رییس محیط زیست فیروزکوه:
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: غبار و دود خروجی از کارخانه سیمان فیروزکوه استاندارد است و مردم نگرانی از بابت آلایندگی محیط زیست توسط این کارخانه نداشته باشند.
کد خبر: ۴۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 31 May 2015
محمد فریدی در پایان دیدار از کارخانه سیمان فیروزکوه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دیدار در پی اعتراض های اعضای شورای اسلامی و اهالی روستای کتالان واقع در حاشیه کارخانه بزرگ سیمان فیروزکوه و ادعای آنان مبنی بر آلایندگی این واحد، با حضور تیمی از کارشناسان محیط زیست شهرستان انجام شد.

وی گفت: در این دیدار خطوط تولید کارخانه، معادن آهنک و آلومین (ماده اولیه تولید سیمان)، مسیر تردد کامیون های حامل بار، وضعیت آب پاشی مسیر تردد خودروها، کوره پخت و آسیاب سنگهای معدنی، سالن های دپوی مواد، الکترو فیلترها و بک هوس، فیلترهای هیبریدی و واحد بسته بندی و بارگیری سیمان، واحد مانیتورینگ، سیستم تصفیه فاضلاب و فضای سبز و محل دپوی پسماندها، مورد بررسی دقیق قرار گرفت. 

فریدی افزود: اهالی روستای کتالان مدعی بودند مسؤولان کارخانه سیمان گاهی اوقات بک فیلترها را بخصوص در ساعات شبانه از مدار خارج می کنند، در حالی که این کارخانه با بکارگیری فیلترهای هیبریدی که به عنوان مدرن ترین فیلتر موجود در سطح کشور است هیچ امکانی برای خروج فیلتر از مدار ندارد و انجام این کار موجب خاموشی کوره ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن گازها، گرد و خاک، مواد معلق و غبار خروجی از کارخانه به صورت آنلاین در اداره کل محیط زیست استان پایش می شود که گزارش های واصله حاکی از پایین تر از حد استاندارد بودن آلایندگی است و سیستم های غبارگیر نیز با راندمانی نرمال کار می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: مسؤولان کارخانه سیمان فیروزکوه از فیلترهایی با کیسه های خارجی استفاده می کنند که هر کیسه آن 83 یورو هزینه داشته و در ترکیب هر فیلتر از صدها کیسه استفاده شده است؛ در حالی که مشابه ایرانی کیسه ها معادل یک پنجم کیسه های خارجی قیمت داشت.

وی همچنین با اشاره به پوشش 30 درصدی فضای سبز در کارخانه سیمان گفت: فاضلاب کارخانه نیز تصفیه شده و برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود و در عین حال ضایعات تولیدی کارخانه نیز با دپو شدن در یک مکان، به مزایده گذاشته شده و از محیط خارج می شود.

فریدی خاطرنشان کرد: با این حال با حضور تیم هایی از مهندسان خبره مقوله فیلتراسیون، اصلاحات ترمیمی مربوط به فیلترها به طور متناوب و در صورت نیاز در این کارخانه انجام می شود.

وی تصریح کرد: با این اوصاف غبار و دود خروجی از کارخانه سیمان فیروزکوه حتی پایین تر از حد استاندارد آن است و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

فریدی تصریح کرد: با این حال کارخانه سیمان فیروزکوه باید در جهت افزایش فضای سبز محوطه کارخانه، آنلاین نمودن سیستم تصفیه فاضلاب و ارائه خود اظهاری زیست محیطی در زمانهای کوتاه تر اقدام کند. 

حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت سیمان فیروزکوه نیز در این دیدار به ایرنا گفت: این شرکت به رغم مشکلات پیش آمده ناشی از شرایط برون سازمانی با رعایت استانداردها و ضوابط زیست محیطی در راستای توسعه پایدارحرکت کرده است. 

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و 90 هزار تن کلینکر با کیفیت صادراتی در این کارخانه تولید شده است. 

مدرس خیابانی افزود: سیستم غبارگیری اصلی کارخانه از نوع هیبریدی است که از جدیدترین سیستم های غبار گیری در صنعت سیمان است؛ این سیستم متشکل از دوبخش الکتروفیلتر و بگ هوس می باشد که بصورت سری به هم متصل شده و بطور همزمان در حال کار هستند. 

وی گفت: گازها ابتدا وارد الکتروفیلتر شده و بعد از اینکه غبارها توسط الکتروفیلتر گرفته شد با عبور از یک محفظه که حاوی دو هزار و800 کیسه هفت متری است عبور کرده و پس از گذر از غشای کیسه ها حتی ذرات بسیار ریز نیز گرفته شده و گاز تمیز بدون غبار از طریق دودکش خارج می شود. 

مدیرعامل شرکت سیمان فیروزکوه خاطرنشان کرد: با بازسازی سیستم های غبار گیر، اشکالات فنی برطرف شده و هم اکنون خروجی های کارخانه در بهترین شرایط قرار دارند، بطوریکه میزان غبار خروجی تقریبا یک چهارم سقف استاندارد است. 

وی گفت: بر روی دودکش اصلی دپارتمان پخت مقدار غبار خروجی بصورت آنلاین on line اندازه گیری شده و از طریقه شبکه وب مستقیما توسط سازمان حفاظت محیط زیست کنترل می شود.

مدرس خیابانی افزود: آب صنعتی در سیکل بسته جریان داشته و فاضلاب انسانی پس از جمع آوری در تصفیه خانه به روش هوازی تصفیه شده و توسط شبکه توزیع تحت فشار برای آبیاری فضای سبز مصرف می شود. 

مدیرعامل شرکت سیمان فیروزکوه گفت: در کارخانه سیمان فیروزکوه، پسماندها طبق دستور العمل مدیریت پسماند پس از تفکیک در مبدا به انبار ضایعات منتقل شده و هرگونه از ضایعات در مکان از قبل مشخص شده ای نگهداری می شود. 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سه دوره عملیات جهادی نظافت صنعتی و یک دوره خاص جمع آوری ضایعات که همزمان با روز زمین پاک صورت گرفته است منجر به محیط کاری تمیز و پاکیزه شده و شادابی و نشاط خاصی را در میان پرسنل بوجود آورده است. 

مدرس خیابانی گفت: بیش از 80 درصد از فضای سبز این کارخانه را درختان مثمر تشکیل می دهد که به روش قطره ای آبیاری می شود. 

مدیرعامل شرکت سیمان فیروزکوه با اشاره به احداث جاده اختصاصی کارخانه که برای نخستین بار در منطقه و به روش بتن فشرده غلطک شده (RCC) که سازگار با محیط زیست است گفت: این جاده با هزینه ای افزون بر60 میلیارد ریال به منظور کاهش بار ترافیکی راه روستای کتالان و افزایش ضریب ایمنی تردد هموطنان آماده بهره برداری شده است. 

شرکت سیمان فیروزکوه در حدود 10 کیلومتری شمال شرق این شهر قرار دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار