سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد نتایج تحقیقات این سازمان نشان داده،‌ در جریان حمله‌ای که ماه سپتامبر ۲۰۱۶ در حلب انجام شد، از گاز خردل استفاده شده است.
کد خبر: ۴۲۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 17 May 2017
به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارشی که به شورای امنیت وابسته به سازمان ملل ارائه شد، آمده است، محققان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی متوجه شدند دو زن سوری در حمله‌ای که به نظر می‌رسد در سپتامبر در استان حلب انجام شد، در معرض گاز خردل قرار گرفتند.

هنوز هیات حقیقت‌یاب وابسته به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نتوانسته از محل حمله بازدید کند.

محققان نتایج را بر اساس مصاحبه‌ها با این دو زن و بررسی نمونه خون اخذ شده از آنها و نیز بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی دولت سوریه و روسیه ارائه دادند.

هیات حقیقت‌یاب در گزارشی که به شورای امنیت ارائه کرد،‌ آورد، دو زن قربانی که در گزارش‌ها نام برده شده‌اند، ‌در حمله‌ای در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در منطقه "ام حوش" در حلب در معرض گاز خردل قرار گرفتند.

تیمی از محققان روس دو ماه پس از حمله مذکور از محل حادثه بازدید کردند.

هیات سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی یک خمپاره مورتر را که گفته می‌شود با حمله مذکور در ارتباط بود و تیم محققان روسی آن را کشف کرده و به دولت سوریه تحویل دادند، مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده است، بر اساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی هیات حقیقت‌یاب به این نتیجه رسید که خمپاره مورتر مذکور حاوی گاز خردل بود.

هیات مذکور تنها مسئولیت دارد که مشخص کند آیا از سلاحی شیمیایی در طی حملات در سوریه استفاده شده است یا نه.

سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به صورت مشترک تحقیقاتی را درمورد این حادثه آغاز کردند تا مسئول آن مشخص شود.

این تیم مدعی شد که نیروهای ارتش سوریه مسئول سه حمله با گاز کلر در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بوده است و داعش نیز از گاز خردل استفاده کرده است.

سوریه در سال ۲۰۱۳ بر اساس توافقنامه‌ای که با میانجی‌گری روسیه و آمریکا حاصل شد، با انهدام سلاح‌های شیمیایی‌اش موافقت کرد.

هیات سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نیز تحقیقات درباره حمله‌ای با گاز شیمیایی در ماه گذشته میلادی در سوریه را که به کشته شدن ده‌ها تن انجامید و پس از آن آمریکا حملات موشکی را علیه پایگاهی هوایی در سوریه انجام داد، آغاز کرد.

این هیات در نهایت اعلام کرد که از گاز سارین و یا ماده‌ای مشابه آن در این حمله استفاده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار