«چالش کارآمدی شوراهای شهر»، «در مکانیزم تعیین افراد لیست شورای عالی ابهامی نیست» و «اصلاح ‌طلبی و مشکلات شهر تهران» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های دوشنبه 25 اردیبهشت به شمار می رود.
کد خبر: ۴۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 15 May 2017
تابناک اصفهان - روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون«چالش کارآمدی شوراهای شهر»، «در مکانیزم تعیین افراد لیست شورای عالی ابهامی نیست»، «اصلاح ‌طلبی و مشکلات شهر تهران»، «شهرسازی خوانده‌ام و معضلات شهرم را می‌شناسم»، « قبح تخلفات در شهرداری ریخته»، «ائتلاف یا سهمیه‌بندی جناحی؟ »، «نامزدهای انتخابات شوراها جرایم زیادی انجام داده‌اند»، «حمایت فراگیر از «فهرست واحد» اصلاح طلبان»، «چرا حسین رضازاده در لیست اصول‌گراهای شورا نیست؟» و «چالش کارآمدی شوراهای شهر» را بازتاب دادند.

** چالش کارآمدی شوراهای شهر
روزنامه«تعادل» با درج گزارشی با عنوان«چالش کارآمدی شوراهای شهر» آورده است: پدیده رو به رشد شهرنشینی و توسعه کلان‌ شهرها یکی از مشخصه ‌های اصلی و مهم جهان امروز به شمار می‌رود. در یک قرن پیش در حدود 10درصد جمعیت جهان ساکن شهرها بودند که هم‌اکنون این سهم به بیش از 50درصد رسیده و در سه دهه آینده به 70درصد خواهد رسید. در ایران سهم جمعیت شهرنشین از 30 درصد کل جمعیت کشور در 6دهه قبل به بیش از 70درصد در حال حاضر بالغ شده است. وجود اعضای با تجربه و سوابق کاری مفید روی کارآیی و کارآمدی عملکرد شورای شهر تاثیر غالب و قاطعی دارد. نسبت اعضای با سوابق کار مرتبط با امور و مدیریت شهری در کل شوراهای 15 شهر، 28 درصد است. بیش از هفتاد درصد اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران سیاست‌مدار هستند و پس از آنها ورزشکاران سهم غالب را دارند. با وجود اینکه از نظر میزان تحصیلات اعضای شورای شهر، تهران رتبه اول را در سطح کشور دارا است، اما فقط 18 درصد آنها از تحصیلات مرتبط با مدیریت و توسعه شهری برخوردار هستند که 40 درصد کمتر از میانگین 17 شهر مرکز استان و متوسط کشور (با میزان 29 درصد) است.

** در مکانیزم تعیین افراد لیست شورای عالی ابهامی نیست
روزنامه«آرمان» در مطلبی با عنوان«در مکانیزم تعیین افراد لیست شورای عالی ابهامی نیست» به گفت وگو با سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و نوشت:‌هرچند این لیست مورد وثوق کامل اصلاح‌طلبان نیست، کاملا طبیعی است که کنشگران سیاسی اصلاح‌‌طلب لیست‌های متفاوتی را مد نظر خود داشته باشند. اما زمانی که اصلاح‌طلبان شعارخود را برمبنای ائتلاف حداکثری و مطالبات حداقلی تنظیم کردند، باید دقت داشته باشند که این شعارها از همان ابتدا موجب شد که احزاب اصلاح‌طلب از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیایند. به هرحال اصلاح‌طلبان در یک مکانیزم توافقی و از پیش تعیین شده حاضر شدند ائتلاف کنند. زمانی که سخن از ائتلاف می‌شود همه باید بپذیرند که باید از ایده‌آل خود چند قدم عقب بروند و نتیجه خرد جمعی را بپذیرند. نکته پنهانی در مورد مکانیزم تعیین افراد در لیست شورای عالی اصلاحات وجود ندارد. سخنگویان شورای عالی در مورد مکانیزم‌های این شورا توضیح دادند و لیست تعیین شده متشکل از 21 نفر افراد صاحب صلاحیت اصلاح‌طلب است. اگر اعتماد مردم به شورای عالی اصلاحات وجود داشته باشد، این فهرست می‌تواند شورای موفقی را به ارمغان آورد.

** اصلاح ‌طلبی و مشکلات شهر تهران
روزنامه«آرمان» با درج یادداشتی با عنوان«اصلاح طلبی و مشکلات شهر تهران» که به قلم امان الله قرایی مقدم نگاشته شد، آورد: شهر تهران پر از مشکلات شهری است و با ادامه این مشکلات این شهر گرفتار بحران‌های فراوانی شده است. در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اصلاح‌طلبان قصد دارند بعد از 12 سال مدیریت شهر تهران را از رقبای خود بازستانده و برای کاهش بحران‌های شهری برنامه‌ریزی کرده تا بتوانند با این اقدام از تراکم روزافزون بحران‌های شهری کاسته و مشکلات شهر تهران را کاهش دهند. دو مساله در مدیریت شهری وجود دارد؛ یکی مساله مدیران شهری که از درون جامعه بر نخواسته‌اند و به منظور اداره شهرها خصوصا شهر تهران در مدیریت شهری نصب شده‌اند. دومین مشکل مردم شهرهای بزرک هستند که در روند مدیریت شهری خلل ایجاد می‌کنند.اصلاح‌طلبان باید در نحو جایگزین کردن افراد متخصص در مدیرت شهری به جای افراد انتصاب شده غیر متخصص جلوگیری کنند تا از افزایش مشکلات شهری با برنامه‌ریزی‌های علمی جلوگیری شود.

** شهرسازی خوانده‌ام و معضلات شهرم را می‌شناسم
روزنامه«اعتماد» در مطلبی با عنوان«شهرسازی خوانده‌ام و معضلات شهرم را می‌شناسم» به گفت وگو با هادی ساعی عضو شورای شهر تهران پرداخت و نوشت: در این دو دوره‌ای که من عضو شورا بودم اتفاقات خوبی برای شهر تهران افتاد حالا هم دوره قبلی هم این دوره اگر بخواهم این دوره را با دوره قبل مقایسه بکنم می‌توانم به این نکته اشاره کنم که ما از دوره قبل شروع کردیم به شفاف‌سازی در خصوص بحث‌های مالی شهرداری (که اتفاقا در این دوره موفقیت خوبی هم در این زمینه داشتیم و به آنچه می‌خواستیم دست پیدا کردیم) . منظورم بحث شفاف‌سازی مالی شهرداری است که از مهم‌ترین وظایف شورا محسوب می‌شود. بگذارید در این مورد مثالی بزنم. ما در همین دوره سال شورا بیش از ٥ هزار میلیارد اصلاحی در تفریغ بودجه داشتیم. ولی امسالی که گذشت آخرین سالی که ما اصلاحیه داشتیم، زیر ٦٠٠ میلیارد تومان بود. این نشان‌دهنده این هست که واقعا در اصلاح بودجه موفق بوده‌ایم. مهم‌ترین نقدی که بتوان به شورا داشت این باشد که وقت و انرژی ما به قدری صرف شفاف‌سازی و تصحیح مواردی چون بحث‌های بودجه‌ای صرف می‌شود که شاید کمی از وظایف نظارتی‌مان غفلت کرده باشیم.

**قبح تخلفات در شهرداری ریخته
این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با عنوان«قبح تخلفات در شهرداری ریخته» به گفت وگو با دو کاندیدای اصلاح طلب شواری پنجم پرداخت و آورد: ‌تنها چند روز تا برگزاری پنجمین دوره شوراها باقی مانده است، انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود با دو لیستی که از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا منتشر شده، به انتخاباتی متفاوت از دوره‌های قبل بدل شود. صدراعظم نوری، یکی از اعضای لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران با نقبی به عملکرد شوراها در چهار دوره قبل گفت: دوره اول شوراها با آنکه دوره‌ای پرتنش تلقی می‌شود ولی در عین حال مصوبات قابل توجهی دارد که از آن جمله می‌توان به مصوباتی که در مورد مسائل زیربنایی تصویب شده اشاره کرد. از سویی ما در شورای چهارم به دلیل همین طولانی بودن عمر شهرداری شهردار تهران، شاهد آن بودیم که قبح تخلفات در این نهاد عملا ریخته و شورا نیز نظارتی روی آن ندارد. افشین حبیب زاده، دیگر عضو شورا نیز مانند تمامی کاندیداهای شورا معتقد است که «نظارت» اصلی‌ترین وظیفه شوراهاست که متاسفانه در دوره چهارم مغفول مانده است: من فکر می‌کنم که در مجموع، شورای چهارم نتوانسته به وظیفه نظارتی‌اش به نحو شایسته عمل کند. شاید یکی از دلایل این مساله آن باشد که اکثریت شورا یار شهردار شده‌اند و به همین دلیل نتوانسته‌اند به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. درحالی که مهم‌ترین و بهترین کمکی که شورا می‌تواند به شهردار بکند، همین نظارت است.

** ائتلاف یا سهمیه‌ بندی جناحی؟
روزنامه همدلی در یادداشتی با درج عنوان«ائتلاف یا سهمیه‌بندی جناحی؟» نوشت:‌ ائتلاف به معنای اتحاد موقت گروه‌ها و نیروهای سیاسی است که هدف‌های معینی را دنبال می‌کنند. این اصطلاح غالبا در سه سطح به کار می‌رود: 1. دربارۀ احزاب سیاسی برای مقاصد پارلمانی و انتخاباتی 2. در مورد گروه‌بندی‌های خارج از خطوط حزبی 3. در مورد دولت‌های ملی به منظور اقدام به عمل مشترک. یکی از نکاتی که همواره در ائتلاف‌ها باید بدان توجه داشت و به طور معمول در این گزاره سیاسی رخ می‌دهد، این است که ائتلاف‌ها معمولا میان جریان‌هایی شکل می‌گیرند که در عین اختلافات بر سر موضوعات اساسی، دارای نقاط اشتراک موقتی‌اند که به دلیل عدم‌توانایی غلبه این جریان‌ها نسبت به یکدیگر، تن به ائتلاف می‌دهند تا بتوانند در پیشبرد نقاط مشترک اقدام کنند. اگر بخواهیم نمونه‌ای از این مسئله را در ایران و در روزهایی که دو انتخابات مهم و تأثیرگذار در پیش است بررسی کنیم، می‌توانیم به لیستی که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران منتشر کرد اشاره کنیم که انتقادات فراوانی را به سوی خود جلب کرد.

** نامزدهای انتخابات شوراها جرایم زیادی انجام داده‌اند
روزنامه«ایران» در مطلبی با عنوان«نامزدهای انتخابات شوراها جرایم زیادی انجام داده اند» به نقل از فرهاد تجری سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کل کشور نوشت:‌ هم دستگاه‌های گزارش‌دهنده و ناظر داریم مثل هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت و فرمانداری‌ها و هم سیستم‌ها و دستگاه‌هایی داریم که وظایف قانونی مستمر و دائم درخصوص تخلفات و جرایم دارند؛ مثل نیروی انتظامی و دستگاه قضایی که وظیفه و رسالت عمومی‌اش برخورد با تخلفات و جرایم و نقض قوانین است. در صورتی که جرم افراد احراز شود، هم حق خصوصی افراد است که شاکی شوند و هم دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و فرمانداری‌ها موظفند این تخلفات را به مراجع قضایی گزارش دهند و ضابطان دستگاه قضایی مکلفند این تخلفات را پیگیری کنند. با توجه به تجربیات انتخابات گذشته و با توجه به نیاز ضروری این دوره از انتخابات و با اعتقاد به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، دستگاه قضایی، دادستانی کل کشور و ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل دادند که با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط تشکیل شده است.

** حمایت فراگیر از « فهرست واحد» اصلاح طلبان
این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر با عنوان«حمایت فراگیر از « فهرست واحد» اصلاح طلبان» آورد: لیست امید موسوم به لیست تأیید شده شورایعالی اصلاح‌طلبان سرانجام به عنوان تنها لیست واحد اصلاح‌طلبان معرفی شد. پیش از این گمانه ‌زنی ‌ها برای تغییر لیست واحد اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران جدی‌تر به نظر می‌رسید، اما انتشار این لیست از سوی شورایعالی اصلاح‌طلبان و راه‌اندازی کمپینی برای انصراف اعضای خارج از لیست به نفع افراد منتخب، همه این گمانه زنی ها را خنثی کرد. بویژه آنکه بعد از اختلافات پیش آمده پس از انتشار لیست، انتشار پیامی از سوی رئیس اصلاحات مبنی بر «پرهیز از ارائه لیست‌های متعدد در انتخابات شوراها» در داغ شدن تنور انصراف‌ها تأثیر بسزایی داشت. تا پیش از این البته برخی حواشی ها، حکایت از تأیید نشدن لیست از سوی رئیس اصلاحات داشت، اما این خبر نشان می‌داد که او در دیداری که با اعضای شورایعالی سیاستگذاری داشته، تأکید کرده است که برای موفقیت در انتخابات، باید تصمیم شورایعالی را چه بپسندیم و چه نپسندیم، تأیید کنیم. علاوه بر این دو تن از چهره‌های شاخص اصلاحات که صلاحیتشان در انتخابات این دوره، پس از تأیید! رد شده بود هم پس از دیداری با پایه‌گذار دولت اصلاحات، رسماً در بیانیه‌ای حمایت خود را از لیست امید اعلام کردند.

** چرا حسین رضازاده در لیست اصول‌گراهای شورا نیست؟
روزنامه«روزان» در مطلبی با عنوان«چرا حسین رضا زاده در لیست اصول گراهای شورا نیست؟» به گفت وگو با حسین رضا زاده پرداخت و نوشت: دو سه نظرسنجی خوب و قوی انجام شده بود که در همه آنها من جز پنج شش نفر اول بودم. یک مقدار هم باید بگویم مردم خیلی از لیست های اصلاح طلب و اصولگرا راضی نیستند. شاید مصلحتی بوده و من خودم مستقل آمدم. اگر به لیست نگاه کنید کسانی هستند که اصلا شناخته شده نیستند و مردم آنها را نمی شناسند. من خدا را شکر می کنم که برای کشورم افتخار آفریدم و مردم را شاد کردم و مردم همیشه و همه جا به همه قهرمان ها محبت داشتند. شاید بعضی از سیاسیون که این کارها را کردند برای همین ترسشان از رای ما بود. من هم برای همین خواستم که مستقل باشم و شاید حکمتی در کار بوده و مردم همیشه محبت خود را ثابت کردند، من دور چهارم هم چهارم شدم. 280 هزار رای آوردم. در شورا هم در رشته خودم در کمیسیون فرهنگی-اجتماعی رئیس کمیته ورزش بودم که بیش از 400 مجموعه ورزشی چه آبی و چه غیرآبی در تهران هست و همچنین در پارک ها و بوستان ها وسایل ورزشی را برای استفاده افراد بیشتر کردیم 70 درصد وسایلی که در بوستان ها و پارک ها بود فرسوده بود، ما مجوزش را گرفتیم اینها را نو کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار