چند روزی است چهره اصفهان رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اما وجود چهره‌های غیرمتخصص و ناآشنای فراوان نشان می دهد برخی کرسی‌ شورای شهر را بازیچه رسیدن به نام و قدرت کرده اند.
کد خبر: ۴۲۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 14 May 2017

تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری مهر،  در فاصله کمتر از شش روز تا آغاز انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در اصفهان، حال و هوا و چهره شهر عوض شده است و گویی کاندیداها از کانال‌های متعدد تلگرامی سر برون کرده و به شهر نیز سرک کشیده‌اند.

این روزها پوسترآویزهای رنگی منقوش به تصویرهای کاندیداهای شورای شهر به اشکال‌ مختلف در گوشه و کنار شهر قد کشیده و برخی بنرهای انتخاباتی به اندازه‌ی بزرگ است که چهره میادین بزرگ شهری را به شکل کامل پوشانده است.

جلوه‌نمایی عکس‌های آتلیه‌ای در چهارگوشه میادین شهری  

گاهی نیز در عبور از میان کاغذ رنگی‌های تبلیغاتی چهار راه‌های شهررا گم می‌کنیم چراکه به جای زیبایی‌های گل‌ها و درختچه‌های پرگل اردیبهشتی اصفهان، عکس‌های آتلیه‌ای نگاه ما را به چهار سمت خیابان‌ها می‌کشاند؛ موضوعی که بخشی از تخلفات انتخاباتی را می‌تواند به خود تخصیص دهد.

گویی برخی کاندیداها با توجه به تجربه چهار سال گذشته عقیده دارند عکس‌های زیبا و بزرگ در انتخاب آنها و حتی کسب رتبه‌های نخست در شورای شهر موثر است و شاید از این رو است که چهره امروز شهر اصفهان از عکس‌های نامناسب که به ویژه مرتبط با تبلیغات بانوان کاندیدا است پر شده، تصاویری که زیبنده این شهر و نام و نشان آن نیست.

امسال برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر اصفهان، گروه‌های مختلف از اعضای شورای شهر با هم متحد و ائتلاف‌هایی گوناگونی تشکیل داده‌اند چراکه به نظر می‌رسد اصفهانی‌ها با توجه به گم شدن در میان نام بیش از ۸۰۰ کاندیدا، لیست‌های انتخاباتی را به انتخاب از میان کاندیداهای فردی ترجیح خواهند داد.

بنرهای بزرگ تبلیغاتی از جمله تخلفات انتخاباتی این روزهای اصفهان

بنرهای بزرگ تبلیغاتی از دیگر تخلفات انتخاباتی این روزهای اصفهان است که در این ارتباط فرمانده انتظامی اصفهان با اشاره به اینکه براساس قانون، نصب بنرهای بزرگ از کاندیداهای انتخابات‌های مختلف در خارج از ستاد انتخاباتی تخلف است، به مهر می‌گوید: در روز اول نخست تبلیغات تخلفاتی در این زمینه مشاهده شده است، به مسئولان ستادهای انتخاباتی در خصوص نصب بنرهای بزرگ تذکر داده‌ایم و  تعداد زیادی به این تذکرات توجه کرده و بنرهای بزرگ را جمع آوری کردند.

سردار عبدرالرضا آقاخانی با بیان اینکه بنرهای بزرگ تبلیغاتی در میادین اصلی شهر و همچنین تعداد زیادی از چهار راه‌ها نصب شده است، افزود: این امر تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

وی اظهار  داشت: تخلفات قابل پیگیری قضایی انگشت شمار بوده است و استان در این زمینه در آرامش و امنیت خوبی قرار دارد.

کرسی‌های شورای شهر بازیچه دستیابی به نام و قدرت

نکته قابل توجه در انتخابات پیش رو تعداد بسیار قابل توجه افرادی است که بدون توجه به سابقه اجرایی و یا داشتن تخصص لازم برای انتخابات شورای شهر کاندیدا شده‌اند چراکه با توجه به تجربه‌های گذشته ورود خود به شورای شهر را امری بعید برنمی‌شمارند.

امسال هر فردی در اطراف خود حداقل سه یا چهار نفر از دوستان و نزدیکان خود را کاندیدای شورای شهر می‌بیند و این نقطه ضعفی است برای جایگاهی که کمتر از کرسی‌های مجلس نیست و می‌تواند در سرنوشت شهر بسیار تاثیرگذارتر از این نهاد نیز باشد اما گویی این جایگاه مهم به ملعبه گرفته شده و برخی به کسب نام و نشان و یا حتی کسب مقام و ثروت امید بسته‌اند.

۸۴۵ کاندیدا چشم امید به ۱۳ کرسی شورای اصفهان دارند

 در واقع برای حضور در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، ۸۴۵ کاندیدا تنها برای کسب ۱۳ کرسی شورای این شهر ثبت‌نام کرده‌اند.

به طور کلی در سطح استان اصفهان ۱۰ هزار و ۸۸۳ نفر در انتخابات شورای شهر و روستا ثبت نام کردند که متقاضیان ثبت نام در شورای شهر چهار هزار و ۴۹۷ نفر است و شش هزار و ۳۸۶ نفر نیز متقاضی کرسی های شورای روستا هستند.

بدین ترتیب ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات شوراها در استان اصفهان در این دوره با افزایش ۳۷ درصدی روبرو بوده‌ است.

اصفهان و خوانسار به ترتیب بیشترین و کمترین متقاضی کرسی‌های شورای شهر و روستا را داشتند

دراین میان شهرستان اصفهان با ۱۴ حوزه انتخابیه شهری و ۶ حوزه روستایی بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان شور را با دو هزار و ۴۱۲ نفر دارد و خوانسار با یک حوزه انتخابیه شهری و ۱۷ روستایی کمترین میزان ثبت نام شورای را با رقم ۱۳۰ به خود اختصاص داده است.  

اغلب متقاضیان ورود به شورای شهر، علاوه برنصب  پوستر و بنر در سطح شهر کانال‌های تلگرامی تشکیل داده‌اند و یا به فضای مجازی رو آورده‌اند.

تخریب دیگر کاندیداهای شورای شهر بدون آوردن اسم اما با دادن نشانی‌های واضح موضوعی است که از نظر اخلاقی، فرهنگ ایرانی و دینی ما پذیرفته شده نیست و ما را به این باور می‌رساند که افرادی که در یک رقابت ساده انتخاباتی اخلاق را رعایت نمی‌کنند چگونه پس از دستیابی به یک کرسی مقام و منصب می‌توانند به غیر از نفع خود به چیز دیگری بیاندیشند.

داستانِ پهلوان‌رستم‌ها و وعده زنده کردن زاینده‌رود

در این میان وعده‌ زنده کردن زاینده‌رود بدون هیچ پشتوانه و برنامه مشخص از بالاترین و مهم‌ترین وعده کاندیداهای شورا شهر است که به شیوه‌های مختلف از ان استفاده می‌شود ودر تبلیغات کاندیداها از تلگرام گرفته تا جلسات تبلیغاتی به عنوان یک وعده قطعی از ان یاد می‌شود در حالیکه اصفهانی‌ها بسیار از این وعده‌های وفا نشده به یاد دارند اما به نظر می‌رسد این شیوه تبلیغ دیگر چاره‌ساز آرزوی این افراد نباشد مگراینکه به واقع راه حلی واقعی و قطعی برای  این مشکلات بیاندیشند. رفع مشکل بیکاری، زنده کردن کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های تعطیل شده نیز از دیگر وعده‌های انتخابتی است.

سحر جهان‌بخش یکی از شهروندان اصفهانی در ارتباط با این وعده‌ها به مهر می‌گوید: مشکل کاندیداهای شوری شهر این است که نمی‌توان وعده آنها در ارتباط با زنده کردن زاینده‌رود و یا رفع مشکلات اقتصادی  باور کرد.

وی افزود: ما ملتی پکپارچه هستیم اما تکه تکه و جناحی شده و هر حزبی به قدرت می‌رسد نیمی از نیروهای جامعه را که از جناح وی نیستند بدون توجه به توانایی‌ها آنها پشت سر می‌گذارد و فراموش می‌کند که یک دست صدا ندارد.

این شهروند اصفهانی تصریح کرد: مگر می‌توان نیمی از نیروهای جامعه را به محاق کشاند و باور کرد که در عرصه‌های مختلف پیروز می‌شویم، در ارتباط با شورای شهر هم این امر جریان  دارد به نوعی که گویا این افراد پهلوان‌رستم هستند که به تنهایی می خواهند شاخ غول مشکلات را بشکنند.

مسئولان شهری قدرت کافی برای متقاعد کردن مسئولان کشوری نداشتند

وی ادامه داد: آقایان و خانم‌های کاندیدا به خود بیایید و ببینید در طول سال‌های گذشته هیچ مشکلی اساسی و بنیادی از اصفهان رفع نشد چراکه مسئولان شهری با هم اتحاد لازم و قدرت کافی برای متقاعد کردن مسئولان کشوری نداشتند.هر کدام از شما پس از رسیدن به قدرت نیز همانند اکنون قول‌های فردی می دهید و مشخص است چنین قولی پشتوانه‌ای نااستوار دارد.

شاید در برخی شهرها و یا روستاهای کوچک هنوز هم دادن شام و هدیه برای خرید رای رواج داشته باشد اما برای برخی کاندیداهای شورای شهر تنها سابقه خوب آنها موجب شده است تا در هر دوره از انتخابات شورا بدون ترس  و واهمه از انتخاب یا عدم انتخاب خود حتی به کوچک‌ترین تبلیغات رسانه‌ای در فضای مجازی دست نزنند.

آب و آتش انتخاباتی بدون پشتوانه فعالیت برای مشکلات مردمی

در این موارد مردم به خوبی می‌دانند در صورت بیان مشکل خود به مسئول موردنظر وی از سفر به مرکز استان و تلاش برای متقاعد کردن مسئولان حتی اگر از طریق طرح مشکل در رسانه‌ها باشد دست برنمی‌دارد و این موضوعی است که در صحبت با اعضای شورای اسلامی شهرهای دوردستی مانند فریدن، چادگان و غیره به آن دست می یابیم، موضوعی که برترین الگو برای کاندیداها و یا اعضای فعلی شورای شهر اصفهان است تا برخی این گونه خود را به آب و آتش انتخاباتی نزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار