معمولاً در تهيه انواع آجيل‌ها از مقاديري زيادي نمك استفاده مي‌شود. بنابراين مصرف بی‌رویه آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد، ممكن است عوارضي را به خصوص برای بيماران قلبي‌عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۳۹۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ 27 March 2017
به گزارش تابناک مازندران،  دکتر سید حسن عابدی فوق تخصص گوارش و کبد این مرکز گفت:  مصرف آجیل مانده کبد شما را سرطانی می‌کند.

دکتر عابدی گفت : کبد نقش مهمی در متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌‌ها و هورمون‌ها دارد ولی متاسفانه شیوع سرطان کبد در کل ایران رو به افزایش است و مردان 79 درصد بیشتر از زنان مبتلا به این سرطان می‌شوند.
فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی ادامه داد :افراد بالای 50 تا 55 سال مستعد ابتلا به سرطان کبد هستند به علاوه در 79 درصد موارد سرطان کبد در مردان دیده می‌شود و در جهان این سرطان به عنوان علت مرگ مردان شناخته شده است.
وی گفت: مبتلایان به چاقی بیش از حد یا تجمع بیش از حد آهن و افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و مصرف مواد غذایی آلوده به کپک باعث تولید مواد سرطان زا می‌شود و سرطان کبد را به وجود می‌آورد.
 دکتر عابدی با اشاره به این که نگه داری آجیل در یک نقطه تاریک و مرطوب خطر سرطان کبد را افزایش می‌دهد، گفت : اگر از آجیل مدت زمان طولانی دریک نقطه تاریک و مرطوب نگهداری کنید باعث تولید قارچ می‌شود و این قارچ ایجاد سرطان کبد می‌کند.
وی هشدار داد: مصرف آجیل مانده کبد شما را سرطانی می‌کند .
دکتر عابدی اظهار داشت : آجيل‌ها پركالري هستند و هر گرم آنها 5 كالري انرژی غذایی توليد مي‌كند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، يك نعلبكي آجيل دارای تقریبا 600 کالری انرژی غذایی است. می‌دانید که معادل 2 بشقاب برنج است به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه 2 بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذايي مثل ساير اوقات تنظيم شود و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان‌وعده و در حد متعادل باشد.
وی ادامه داد :  وجود چربي‌هاي متراكم در انواع آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است. مصرف زياد آجيل باعث جمع شدن انرژي و چربي بيش از حد مورد نياز در بافت‌هاي بدن مي‌شود و افزايش وزن را در پي دارد.
فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی توصیه کرد : اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذايي را در هر وعده اصلي، بخصوص شام، كم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.
وی گفت: معمولاً در تهيه انواع آجيل‌ها از مقاديري زيادي نمك استفاده مي‌شود. بنابراين مصرف بی‌رویه آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد، ممكن است عوارضي را به خصوص برای بيماران قلبي‌عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.
دکتر عابدی اضافه کرد: نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آن ها می شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم ، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می کند
وی گفت: مغز گردو نیز نسبت به آفات انباری و کپک ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت به این گونه عوامل آلوده می شود، بنابراین از مصرف آنها باید جداً خودداری کنید.
دکتر عابدی فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت :چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام، دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن ها است که بایستی از مصرف این گونه تنقلات جداً خودداری کنید
وی اشاره کرد : ‌که آجيل و خشكبار قابليت آلودگي به سموم قارچی نظیر آفلاتوكسين( عامل قارچی مهم در ایجاد سرطان کبد) را دارند و واحدهاي صنعتي با توجه به وجود پروانه‌هاي بهداشتي، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گيري آفلاتوكسين بر روي محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتي آجيل و خشكبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، اين اندازه‌گيري‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول توليدي قابل رديابي نيستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار