کاندیداهای شهر تبریز با وجود اینکه شعارهایی از جنس سازندگی و آبادی شهر می دهند خود با چسباندن پوسترها و بنرهای مختلف بر در و دیوار شهر به زبان ساده رطب می خورند و منع رطب می کنند.
کد خبر: ۴۲۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 18 May 2017
تابناک اصفهان خبرگزاری مهر: با اینکه امروزه ادعا می ­کنیم فضای مجازی جایگاه خود را در زندگی اقشار مختلف مردم ما پیدا کرده، اما چیزی که با یک قدم زدن ساده در کوچه و خیابان به چشم می­ خورد، این است که هنوز در برخی امور، سنت­ ها و روش­ های سنتی حرف اول را می ­زنند، مثل تبلیغات انتخاباتی.

با رسیدن واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی، کاندیداها – مخصوصا کاندیداهای شورای شهر- تمام داشته­ ها و نداشته­ های­شان را رو می­ کنند. هر آنچه که در چنته موجود است به نمایش گذاشته می­ شود که بعدها مبادا حسرتی از این قبیل در دلشان باقی بماند.

طبق روال هر دوره انتخاباتی، امسال هم شاهد آن هستیم که شهرمان به شهری کاغذی تبدیل شده و هرجا که نگاهی بیندازیم بی­ شک به یک پوستر یا بنر برخورد خواهیم کرد. از تعدد و تکثر این بنرها و پوسترها در سطح شهر که بگذریم، می ­رسیم به حاشیه­ هایی که همراه با این بنرها چسبانده می­­ شود.

گویا کاندیداهای محترم با به کارگیری یکی از روش­ های قدیمی اقناع به نام تکرار، قصد دارند با تعدد و تکثر چسباندن پوستر و بنر در سطح شهر، اسم و چهره و شعار خود را در اذهان مردم حک کنند تا هنگامی که شهروند پای صندوق رای می ­رود، در ناخودآگاهش اثری از وی باشد اما این روش بیش­تر و معمولا برای کالاهای تجاری به کار می­ رود و برای انتخاب کسی که کمترین کارش مشارکت در انتخاب شهردار جدید شهر است، چنین روشی زیاد عاقلانه به نظر نمی­ رسد.

عکس هم از جمله ارکان اصلی هر بنر یا پوستری به شمار می ­رود. به طوری که گاهی چهار چهارم یک بنر به عکس کاندیدایی اختصاص پیدا می ­کند و هنوز هم با گذشت سال­ ها و با عوض شدن عقاید و نسل­ ها، ظواهر می­ توانند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی به کار روند.

رطب خورده هایی که منع رطب می کنند

اما همه این مواردی که ذکر می ­شود به طور کلی و به تمام کاندیداها مرتبط است ولی در این میان و در روزهای داغ تبلیغاتی موضوعی مطرح است که می­ تواند به عنوان معیاری برای انتخاب فرد اصلح نیز به کار گرفته شود: درحالی که بیش از ۹۰ درصد شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی شورای شهر کلمه شهر را در برمی ­گیرد، و در هر پوستر یا بنری با خطی درشت از زیبایی و توسعه شهری و... حرف به میان آمده است، با هزاران تاسف چنین شعارهایی را ما در دیوار  خانه های تاریخی و اموال عمومی شهر می­ خوانیم.

اگر شهروندی عاقل باشیم و برای یک بار هم که شده از عقل بیندیشیم، خواهیم دریافت که در این مورد رطب­ خورده، منع رطب می­ کند. خواهیم دریافت کسی که از فرهنگ و شعور و توسعه و ... شعار می ­دهد و دغدغه­ اش را تبریز و تبریزی­ ها مطرح می­ کند یا خود را دل نگران تاریخ این مرز و بوم معرفی می­ کند، حاضر است برای موفقیت فردی خود دست به نابود کردن همان تاریخ و همان فرهنگ و همان انسانیت بزند.

برای بررسی دقیق ­تر موضوع سراغ فرماندار شهرستان تبریز می ­رویم. رحیم شهرتی­ فر در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر اعلام می ­کند: برای تبلیغات انتخاباتی هر دو فضای مجازی و حقیقی خوب هستند و باید به کار برده شوند اما چیزی که در این میان اهمیت دارد و باید توجه شود، میزان رعایت قانون توسط کاندیداها و ستادهای ایشان است.

وی می ­افزاید: کاندیداهای محترم طبق قانون می­توانند در مکان­ های مخصوصی که توسط شهرداری در سطح شهر تعیین گردیده، به معرفی خود با بنر و پوستر و کاغذ بپردازند اما باید توجه داشته باشند که این موضوع باید سبب مزاحمت مردم نبوده و آلودگی بصری به وجود نیاورد.

هنوز مردم ما را نشناخته ­اید

فرماندار تبریز درباره کاندیداهایی که اقدام به نوشتن یا چسباندن تبلیغات به در و دیوار و مکان­ های عمومی و تاریخی می­ کنند تاکید می­ کند: نهایت بی­ قانونی و رفتاری ضدفرهنگی است و مسوولیت رسیدگی به جرایمی این چنینی به عهده نیروی انتظامی بوده و شهرداری به جمع آوری آن­ ها می ­پردازد.

وی ادامه می­ دهد: مردم ما انتخاب هوشمندانه ­ای دارند و در تبلیغات کسی که قانون­ مدارتر باشد و به حقوق دیگران احترام بگذارد در چشم آنان محبوب­ تر است.

شهرتی­ فر همچنین در پاسخ به اینکه آیا کاندیداهایی که تنها با تکیه بر ظاهر و قیافه­ شان به صحنه آمده­ اند چقدر امکان و فرصت موفقیت در جامعه دارند، تشریح می­ کند: من فکر می­ کنم کاندیداهایی این­چنینی، مردم ما را نشناخته­­ اند. مردم ما کسانی نیستند که با عوام ­فریبی و چهره ­پردازی و... بتوان رای­ شان را گرفت. مرد ما به شخصیت، دانش و مهارت هر داوطلب نگریسته و متناسب با این معیارها به انتخاب دست می ­زنند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت انتخابات خاطرنشان می­ کند: خواهشمندم مردم و کاندیداهای محترم همچنان با اقداماتی صحیح خدشه­ ای به فضای بانشاط سیاسی کشور نزنند. وقتی قرار است عموم مردم در تعیین وضعیت ۴ سال آینده خود دست به انتخاب بزنند، باید این اتفاق را مبارک بشماریم و قدردان آن باشیم.

هرچند رصد فعالیت­های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی بر عهده دستگاه­ های نظارتی است اما گویا با سابقه ای که از کاندیداها در سراغ داریم به جای کارهای نظارتی و قضایی، بهتر بود با نگاهی پیشگیرانه از تخلفات، سعی می­ کردیم فضا و محیط کافی را برای تبلیغات نامزدها در نظر بگیریم تا عده­ای صرفا به خاطر خودشان به جان داشته­ های این شهر نیفتند.

هر پوستر ۱۸۰ لیتر آب می­خورد

شهرداری و سازمان­های مربوط به آن، متولی امر آماده ­سازی بستر تبلیغاتی محسوب می ­­­شوند، به همین خاطر سراغ رضا خلیلی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری و رییس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز می ­رویم تا از اوضاع مطلع­ تر گردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر خبر می­ دهد و تشریح می­ کند: ما در بحث بسترسازی تبلیغاتی، از سازه­­ هایی که در دست­­مان بود یا بنرهای کهنه­ ای که قبلا استفاده شده به کار بردیم.

خلیلی با اشاره به بعد علمی تبلیغات فیزیکی تصریح می­ کند: واقعیت این است که برای تولید یک کاغذ آ ۴ مقدار زیادی آب مصرف می­ شود و همچنین برای تولید یک پوستر یا بنر چیزی حدود ۱۸۰ لیتر آب به کار برده می­ شود.

وی ادامه می­ دهد: نامزدهایی که از دغدغه­ شان نسبت به شهر و طبیعت­ و... سخن به میان می ­آورند، باید این مسایل را در نظر گرفته و با روش­ های نوین تبلیغاتی مثل فضای مجازی پا به عرصه بگذارند تا هزینه و انرژی که صرف تبلیغات فیزیکی می ­شود موجب از بین رفتن داشته­ های طبیعی ما نگردد. وقتی کسی مدام خشک شدن دریاچه ارومیه را غمی بزرگ می ­داند، باید عملا تغییراتی در سبک و رویه خود صورت بدهد.

ناآگاهی در کمین ستادها و طرفدارها

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز با بیان اینکه امسال حدود ۱۲۰ هزار متر مربع در سطح شهر تبریز در اختیار نامزدها برای تبلیغات قرار گرفته، اضافه می­ کند: گویا فضایی که در نظر گرفته بودیم برای بیش از ۵۸۰ کاندیدا و تبلیغ آن­ها کافی به نظر نمی ­رسد.

وی می­ گوید: فضای عمومی شهر تبریز در عین حال که انتخاباتی است، نازیبا هم نیست اما از نامزدهای محترم و طرفداران آنان خواهشمندیم تا در سبک تبلیغاتی خود دقت و حساسیت بیش­تری به خرج دهند. احیانا نیازی هم اگر برای افزایش بسترهای تبلیغاتی دیده شود، ما حاضریم این کار را انجام بدهیم.

خلیلی اما در مورد افرادی که برای تبلیغات و نوشتن شعارها و اسامی خود از مکان ­ها و اموال­ عمومی و حتی دیوار خانه­ های تاریخی استفاده می ­کنند، اظهار می­ دارد: من فکر می ­کنم خود نامزدها برای این نوع تبلیغات قلبا راضی نباشند و یک نوع بی ­اطلاعی بر فضا حاکم است.

وی ادامه می­ دهد: کسانی که پا به عرصه انتخابات گذاشته ­اند، اکثر به اتفاق تبریز را دوست دارند و بخاطر تبریز جلو آمده ­اند اما گاهی شاید طرفداران این نامزدها یا فعالین ستادهایشان از روی عدم آگاهی کافی  دست به نوشتن دیوار مکان­های عمومی و خصوصی بزنند که مورد تایید خود نامزدها نباشد.

با یک پوستر انتخاب نمی­ شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز اعلام می­ کند: گاه نیز در مواردی محدود بحث غرض­ ورزی و... مطرح می­ شود که باز پیشگیری از چنین پدیده­ هایی نیازمند یک فرهنگ­سازی عمیق و تبیین گفتمانی صحیح است.

وی همچنین با بیان اینکه یک پوستر نباید مبنای انتخاب یک شهروند قرار بگیرد می­ افزاید: از جانب مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر انتخاب فرد اصلح در انتخابات به وسیله نگاهی بصیرانه شده است و ما باید فارغ از نگاه تفریحی به انتخابات و به غیر از دیدن پوسترهای تبلیغاتی، مبنای انتخاب خود را قانون­ مداری قرار دهیم.

بیش از چند ساعت تا جمع­ آوری پوسترهای تبلیغاتی باقی نمانده است. نامزدها در این مدت معین تا توانستند به اشکال مختلف خود را در معرض دید عموم قرار دادند  تا بلکه شناخته شوند و آن­ هایی نیز که از قبل شناخته شده بودند، روی چاپ و توزیع پوستر تمرکز زیادی نکردند.

اما آیا جمع آوری این پوسترها و بنرها کار آسانی خواهد بود؟ حتی آیا تمام بقایای تبلیغات انتخاب از چهره زیبای شهر قابل انفکاک خواهد بود؟ آیا چقدر هزینه و انرژی صرف همین کاغذپاره­ هایی که زیرپای مردم می­ چرخند شده و چقدر از منابع طبیعی­ مان مثل درخت و آب و... از بین رفته؟

در بطن همه این سوالات، یک فاجعه بزرگ فرهنگی خوابیده است. عدم تطابق اعمال و شعارها به جایی رسیده که نامزد انتخاباتی از مرمت داشته­ های تاریخی تبریز سخن به میان می­­ آورد درحالی که این بحث را در دیوار یک خانه تاریخی با یک اسپری پررنگ مطرح کرده است.

بی­ شک اگر بقایای چنین تبلیغات و انتخاباتی در اختیار نسل­ های آینده ما قرار گرفته شود، یکی از بهترین ابزار خنده خواهد بود و با چنین پدیده­ هایی می ­توان به ریش یک فرهنگ چندین هزارساله خندید. اما چرا این همه شخص ­محوری به اوج رسیده است که برخی ­ها حاضر می­ شوند برای رسیدن به هدف خود، زمین، زمان، مکان و امکان را در اختیار خود گرفته و به نابودی آن ها راضی شوند؟

اتفاقا مردم ما را خوب شناخته­ اند

اگر چنین افتضاحاتی را هواداران یک کاندیدا به بار می ­آورند، پس باید عاجزانه درخواست کرد که از این پس نه تنها مردم برای حمایت، شخص اصلحی انتخاب کنند، بلکه نامزدها نیز برای نگهداری هوایشان، از هوادارانی با شعور بالا استفاده کنند.

وقتی تمام مسئولان اذعان می­ دارند که دیگر عصر تبلیغات فیزیکی و پوستر تمام شده، اما هنوز شاهد آنیم که یک رقم بالا از فضای شهری در اختیار این امر قرار می­ گیرد. در حالی که همه می خواهند بگویند تنها یک پوستر نمی­ تواند مبنای انتخاب یک ایرانی قرار بگیرد، هنوز هم بیش­ترین هزینه ستادهای انتخاباتی صرف همین کاغذپاره ­ها می­ گردد.

درحالی که انتخاب و راه دادن یک نامزد را به صحن شورا به وسیله قیافه و ظاهر وی مایه ننگ می­ دانیم، هنوز فتوشاپ پرکاردبردترین نرم ­افزار در ایام انتخابات در ایران محسوب می­ شود.

مسئولان درحالی با مسرت فراوان از نشناختن مردم ما توسط نامزدها خبر می­ دهند و می ­گویند اگر کاندیداهای محترم مردم را شناخته بودند هرگز به خاطر انتخاب شدن هزینه ­های گزافی را صرف چهره و ظواهر خود نمی ­­کردند، باید گفت این فقط دیدن نیمه پرلیوانی است که نیست و گرنه تجربه به صورت شفافی نشان می ­دهد که اتفاقا این­ بار نامزدهای ما مردم ما را خوب شناخته ­اند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار