مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت:‌ تعداد دام سبک موجود در استان اصفهان بیش از ظرفیت مراتع است.
کد خبر: ۴۱۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 24 April 2017
تابناک اصفهان - محمد حسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به دلیل اینکه میزان دام سبک موجود در استان اصفهان بسیار بیشتر از ظرفیت مراتع است، بوته کنی، بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی، شیوه‌های نامناسب آبیاری، برداشت‌های غیر اصولی از معادن و مواردی از این قبیل مشکلاتی برای زمین ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیاز به افزایش ۵۰ درصدی اراضی کشاورزی است و این در حالی است که اراضی کشاورزی در سراسر دنیا در معرض تخریب قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: برای حفظ خاک‌های حاصل خیز و جلوگیری از نابودی منابع پایه می‌توان با انجام اقداماتی همچون حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن جلوی ایجاد معضلات بیشتر را گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در دست کاشت استان وجود دارد که متاسفانه برخی سودجویان در صدد تعرض به آنها هستند.

شاملی گفت: امیدواریم توجه بیشتری به مقوله منابع طبیعی شود، این بخش موضوعی تجملاتی نبوده و از اهمیت بسیار زیادی برخورد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان فرسایش بادی در کشور سالانه در حدود ۴۱ تن در هکتار است و این عدد برای دشت سجزی اصفهان تا ۶۰ تن در هکتار نیز می‌رسد، ادامه داد: ۳۲ میلیون هکتار از سطح کشور را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد از مساحت استان اصفهان عرصه‌های بیابانی است و رتبه پنجم کشور در این بخش را دارد.

شاملی میزان خسارات ناشی از فعالیت کانون‌های بحرانی بیابانی در سطح استان را سالیانه در حدود ۳۹ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب، موضوع بیابان‌زایی در مقام بعدی قرار دارد.

 وی در تشریح عوامل بیابان‌زا به دو مقوله عوامل محیطی و انسانی اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط امروز استان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از بیابان‌زایی به خوبی احساس می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار