رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:‌
اصفهان - رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: آب زاینده رود برای رشد کامل غله شرق اصفهان، باید تا اواخر خرداد ماه باز باشد تا این کشت به ثمر برسد.
کد خبر: ۴۲۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 08 May 2017
تابناک اصفهان- حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه کشت غله شرق حدود سه ماه دیرتر کشت شده و خنک بودن هوا در فروردین و اردیبهشت، گندم‌های کشت شده در شرق اصفهان از رشد طبیعی خود عقب تر است و برای رشد کامل آن نیاز است که آب در زاینده رود بیشتر از موقع مقرر جاری باشد.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه آب برای کشت شرق اصفهان با حجم کم و  دیر باز شده بود، مقرر شده با افزایش حجم آب، این مشکل مرتفع شود.

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان تصریح کرد: به دلیل کمبود حجم آب در سد آبشار و مشکلات ایجاد شده در توزیع آب مقرر شد حجم آب را در یک دوره‌ای افزایش داده و از آخر دوره کاهش داده، اما به دلیل به ثمر نرسیدن کشت و با توجه افزایش بارش ها و بارندگی‌های خوبی که در این مدت داشتیم و میزان بارندگی حوضه زاینده رود از مرز نرمال گذشته، خواستار آب بیشتر از تاریخ مقرر را داریم تا بتوانیم کشت کامل محصولات کشت شده را داشته باشیم.

وی گفت: در صورت بارش‌های خوب و ادامه دار بودن بارندگی‌ها برای اینکه زاینده رود دیر بسته شود و یا اینکه برای کشت پاییزه زودتر باز شود نیاز به تصمیم‌گیری است و هنوز در این ارتباط جلسه‌ای نداشته ایم.

محمدرضایی با بیان اینکه در طول هر ماه بین هفت تا هشت روز حجم آب برای کشت باغات و صیفی غرب اصفهان بیشتر می‌شود، گفت: این روند تا شهریورماه ادامه دارد و یک هفته از هر ماه برای کشت باغات غرب آب باز می‌شود و توسط سد انحرافی نکوآباد آب بین کشاورزان غرب توزیع می شود.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود در حد نرمان بوده است اما بازهم ذخیره آبی کمتری نسبت به بارندگی ها پشت سد داریم که دلیل آن ایجاد سدهای آبخیزداری و ایجاد سدهای زیرزمینی در سرشاخه های زاینده رود است، اعلام کرد: با توجه به اینکه نامه ای از معاون وزیر نیرو برای استان بالا دست زده شده که از ایجاد سدهای آبخیزداری در سرشاخه های زاینده رود و کارون امتناع کنید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار