قطار پرسرعت اصفهان ـ قم ـ تهران از جمله طرح‌های ملی و اولویت‌دار است که ضرورت اجرای آن از سال‌ها بسیار قبل احساس می‌شد.
کد خبر: ۴۲۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 09 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مسئولان استانی و دولتی در سال 82 به فکر راه‌اندازی این پروژه ملی افتادند، بنابراین طی سال 86 با تعیین مسیر حرکت قطار، اقدامات لازم توسط افراد مسئول پیگیری شد.

با آغاز این طرح ملی در دولت دهم، مقرر شد که در سال 89 پروژه به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت 5 سال و روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند 93 یکبار دیگر توسط رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد.

به این ترتیب احداث خط ریلی اصفهان- قم- تهران و اجرای طرح قطار پرسرعت از مرکز کشور تا پایتخت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

تأمین اعتبار خارجی برای اجرای این پروژه در سال 89 میان ایران و چین بررسی و تصویب شد، اما در طی سال‌های گذشته زیرسازی طرح در مسیر قم- اصفهان فقط حدود 65 درصد پیشرفت داشته است.

جالب اینجاست که این پروژه تا کنون بیش از 2 بار آغاز عملیات اجرایی خود را جشن گرفته است.

پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران در دولت یازدهم از جهات فنی و حجم سرمایه‌گذاری و مسایل سیاسی که همواره با طرح‌های مهم و اساسی اصفهان پیوند خورده مواجه شد.

پس از توافق برجام، پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان عملیاتی شد و چینی‌ها نیز وارد آن شدند و پس از گشایش اسناد اعتباری، با افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه‌ها، در بخش اول قرارداد 22 میلیارد دلار برای این پروژه در نظر گرفته شد.

اختصاص 2 میلیارد و 600 میلیون دلار اعتبار در سال 94

استاندار اصفهان در آیین افتتاح پروژه بهسازی ایستگاه راه آهن اصفهان که اسفند سال 94 برگزار شد، تکمیل طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران را یکی از دو برنامه مهم ریلی استان معرفی کرد و از اختصاص 2 میلیارد و 600 میلیون دلار اعتبار برای آن خبر داد.

وی در این آیین گفت: از 300 کیلومتر مسیر در استان فقط احداث و آماده سازی 30 کیلومتر آن باقی مانده که در چند ماه گذشته مناقصه مربوط به آن انجام شده است.

اما در بررسی روند اجرایی این طرح، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه قطار پرسرعت اصفهان - تهران علاوه بر ایجاد سفر ایمن برای شهروندان، می‌تواند زمینه جذب گردشگران خارجی را فراهم کند، گفت: با وجود اینکه تامین مالی پروژه از طریق فاینانس خارجی انجام می‌شود، هنوز این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو است که اجرای پروژه را دچار نوسان کرده است.

مسعود گلشیرازی تاکید کرد: برای اجرای پروژه‌های بزرگ مانند قطار پر سرعت اصفهان - تهران، باید مطالبه‌گری در اصفهان شکل گیرد؛ زیرا بی‌توجهی به اجرای این پروژه‌ها که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد باعث زیان و خسران مردم است.

پای ایتالیایی‌ها هم به قطار سریع السیر اصفهان- تهران باز شد

مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه آهن سریع السیرتهران-قم- اصفهان با یک کنسرسیوم ایرانی- ایتالیایی طی سال گذشته، گفت: هزینه فاز اول این پروژه 1.7 میلیارد یورو برآورد شده است.

مسعود نصرآزادانی از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم خبر داد و اظهار داشت: قرارداد مشاور کارفرمای این پروژه با شرکت «ایران استن» و جوینت خارجی آن که  یک شرکت ایتالیایی با عنوان «ایتارسر» است، به امضا رسید.

وی با بیان اینکه این اولین قراردادی است که برای مدیریت طرح و پیشبرد پیمانکار سازنده ساخت راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان منعقد می‌شود، افزود: امیدواریم با عقد این قرارداد و حضور کارشناسان راه آهن ایتالیا و شرکت مشاور ایتارسر بتوانیم روند بررسی و تثبیت طرح‌های طرف چینی را سریع‌تر انجام دهیم و عملیات اجرایی این طرح را شتاب دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: قرارداد پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان به صورت طرح و ساخت است و به موازات اینکه عملیات طراحی انجام می شود، علمیات اجرایی هر کدام از بخش‌های که فاز طراحی آن به اتمام رسیده، شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه مقدمات کار در سه جبهه حد فاصل تهران- قم، قم و اصفهان ایجاد شده است، اظهار داشت: متناسب با پیشرفت بخش‌های مهندسی، عملیات اجرایی در بخش‌ها و از جمله اصفهان در حال انجام است.

نصرآزادانی با بیان اینکه در بخش گشایش ال سی که 1.7 میلیارد یورو یا 13.66 میلیارد یوان تامین شده است، ادامه داد: این رقم مربوط به فاز یک این پروژه است و همانطور که گفتم باید طراحی کامل شود تا بتوانیم برآورد کلی طرح را داشته باشیم.

تامین اعتبار 2.5 میلیارد یورویی برای قطار سریع‌السیراصفهان- تهران

بر اساس این گزارش در 8 اردیبهشت امسال؛ استاندار اصفهان با اشاره به تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور اصفهان-قم-تهران به مبلغ 2.5 میلیارد یورو، بر تدوین برنامه زمانبندی دقیق جهت تسریع در عملیات اجرایی این ابر پروژه تأکید کرد.

زرگرپور استاندار اصفهان در جلسه بررسی پیشرفت ابر پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران که با حضور مشاوران و مسئولان پروژه و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط برگزار شد، با شنیدن گزارش مسئولان و مشاوران بر تشکیل کارگروه ویژه آزادسازی باقیمانده مسیر به ریاست معاون عمرانی استانداری تأکید کرد.

وی با اشاره به تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور اصفهام-قم-تهران به مبلغ 2.5 میلیارد یورو، بر تدوین برنامه زمانبندی دقیق جهت تسریع در عملیات اجرایی این ابر پروژه تأکید کرد.

عدم اقدام خاص برای تامین اعتبار قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مهمترین دلیل توقف پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران را در عدم تخصیص بودجه دانست، گفت: سال‌ها است مسئولان دولتی وعده‌های سرخرمن به مردم اصفهان داده‌اند که برای تامین اعتبار احداث این پروژه با شرکت‌های چینی قرارداد بسته‌ایم.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه می‌توان از طریق جذب فاینانس خارجی و حتی جذب سرمایه‌گذاران داخلی برای جذب بودجه این پروژه ملی تلاش کرد، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون برای احداث این طرح ملی به طور جدی اقدام خاصی نشده است.

وی در این باره که مسئولان استان خبر از تامین اعتبار 2.5 میلیارد یورویی برای قطارسریع‌السیراصفهان- تهران داده‌اند، تاکید کرد: تمام اینها تاکنون وعده بوده، مقرر شده که این اعتبار تامین گردد، اما فعالیت و اقدام خاصی در این زمینه نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: هنگامی می‌توانیم تامین اعتبار برای احداث این پروژه ملی را باور کنیم که اقدامات اساسی قرارداد اجرایی شود و با استقرار شرکت چینی در محل طرح؛ ریل و واگن‌ها هم وارد کشور شده باشند.

وی با بیان اینکه سال‌ها است مسئولان دولتی برای احداث پروژه ملی قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران وعده‌های سرخرمن به مردم اصفهان داده‌اند، افزود: اکنون چندین سال است که مسئولان همچنان به مردم وعده می‌دهند، اما متاسفانه عملیاتی نشده، زیرا جدیتی برای این اقدام وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران هم با این بودجه‌های وعده‌ای به بهره‌برداری نخواهد رسید و با وضع فعلی ده‌ها سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

انعقاد قرارداد‌های گران قیمت با خارجی‌ها/ عدم خرید ریل ذوب‌آهن توسط دولت

وی بیان کرد: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همواره پیگیر این پروژه بوده‌اند؛ ضمن اینکه نامه‌نگاری لازم با جهانگیری و محمدباقر نوبخت، معاونان رئیس جمهور انجام شده تا تکلیف این طرح هرچه زودتر مشخص شود، اما می‌طلبد خود دولت نیز پیگیر موضوع باشد.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه در کشور خودمان شرکت‌های توانمند و متخصص برای احداث و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ داریم، گفت: متاسفانه دولت فعلی برای احداث پروژه‌های عمرانی داخل کشور با قیمت‌های بسیار گران‌تر از هزینه‌های داخلی؛ با شرکت‌های خارجی دیگر قرارداد منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان در چندین سال به دنبال خط تولید ریل بوده است، تاکید کرد: این کارخانه در 2 سال توانسته با تکنولوژی به روز با بالاترین استانداردهای جهانی ریل مورد نیاز داخل کشور را تولید کند، اما دولت حاضر به خرید ریل ذوب‌آهن نیست.

سرازیر شدن سودهای 30 درصدی واگذاری پرو‌ژها در جیب چینی‌ها

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تاسف از نابودی تولیدات داخل و اشتغال کشور، اظهار داشت: وزارت راه به‌جای حمایت از تولید ریل ملی و خرید تولیدات ذوب‌آهن اصفهان، به ورود کالاهای مشابه داخل رو آورده و همین واردات، کارخانه را در آستانه ورشکستگی قرار داده، چرا که تولیدات در شرکت انبار شده و هیچ‌گونه خریداری ندارد.

وی با انتقاد از اینکه سال‌ها است ریل از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شود، افزود: با وجود تولید ریل ملی با بالاترین استانداردهای جهانی طی 2 سال در ذوب‌آهن اصفهان، همچنان واردات ریل ادامه داد و حتی وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست هیچ‌گونه قراردادی با ذوب‌آهن منعقد کند.

موسوی لارگانی اضافه کرد: برخی این پروژه‌های عمرانی که اکنون به شرکت‌های چینی واگذار گردیده با پول‌های بلوکه شده با حدود سود‌های 30 درصدی در جیب این چشم بادامی‌ها سرازیر می‌شود.

با این اوصاف مسیر پرتردد اصفهان- قم- تهران، سفر هفتگی و حتی گاه روزانه شهروندان اصفهانی به قم و تهران و بالعکس ضرورت هرچه کوتاه ساختن این مسیر برای مسافران را بیش از پیش نمایان می‌کند، اکنون با گذشت 10 سال هنوز هم بر سر دو راهی انتظار تامین هزینه و افتتاح مانده است.

امروز که دولت یازدهم ماه‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد وعده افتتاح پروژه تا 4 سال آینده را می‌دهند، یعنی مسافران اصفهان- تهران در سال 1399 می‌توانند مسیر 400 کیلومتری دو شهر را در 2 ساعت طی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار