با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی که سالهاست کشور و استان اصفهان را تهدید می کند، تنها راه تامین آب مورد نیاز صنایع ، تصفیه پساب صنعتی است که به موازات آن صرفه جویی آب برای بخش های دیگر جامعه نیز حاصل می شود.
کد خبر: ۴۱۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 01 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش ایرنا، در سفر اخیر وزیر نیرو به اصفهان تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان به بهرداری رسید و عملیات اجرای شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر نیز آغاز شد.
اجرای شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان و آغاز عملیات اجرای شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان ( به روش بیع متقابل) انجام شد.
همچنین تصفیه خانه پساب صنعتی فولاد سبا با ظرفیت 750 مترمکعب برساعت با بازیافت 1.8 میلیون مترمکعب آب در سال گذشته به بهره برداری رسید.
با توجه به عملیات تصفیه انجام گرفته بر روی این میزان پساب، بطور متوسط روزانه پنج هزار مترمکعب آب با کیفیت مطلوب به سیکل گردشی آب های صنعتی برگردانده می شود و این میزان بازیافت در تصفیه خانه پساب، برداشت آب از شبکه آب خام ورودی به سبا را حدود 35 درصد و سالیانه بالغ بر1.8 میلیون مترمکعب کاهش می دهد.
ناحیه فولاد سبا زیر مجموعه مجتمع فولاد مبارکه در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در شهرستان لنجان واقع است.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: پیش از این برای تولید 2.4 میلیون تن، قرارداد بهره برداری از 40 میلیون مترمکعب آب در سال را داشتیم اما در حال حاضر برای تولید 6 میلیون تن فولاد، 25 میلیون مترمکعب آب در سال مصرف می کنیم.
جواد نیلی افزود: این میزان صرفه جویی در مصرف آب که همه از آن بهره می برند ناشی از اجرای طرح استفاده از پساب صنعتی، تصفیه آن و بازچرخانی (استفاده مجدد) از آب است.
وی اضافه کرد: اجرا و پیاده سازی این پروژه با اینکه 300 میلیارد تومان برای برای فولاد مبارکه هزینه داشته داشته است اما 30 درصد از میزان آبی که این شرکت از زاینده رود برداشت می کرد، کاهش یافته و خود دستاورد بزرگی است.
نیلی گفت: این طرح علاوه بر کاهش مصرف آب و صرفه جویی آن، نتایج و دستاوردهای محیط زیستی نیز دربر داشته که مهمترین آن جلوگیری از انتقال پساب شهرهای اقماری این شرکت به رودخانه است.
در این باره استاندار اصفهان نیز سال گذشته با تاکید بر قطع ارتباط صنعت استان با آب تازه، گفته بود: بخش صنعت باید آب مورد نیاز خود را از طریق تصفیه پساب تامین کند.
رسول زرگرپور افزود: بخش صنعت، سیاست های دولت در ارتباط با مصرف بهینه آب و جایگزینی پساب به جای آب تازه را باید با قوت پیگیری کند.
وی اضافه کرد: حاضر فولاد مبارکه چند شهر را به سیستم تصفیه جمع آوری فاضلاب مجهز کرده و از پساب به جای آب جدید استفاده می کند و ذوب آهن نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
براساس اعلام استاندار اصفهان بر پایه الگوی اقلیم شناسی کشور ، 85 درصد خاک استان در خشکسالی شدید قرار دارد.
اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که چندسالی است با پدیده خشکسالی روبرو بوده و در سه سال اخیر این پدیده را بیش از پیش لمس کرده است.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط آن است، به گونه ای که 64 درصد ازمساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان 70 درصد پساب فاضلاب صنایع را قابل بازیافت و استفاده مجدد در چرخه تولید و فضای سبز می داند.
دکتر مهرداد فرهادیان با اشاره به اهمیت بهینه سازی مصرف آب در صنایع، افزود: سالانه 30 تا 40 میلیارد مترمکعب فاضلاب در کشور تولید می شود که فقط پنج درصد آن بازیافت می شود در حالیکه می توان درصد بسیار بیشتری از آن را استفاده مجدد کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می گوید: لازم است فناوری های نوین و ارتقاء یافته در این زمینه استفاده شود تا مصرف کمتر انرژی، هزینه های پایینتر، درصد بالاتر بازیافت پساب و افزایش راندمان بهره وری را به همراه داشته باشد.
پژوهشکده محیط زیست با سه گروه پژوهشی تصفیه آب و بازیافت پساب، آلودگی هوا و پسماند جامد و زیست فناوری محیط زیست سال 92 در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی به عنوان ' انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب' کشور براساس استانداردهای روز دنیا سال گذشته در نیروگاه برق شهید محمد منتظری اصفهان بصورت پایلوت با ظرفیت 300 متر مکعب در روز، با اعتبار 300 میلیون تومان از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تامین آب مصرفی این نیروگاهبرای نخستین بار در خاورمیانه و در سطح آزمایشی و نیمه صنعتی به بهره برداری رسید.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم بهره برداری از این طرح با بیان اینکه درحال حاضرکشور با مشکل کمبود آب مواجه است و باید ازهر گونه طرحی که به تامین آب در کشور کمک کند حمایت شود، گفت: چند سالی است که کشور با معضل کم آبی مواجه شده و بیشترین سهم آب مصرفی نیز به بخش صنعت مربوط می شود.
سورنا ستاری افزود: طرح مذکور راهکاری موثر برای بازچرخش فاضلاب هایی است که از بخش صنعت تولید می شود تا از این فاضلاب ها برای آبیاری فضای سبز و استفاده مجدد در صنعت، استفاده شود.
وی تاکید کرد: این طرح می تواند در تمام استان های صنعتی که میزان تولید فاضلاب های صنعتی آنها زیاد است مورد استفاده قرار گیرد و میزان مصرف آب را در این استان ها به کمترین حد ممکن برساند.
به گفته طراح و مجری طرح سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی، دانش این طرح پیش از این در اختیار یک شرکت هلندی بود، در این شیوه تصفیه فاضلاب، افزون بر اینکه مواد آلاینده و مخرب پساب به شکل چشمگیری کاهش می یابد، زمینه بهره برداری از لجن پساب فاضلاب برای استفاده در سایر بخش های صنعتی از جمله کاغذ سازی را فراهم می کند.
نیروگاه سیکل ترکیبی شهید محمد منتظری در شمال شهر اصفهان و در سال 1363 تاسیس شده که یکی از نیروگاه های ایران با ظرفیت تولید 1616 مگاوات است.
نیروگاه شهید منتظری اصفهان 50 درصد برق استانهای اصفهان و چهار محال و بختیاری را تامین می کند.
به گزارش ایرنا، این آغاز راه است و فراگیر شدن این طرح در همه صنایع و استفاده از تصفیه پساب برای بخش کشاورزی، فضای سبز و مقابله با بیابان زایی و ریزگردها به پشتوانه مسئولان در سال های آینده امکان پذیر است.
همت همه مردم در استان و کشور با مصرف بهینه آب و صرفه جویی، اجرای طرح های مختلف در صنایع بویژه استفاده از آب حاصل از تصفیه پساب ها و کاهش آلودگی ها ( که تجمعشان از ورود ابرهای باران زا جلوگیری می کند) می تواند دوره بحران کم آبی و خشکسالی را به پایانی نیکو هدایت کند.
سالهاست که طرح تصفیه پساب صنعتی و فاضلاب ها و استفاده از آب حاصل از آن در صنایع، آبیاری بخش کشاورزی و فضای سبز با توجه به بحران خشکسالی و علاوه بر آن صرفه جویی در مصرف آب ارائه شده و پیرامون آن بحث گفتگو شده است.
با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی، توسعه مدیریت مصرف آب و اهمیت بازچرخش آب از فاضلاب های صنعتی و شهری با هدف تامین آب بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز شهری، الزام اجرا شدن این طرح اهمیت ویژه ای داشت اما به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه آن و اینکه ضمانتی برای اجرای این طرح وجود نداشته و ممکن است به رغم سرمایه گذاری چند صد میلیونی طرح با شکست مواجه شود، حمایتی از این طرح انجام نشد.
با اعتماد دولت یازدهم به محققان داخلی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، طرح استفاده از پساب صنعتی به مرحله اجرا درآمد و هم اکنون صنایع بزرگ اصفهان همچون فولاد مبارکه و نیروگاه شهید منتظری از این طرح برای تامین آب، استفاده می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار