سهم نیمی از جمعیت از کرسی های تصمیم گیری چه می شود؟!؛
تابناک: زنانی که انتظار می رفت در این دوره با رقابتشان وزن حضور زنان در شورا را دچار تحول کنند و جایگاه این قشر را از یک "سلبریتی" به یک "فرهیخته اجتماعی و فرهنگی"، ارتقا دهند، متاسفانه پشت فیلترهای نهادهای نظارتی جا ماندند و تنها زنانی اجازه حضور در رقابت ها را پیدا کردند که برغم کارنامه سفیدشان، اما تاکنون تاثیرگذاری چندانی در عرصه های مختلف شهری در اصفهان نداشته اند!.
کد خبر: ۴۱۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 29 April 2017

به گزارش تابناک اصفهان، شهر اصفهان یکی از شهرهای مهم کشور در عرصه های سیاسی است و هر تحولی در این شهر می تواند پارادایم های سیاسی و اجتماعی را برای دیگر شهرها نیز تعریف کند و معمولا نیز طرح های مهم کشوری به صورت پایلوت ابتدا در شهر اصفهان اجرایی می شود.

اهمیت این شهر تاریخی، سیاسی و فرهنگی سبب شده تا نهادهای تصمیم گیری در این شهر نیز به اندازه ارزش تاریخی خود شهر مهم تلقی شود. یکی از نهادهایی که از همان ابتدا در شهر اصفهان با سنگ بنای عقلانیت و خردورزی کار خود را در میان هیاهوهای سیاسی کشور آغاز کرد، شوراها بود.

شورای اسلامی شهر اصفهان از همان ابتدا کار خود را بر مبنای توسعه فیزیکی و فرهنگی اصفهان قرار داد هرچند تحقق اهداف این برنامه کلان در دوره های مختلف مدیریتی فراز نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت اما همواره نهاد شوراها در شهر اصفهان مورد توجه احزاب و گروه های سیاسی است و در آستان انتخابات هیچ یکی از ارکان سیاسی نمی توانند دست از مشارکت شسته و رقابت را کنار بگذارند.

از دوره سوم به بعد رقابت ها با رنگ و بوی سیاسی تری در این شهر دنبال شد و با روی کار آمدن برخی چهره های اصولگرا و از طرف دیگر اصلاح طلب در شورا و مطالبه آنچه برای اصفهان لازم و ضروری است، خط کشی ها پرنگ تر شد تا جاییکه کار به یارکشی برای تغییر مدیریت در شهر اصفهان نیز کشیده شد!.

همه این تحولات که در نهادی به ظاهر غیرسیاسی رقم خورده اما آینده سیاسی اصفهان را به خود وابسته کرده است و دیگر کسی نمی تواند از فعالیت های سیاسی برای ب دست گرفتن کرسی های بیشتر در شورا، چشم بپوشد.

ردای نمایندگی مردم در شورای شهر هرچند در برخی دوره ها به تن برخی از اعضا، گشاد بوده است اما وقتی دموکراسی، تعیین کننده جایگاه های مشورتی در کشور است باید به انتخاب مردم احترام گذاشت وگرنه حق اصفهان در برخی دوره های شورا به ویژه دوره چهارم کمی نادیده گرفته شده است.

ورود چهره هایی که نتوانستند وزن اصفهان را در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد شهری در میان دیگر کلانشهرها افزایش دهند، متاسفانه نشان دهنده موفقیت برنامه برخی برای به اشتباه انداختن مردم در "انتخاب" بوده است.

این اشتباهات همواره در زمان انتخابات به مردم تحمیل نمی شود و بخشی از آن را می توان ناشی از فیلترهایی دانست که داوطلبان حضور در شورا از آن عبور می کنند. این فیلترها در شهر اصفهان کمی سیاسی تر از دیگر شهرهای کشور شده است و از همین رو، ردصلاحیت های فله ای در این شهر یکی از چالش های احزاب و جریان های سیاسی برای نهایی کردن لیست های انتخاباتی است.

متاسفانه یکی از مولفه هایی که در این دوره مانند دوره قبل، سبب شده تا محدود انتخاب مردم را تنگ تر کند، سیستم فیلتراسیون زنان در قیاس با حضور مردان در انتخابات شوراهاست.

به دلیل شرایط خاص فرهنگی شهر اصفهان، زنان از موقعیت کمتر و فرصت محدودتری برای حضور در عرصه رقابت ها برخورداراند و بسیاری از زنانی که شایستگی تصمیم گیری و سابقه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برای مردم را دارند در مقابل زنان یکه هیچ سبقه ای در مدیریت یا فعالیت های اجتماعی ندارند، از شانس کمتری در تایید صلاحیت برخوردار می شوند.

در روزهای اخیر یکی از گلایه های برخی چهره های سیاسی شهر اصفهان در همین خصوص است و زنانی که انتظار می رفت در این دوره با رقابتشان وزن حضور زنان در شورا را دچار تحول کنند و جایگاه این قشر را از یک "سلبریتی" به یک "فرهیخته اجتماعی و فرهنگی"، ارتقا دهند، متاسفانه پشت فیلترهای نهادهای نظارتی جا ماندند و تنها زنانی اجازه حضور در رقابت ها را پیدا کردند که به رغم کارنامه سفیدشان، اما تاکنون تاثیرگذاری چندانی در عرصه های مختلف شهری در اصفهان نداشته اند!.

با این کار عملا دایره انتخاب مردم برای انتخاب زنان محدود شده است و با این وضعیت خروجی رای مردم در انتخاب زنان برای نمایندگی در پارلمان شهری، خروجی چندان متفاوتی با دوره قبل نخواهد داشت و بسیاری از ظرفیت های شهری که می تواند با حضور بانوان فرهیخته و نخبه بالفعل شود، عقیم خواهد ماند.

در حال حاضر از جبهه اصلاحات اصفهان 5 زن اصلاح طلب تایید صلاحیت شده اند و از میان اصولگرایان نیز براساس گمانه زنی ها یک خانم در لیست انتخاباتی آنها سهم حضور دارد که با این محدودیت، احتمالا ترکیب شورای پنجم دوباره مردانه خواهد ماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار