رییس ستاد امنیت انتخابات گفت: آمادگی های امنیتی، اشراف اطلاعاتی و برنامه ریزی یگان‌های واکنش سریع به گونه‌ای طراحی شده است تا هرگونه اقدامی که بخواهد در نظم و امنیت انتخابات اخلال ایجاد کند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با قاطعیت با آن برخورد می شود.
کد خبر: ۴۲۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 12 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری گفت: بیش از 260 هزار نفر تأمین امنیت انتخابات را به عهده دارند و البته نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی نیز در نقطه صفر مرزی و مسیرهای مواصلاتی مشغول فعالیت هستند.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور اضافه کرد: ستاد امنیت انتخابات به صورت مستمر تشکیل می‌شود و همه دستگاه‌های نظامی اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و صدا و سیما در این ستاد حضور دارند و مواردی که ممکن است، آسیب امنیتی باشد مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های امنیتی انتظامی توسط دستگاه‌ها و مخصوصاً نیروی انتظامی تهیه شده است، عنوان کرد: قرارگاه های نیروی انتظامی در این زمینه تشکیل شده است و همه دستگاه‌ها در همکاری و همراهی با این قرارگاه‌ها هستند.
ذوالفقاری افزود: نیروهای کمکی که لازم بود برای تأمین امنیت شعب اخذ رأی به نیروی انتظامی کمک کنند با بررسی‌هایی که در ستاد امنیت صورت گرفت از طریق ستاد نیروهای کل مسلح توسط سپاه پاسداران تأمین شده است و در آمادگی کامل قرار دارند.
معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور گفت: در طول مدتی که فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها آغاز شده است، کار تأمین امنیت آنها در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتند، دنبال شده و نظم و امنیت در برنامه‌های تبلیغاتی کاملا برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته تخلفات جزئی در خصوص نظم در برنامه ها، وجود داشته است اما در مجموع تاکنون هیچ گونه تحرک یا حتی بی نظمی که بخواهد در بحث امنیتی انتخابات اخلال ایجاد کند را نداشته‌ایم.

** آسیبهای احتمالی امنیتی رصد می شود
معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ مورد ناامنی تا این لحظه متوجه امنیت انتخابات نبوده است، افزود: آسیب‌های احتمالی امنیتی انتخابات، به طور مستمر و لحظه‌ای توسط جامعه اطلاعاتی رصد می‌شود و همه بررسی‌هایی که باید صورت بگیرد در جلسات متعدد و مختلفی که داریم، در حال پیگیری هستند.
وی افزود: همچنین فضای مجازی و احیاناً جریانات و گروهک‌های خاص که ممکن است در این فضا برنامه‌هایی را داشته باشند به طور روزانه رصد می‌شوند و پیش‌بینی‌های لازم هم صورت گرفته است.
معاونت امنیتی، انتظامی وزارت کشور گفت: طبق آخرین گزارش‌های امنیتی اطلاعاتی همه دستگاه‌های ذیربط، هیچ گونه تهدید امنیتی خاصی متوجه انتخابات نیست.
ذوالفقاری در خصوص تجمع های تبلیغاتی انتخاباتی گفت: به طور کلی ساماندهی تجمعات در ذیل قوانین کشور و بر اساس آیین‌نامه اجرائی این موضوع که مصوب هیات وزیران است، دنبال می شود و مختص زمان انتخابات هم نیست بلکه شامل همه ایام است.
وی یادآورشد:بر اساس این آیین‌نامه هر گونه تجمع و برگزاری مراسم در مکان‌های محصور و مسقف نیاز به مجوز ندارد؛ کما اینکه اکنون هم این تجمعات در سالن‌ها و مساجد مختلف با حضور افراد برگزار می‌شود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه تجمع در داخل ستادهای انتخاباتی هم نیازی به مجوز ندارد، گفت: اما هرگونه تجمع و راهپیمایی در خارج از محیط‌ های بسته یعنی خیابان‌ها، پارک‌ها و میادین مختلف مشمول اخذ مجوز از مراجع قانونی است که بر اساس قانون، وزارت کشور و استانداری‌ها مرجع صدور مجوز هستند.
ذوالفقاری اضافه کرد: اگر ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی برنامه‌ای برای تجمع خارج از محیط های بسته دارند، باید در چارچوب مقررات درخواست مجوز کنند و چنانچه ضوابط برای آنها در نظر گرفته شود و مجوزی داده شود، بلامانع است. در غیر این صورت مشمول تجمعات غیرمجازند و در این ارتباط هم نیروی انتظامی بر اساس وظایف خود عمل خواهد کرد.

**کاهش 60درصدی تخلفات انتخاباتی
ذوالفقاری درباره تخلفات انتخاباتی که به وزارت کشور گزارش شده است، گفت: طبق آماری که دو روز گذشته از طریق دادستانی کل اعلام شد، در ایامی که از مدت تبلیغات کاندیداها ریاست جمهوری پشت سر گذاشته‌ایم، تخلفات رصد شده نسبت به مشابه قبل آن حدود 60 درصد تخلفات کاهش پیدا کرده است و این آمار نشان می‌دهد که با همراهی ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و مردم می‌توانیم این وضعیت را حفظ کنیم و با کاهش تخلفات مواجه باشیم.
معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه در برخی نشست‌های انتخاباتی و سخنرانی کاندیداها، برخی افراد نظم را رعایت نکرده بودند که به آنها تذکر داده شد، تصریح کرد: به هر حال به همه استان‌ها اعلام کردیم که نظم و امنیت را در سفرهای استانی همه کاندیداها به طور کامل برقرار کنند.
وی با بیان اینکه در برخی موارد شاهد تعرض به پوسترهای انتخاباتی بوده‌ایم که البته این موضوع در همه ادوار اتفاق افتاده است و برخورد قانونی با آن دنبال می شود،‌ تاکید کرد: در مجموع روند تخلفات کاهش یافته چنانچه طبق آخرین آمار تا کنون 256 مورد تخلف گزارش شده است در حالی که در مقایسه ایام مشابه، این آمار در انتخابات قبلی تا حدود 600 تخلف هم گزارش شده بود.

* نحوه برگزاری تجمعات انتخاباتی
معاون وزیر کشور درخصوص تجمعات انتخاباتی افرود: اگر قرار است، تجمعی از سوی ستادهای تبلیغاتی در محیط های باز صورت بگیرد نیاز به مجوز دارد و ضوابطی که برایشان در نظر گرفته می‌شود نیز رعایت شود. در غیر این صورت اگر افرادی بدون هدایت ستادهای انتخاباتی به صورت خودجوش بخواهند این کار را انجام بدهند، مشمول تجمعات غیرقانونی می‌شوند و مثل همه ایام سال، نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند.
وی افزود: تحرکاتی که موجب سد معبر و ایجاد مشکل در عبور و مرور و ترافیک شود به نیروی انتظامی ابلاغ شده که تذکر دهند و اجازه ندهند در زندگی روزمره مردم و نظم شهر اخلال بوجود آید.
معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که تاکنون داریم تهدید جدی علیه امنیت انتخابات نداریم اما قرار نیست که ما در این مورد غفلت کنیم به همین خاطر رصد‌ها و کنترل‌ها به صورت کامل انجام می‌شود. در عین حال توقع داریم کاندیداهای انتخابات شهر و روستا، ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین طرفداران آنان مُر قانون و اخلاق اسلامی را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: اگر فردی با زیرپا گذاشتن قانون و عدم توجه به منافع و امنیت ملی کشور اقداماتی را انجام دهد و در نظم کشور اختلال ایجاد کند حتما این موضوع دارای پیامد است و از نظر قانونی محل پیگرد دارد.
ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شایعات و اخبار کذبی که منتشر می‌شود را به چه صورت رصد می‌کنید، گفت: هر آنچه در قانون انتخابات برای فضای واقعی جرم محسوب شود در فضای مجازی نیز مصداق دارد؛ بنابراین چنانچه کسی مطلب دروغی منتشر می‌کند اگر این دروغ متوجه کاندیدا و یا شخص دیگری باشد می‌تواند اعلام جرم کند دستگاه‌ قضایی به شکایت وی رسیدگی می‌کند.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه ما اطمینان می‌دهیم با همکاری همه انتخابات باشکوه و کاملا امنی را خواهیم داشت گفت: همه دست‌اندرکاران امر امنیت چه در دستگاه‌های قضایی چه در نیروهای مسلح و چه در دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای انتظامی و ... همه در یک جهت حرکت می‌کنیم و همه بسیج شده‌اند تا این فضای امن را ایجاد کنند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: اگر موردی هم مربوط به امنیت انتخابات و امنیت ملی کشور باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی به صورت لحظه‌ای و روزانه همه موارد را رصد می‌کنند و جمع‌بندی‌ها را به صورت روزانه به ستاد انتخابات گزارش می‌دهند بنابراین اگر موردی باشد تذکر لازم داده می‌شود و احیانا تشکیل پرونده می‌شود و برای بررسی به دستگاه قضایی اعلام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار