تابناک: یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز شهر کاشان، غاری است بسیار زیبا و دیدنی که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. این پدیده‌ی زیبای گردشگری، یکی از عجایب و جاذبه‌های محبوب، در این منطقه است که به نظر می‌رسد از قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال برخوردار بوده و به دست بشر، احداث شده است.
کد خبر: ۳۹۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 28 March 2017

تابناک اصفهان: در شهر کاشان، می‌توان عمارات و خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری را مشاهده کرد که بواسطه‌ی معماری جالب و منحصر‌به‌فرد، از شهرتی مثال‌زدنی برخوردار بوده و امروزه به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی، تبدیل شده است. خانه‌ی بروجردی‌ها از جمله این بناهای ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. از ویژگی‌های این خانه‌ی کهن، بادگیرهای هلالی شکل و قرینه‌ی آن است که بام تالار و کلاه‌فرنگی قرار گرفته است.

 غار نیاسر (غار تالار رئیس)

کجارو در ادامه این مطلب نوشت: یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز شهر کاشان، غاری است بسیار زیبا و دیدنی که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. این پدیده‌ی زیبای گردشگری، یکی از عجایب و جاذبه‌های محبوب، در این منطقه است که به نظر می‌رسد از قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال برخوردار بوده و به دست بشر، احداث شده است.

از عجایب و ویژگی‌های غار نیاسر کاشان، ساخته شدن آن توسط بشر است که تماما با دست کنده شده و احتمالا جهت برگزاری مراسم مذهبی ایجاد شده است.

در مورد علت ایجاد غار نیاسر که از آن به غار سوراخ رئیس نیز یاد می‌شود، روایات متعددی بیان شده است که می‌توان به محتمل‌تر بودن آن، یعنی ایجاد این غار زیبا و عجیب به دلیل برگزاری مراسم آیینی و مذهبی، اشاره کرد. امروزه این مکان که به صورت تونل‌های سنگی پیچ‌درپیچ و تودرتو ساخته شده است، به یکی از نقاط دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان تبدیل شده است.

 بازار سنتی کاشان

دیدنی های کاشان


از دیگر میراث ارزشمند تاریخی در شهر کاشان، بازار سنتی این شهر است که علاوه بر زیبایی‌های معماری، در دوران خود نیز از بهترین و معروف‌ترین بازارها محسوب می‌شد. به گونه‌ای که بسیاری از مورخان، ایران‌شناسان و نویسندگان بزرگ ایران و جهان در مورد آن سخن‌ها گفته‌اند. در کتاب «زینت‌المجالس» چنین نوشته شده است

مثل راسته‌ی بازار کاشان در تمام جهان نیست و طول آن بازار تقریبا دو هزار قدیم می‌باشد.

«تاورنیه» نیز در مورد بازار سنتی کاشان چنین نوشته است

بازار کاشان خیلی زیباست و به اتاق‌های خوب پوشیده شده، کاروانسراها هم بزرگ و راحت. خصوصا یکی از آن‌ها خیلی عالی است که نزدیک باغشاه دولتخانه واقع شده است.

این اثر ارزشمند ایران کهن که دارای پیشینه‌ای متعلق به دوران حکومت صفویان است، در کنار معماری کم‌نظیر و قرارگیری در مجاورت راه‌های بازرگانی باستانی، به یکی از زیباترین و پررونق‌ترین بازارهای سنتی ایران تبدیل شده است.

 قمصر کاشان

دیدنی های کاشان

از زیباترین و جالب‌ترین نقاط ایران‌زمین، قمصر کاشان است که همه‌ آن را بواسطه‌ی گلاب خوش‌عطر و مشهورش می‌شناسند. سرزمینی مملو از گل‌های محمدی که در اواسط فصل بهار، به بهشتی بی‌نظیر در کره‌ی خاکی تبدیل شده و میزبان جمع بسیاری از گردشگران و توریست‌های سراسر جهان است. مشاهده‌ی چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع گل‌محمدی، استشمام عطر مدهوش‌کننده‌ی آن، تنفس هوای مطلوب بهاری و تماشای آیین گلاب‌گیری در قمصر کاشان را می‌توان در زمره‌‌ی دوست‌داشتنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی قرار داد که هر گردشگر در بدو ورود به این سرزمین رویایی، با آن مواجه خواهد شد.

 شهر زیرزمینی نوش آباد (مجموعه اویی)

دیدنی های کاشان

در نزدیکی شهر کاشان و در شهر نوش‌آباد، شهری زیرزمینی با عمقی از چهار متر تا هجده متر وجود دارد که تماما توسط بشر احداث شده است. این شهر زیرزمینی در سه طبقه و متشکل از فضاهای مختلفی از جمله اطاق، کانال‌های متعدد، راهرو، چاه‌ها و بخش‌های دیگری است که هر کدام از این طبقه‌ها توسط چاه‌های عمودی شکل به یکدیگر متصل است.

شهر زیرزمینی اویی، در دوران مختلف، با کاربری دفاعی و نظامی ساخته شده است

این مجموعه‌ی تاریخی که از آن به نام مجموعه‌ی اویی نیز یاد می‌شود، از چندین هزار متر وسعت برخوردار است و با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسان، دارای قدمتی متعلق به پیش از اسلام است. معماران و باستان‌شناسان معتقدند که اویی تونلی است ساخته‌ی دست بشر، که در ادوار مختلف تاریخی، کاربردی نظامی و دفاعی داشته است.

 روستای ابیانه

دیدنی های کاشان


قطعا، روستای ابیانه‌ی کاشان، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخ ایران است که در بین گردشگران و توریست‌های سراسر جهان، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. این روستای زیبا که می‌توان آن را یکی از مرتفع‌ترین مناطق مسکونی در کشور معرفی کرد، با برخورداری از آب‌و‌هوایی معتدل، معماری زیبا و قابل توجه منازل، زیبایی طبیعی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی امروزه به یکی از پربازدیدترین نواحی کشور تبدیل شده است و میزبان جمع بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است. منازل روستا کاملا روی دامنه‌ی پرشیب شمال رودخانه‌ احداث شده که دارای پنجره‌های چوبی ارسی و نمای خارجی پوشیده شده با خاک سرخ رنگ است. بازدید از این مکان زیبا، روح و جسم آدمی را بواسطه‌ی طبیعت جالب و مناظر دیدنی شگفت‌انگیز، جلا می‌بخشد.

دیدنی های کاشان

نمایی از خانه‌ی عباسیان در کاشان

کاشان، شهر زیبایی‌ها، مهد شعر و ادب، میزبان خانه‌های تاریخی و سرزمینی آمیخته با عطر گل‌های محمدی، مملو از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های جالب و هیجان‌انگیز بسیاری است که معرفی تمامی‌ آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نخواهد بود. از دیگر مکان‌های دیدنی شهر کاشان می‌توان به خانه‌ی طباطبایی‌ها، آرامگاه شاعر محبوب سهراب سپهری، بقعه‌ی خواجه تاج‌الدین، موزه‌ی ملی کاشان، آبشار نیاسر، عمارت عباسیان، منزل عامری‌ها، حمام سلطان امیر احمد، کاروانسرای مرنجاب، مسجد میرعماد کاشان، پل گبرآباد کاشان، روستای کمال‌الملک (کله)، آتشکده‌ی خرم‌دشت، روستای ون، روستای آذران برزک، سید ضیاالدین و قدمگاه حضرت علی (ع)، کاروانسرای سن‌سن کاشان، مدرسه‌ی سلطانیه، مناره‌ی زین‌الدین، قلعه‌ی جلالی، خانه‌ی حشمت‌اله خان، خانه‌ی رزاقیان و ... اشاره کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار