شهرهای بزرگ رفت و آمدهای زیادی دارند و برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی باید از تمام امکاناتی که به تشویق مردم در جهت عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین منجرمی شود، استفاده کرد که یکی از این تمهیدات تراموا است.
کد خبر: ۴۲۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 17 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرنگار ایمنا، تراموا (Trams)، قطار برقی شهری است که بر روی ریل های مخصوص در خیابان ها حرکت میکند. تراموا یا همان واگن برقی قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بین شهرها دارد، خطوط تراموا نیز ممکن است بین شهرستانها یا درون شهر باشد.

این واگن های برقی معمولاً متشکل از ۱ تا ۳ واگن بوده به همین دلیل سبک تر، کوتاه تر و انعطاف پذیرتر از مترو می باشد.

 ترامواها قدرت برق زیادی را مصرف می کنند و امروزه از پانتوگراف برای به حرکت درآوردن آن استفاده می شود، از برق در خیابان های شهرستان و دیزل در محیط های روستایی بیشتر استفاده می شود.

تاریخچه تراموا

پیدایش تراموا به سال ۱۸۰۷ در جنوب ولز انگلستان برمی گردد که توسط اسب ها کشیده می شد، بعدها با متداول شدن این نوع حمل و نقل، به سایر نقاط دنیا نیز رواج پیدا کرد. سپس در سال ۱۸۳۲ در نیویورک آمریکا بر روی ریل به حرکت درآمد.

با رواج دیگ بخار، در سال ۱۸۷۳ این انرژی جای اسب ها را گرفت و به سرعت در اروپا متداول گردید و پس از لندن و پاریس در شهرهای برلین، بودایست، بیرمنگام، لنینگراد، لیسبون و منچستر از این شیوه در جابجایی های شهری استفاده شد.

هنگامی که برق آمد، آلمانی ها به سرعت نیروی الکتریسیته را جایگزین موتورهای بخار کردند و توانستند گامی بلند در جهت پیشرفت روزافزون ترامواها بردارند.

اوج شکوفایی تراموا در سالهای ۱۹۲۰ میلادی به بعد ثبت گردیده که در قاره اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و استرالیا در مجموع بیش از ۳هزار شهر به این وسیله نقلیه ریلی مجهز شدند. در قاره آفریقا و آسیا از این وسیله نقلیه عمومی چندان استقبال نگردید.

ابتدای قرن بیستم پای تراموا به آسیا باز شد

تراموا در آسیا در ابتدای قرن بیستم ساخته شد ولی بین اواسط تا اواخر دهه ۱۹۳۰ رو به افول نهاد.

دهه ۱۹۶۰ نقطه پایان غالب بودن این وسیله نقلیه عمومی بود که منجر به بسته شدن اکثر شبکه های اصلی شد و وسایل، تجهیزات و خطوط ریل بصورت قراضه جهت بازیافت فروخته شدند.

اما هنوز برخی از خطوط اولیه در هنگ کنگ و ژاپن در حال فعالیت می باشند. در سال های اخیر، تمایل جدیدی به تراموا با سیستم های مدرن در ژاپن، چین، کره جنوبی و هندوستان بوجود آمده است.

در بسیاری از شهرهای اروپا بیشتر زیر ساخت های تراموا در نیمه قرن بیستم از دست رفت، اما نه در مقیاس و بزرگی نقاط دیگر جهان مثل امریکای شمالی. بیشتر کشورهای اروپای شرقی سیستم تراموای خود را حفظ نمودند. در مقابل، برخی از شهرهای اروپای غربی در حال ترمیم و بازسازی، گسترش و نوسازی خطوط قدیمی تراموای خود می باشند، همچنین بسیاری از شهرهای اروپای غربی در حال ساخت خطوط جدید تراموا هستند.

از نظر ایمنی، میزان سوانح این سیستم تنها به میزان فرهنگ ترافیکی عابرین بومی و دیگر رانندگان ناوگان ترابری شهری بستگی دارد.

همچنین از عمده ترین مزایای استفاده از این سیستم می توان به هزینه احداث و راه اندازی پایین آن اشاره کرد که در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل دارای برتری نسبی است.ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر می باشد و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسانتر است.

استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی تراموا در اصفهان

امروزه ترامواها بخش عظیمی از حجم حمل و نقل شهری را انجام می دهند و به دلیل سوخت الکتریسیته ای که دارند به سرعت درحال پیشرفت هستند، لذا جای خالی استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی پاک در اصفهان مدیران شهری را به فکر راه اندازی تراموا در این کلانشهر انداخت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از راه اندازی تراموا در شهر اصفهان طی ۳ سال آینده خبر داده و می گوید: جایگزین کردن تراموا با اتوبوس در هسته مرکزی شهر ضروری است.

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اضافه می کند: با توجه به اینکه در نظر داریم برای راه اندازی تراموا از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم، از دو سال گذشته مذاکرات جدی را با تعدادی از شرکتهای مختلف از کشورهای چین، فرانسه، ایتالیا و روسیه انجام شده و شرکت ها، پیشنهادات فنی خود را ارایه و در حال ارایه پیشنهادهای مالی هستند تا بتوانیم بهترین گزینه ای که برای قطار سبک شهری اصفهان مطلوب است، را انتخاب کنیم.

وی اظهارمی کند: در طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر اصفهان گزینه های متعددی از جمله قطار شهری، خطوط بی. آر. تی و تراموا یا قطار سبک شهری پیش بینی شده است که تراموا گزینه ای بین مترو و بی. آر. تی می باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تراموا با توجه به ویژگی هایی که دارد، می تواند روزانه مسافران زیادی را جا به جا کند، تصریح می کند: در حال حاضر خطی که برای تراموا در شهر اصفهان پیشنهاد شده این است که از میدان آزادی و خیابان های حکیم نظامی و بهشتی به میدان جمهوری اسلامی امتداد یابد و سپس از طریق خیابان فروغی به میدان شهدا برسد.

وی اضافه می کند: گزینه دیگربرای راه اندازی خط تراموا از میدان جمهوری به ایستگاه ابتدایی قطار شهری در شهرک قدس می باشد که البته مطالعات این طرح دردست بررسی است.

صلواتی ابراز امیدواری می کند در نیمه اول امسال قرارداد اجرایی تراموای شهر اصفهان منعقد شود و مدیریت شهری اصفهان در این مسیر از منابع سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گسترش خطوط ریلی شهر اصفهان استفاده کند.

وی تاکید می کند: اگر قرارداد تراموا در بهار یا تابستان منعقد شود، مدت اجرای آن ۲۴ تا ۳۰ ماه خواهند بود و تا کمتر از سه سال آینده خط اول قطار سبک شهری یا همان تراموا در شهر اصفهان اجرایی می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان راه اندازی تراموا را گزینه جدید حمل و نقلی پاک در شهر اصفهان می داند و می گوید: ما بر این باور هستیم که تراموا می تواند در همه خیابان های شهر اصفهان گسترش یابد._

وی گزینه تراموا را در تکمیل خطوط بی. آر. تی، اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی و دوچرخه بسیار ایده آل توصیف می کند و می گوید: بکارگیری این امکانات شبکه حمل و نقلی پاک و مناسبی را برای شهروندان کلانشهر اصفهان ایجاد خواهد کرد.

صلواتی با اشاره به اینکه تحقق هوای پاک یکی از اهداف شهرداری است، اظهارمی کند: با استفاده از حمل و نقل عمومی درصدد تحقق این مهم هستیم و باید گفت که امروزه حجم سفر های شهری بوسیله وسایل نقلیه عمومی ۱۵ درصد است که افزایش این سهم هوای پاک را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات چشمگیر شهرداری اصفهان، تا سال ۱۴۰۰ حجم سفر های شهری بوسیله وسایل نقلیه عمومی به ۴۵ درصد افزایش می یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار