعضای فراکسیون امید این موضوع را رد کرده اند و با اعلام اینکه مطهری و پزشکیان جز خط قرمز های این فراکسیون است گفته اند از این خواسته خود در مقابل اصول گریان کوتاه نخواهند آمد.

با این حال با توجه به نفوذ فراکسیون امید در مجلس و در بین مردم برخی از گمانه زنی ها حکایت از این دارد هر دو فراکسیون مستقلین و اصول گرا به دلیل هزینه های سنگینی که ممکن است ایجاد کنند نمی توانند خواسته های فراکسیون امید را نادیده بگیرند.

به همین دلیل با فشار بر این فراکسیون قصد دارند تا سقف مطالبات این طیف در مجلس را تا حد نواب رئیس کاهش دهند و پس از آن بقیه اعضای هیات رئیسه را با فراغ بال انتخاب نمایند، اما در این بین همچنان دلیل دخالت وزرا در این کار جز مجهولات باقی مانده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار