سهمی از زاینده رود به تالاب نرسید؛
تابناک: این نکته قابل توجه است که دو متر پسابی که قبلا وارد تالاب می‌شد، با باز شدن آب به منظور افزایش راندمان کشاورزی کاملا قطع می شود و با فرا رسیدن فصل تابستان، تالاب گاوخونی به شکل کامل خشک می‌شود.
کد خبر: ۴۱۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 03 May 2017

تابناک اصفهان: رضا خلیلی ورزنه با اشاره به اینکه پس از بازگشایی زاینده‌رود آبی سهم تالاب گاوخونی نشده است، اظهار داشت: مشکل مهمی که داریم این است که تمام مردم ایران تصور می‌کنند آب زاینده‌رود برای تالاب گاوخونی بازگشایی می‌شود اما ۱۲ سال است تالاب قطره آبی از زاینده‌رود را بر تن خود حس نکرده است.

وی افزود: اگر آبی در طول این مدت وارد تالاب گاوخونی شده فقط شامل ذهاب و پساب بوده است و حق‌آبه این تالاب به فراموشی سپرده شده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه آب زاینده‌رود به منظور آبیاری بهاره بازگشایی شده است و سهمی از آن به گاوخونی نرسیده است، بیان داشت: البته این آب کشاورزی تا حدودی در زنده نگه داشتن تالاب موثر است چراکه ذهاب ناشی از آب کشاورزی باعث افزایش رطوبت تالاب می شود.

وی ادامه داد: این نکته قابل توجه است که دو متر پسابی که قبلا وارد تالاب می‌شد، با باز شدن آب به منظور افزایش راندمان کشاورزی کاملا قطع می شود و با فرا رسیدن فصل تابستان، تالاب گاوخونی به شکل کامل خشک می‌شود.

برداشت های غیرمجاز از حق‌آبه گاوخونی از عوامل موثر در خشکی تالاب

خلیلی ورزنه با بیان اینکه زاینده‌رود تا رسیدن به شرق اصفهان بیش از ۱۰۰ کیلومتر باید طی کند و در مسیر نیز شعبه، شعبه می‌شود، تاکید کرد: از سویی به حق‌آبه تالاب در طول مسیر تجاوزشده و برداشت های غیرمجاز را در این ارتباط شاهد هستیم و بر این اساس آبی برای تالاب باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه جدیت مسئولان برای اجرای قوانین در تامین حق‌آبه تالاب گاوخونی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین راه تامین حق‌آبه تالاب گاوخونی این است که مردم کشور و منطقه به این باور برسند که محیط زیست نیز بخش مهمی از زندگی آنهاست و بر این اساس فرهنگ‌سازی در این زمینه  بسیار ضروری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار