با حضور معاون رييس جمهور انجام شد؛
تابناک: با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب شهرک های صنعتی استان در شهرک صنعتی جی اصفهان به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۳۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 27 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمد جعفری با بیان اینکه ظرفیت فاز اول اجرایی این تصفیه خانه ۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز است، اظهار داشت: نوع فرایند در این تصفیه خانه از انواع پیشرفته لجن فعال با بستر ثابت و فرآیند بی هوازی به همراه تصفیه شیمیایی بوده و پساب های تولیدی آن مطابق با استانداردهای محیط زیست برای آبیاری فضای سبز است.

وی هزینه ساخت تصفیه خانه شهرک صنعتی جی را که از سال ۹۱ و به مدت ۳۰ ماه ساخته شد، شامل تملك زمین و ایستگاه های پمپاژ مربوطه یکصد میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای اجرای ۲۵ کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب نیز ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به ۵۳۰ واحد فعال در شرک صنعتی جی افزود: وصل انشعابات این واحدها براساس اولویت در دست انجام می باشد.

وی علت تاخیر در اجرای ساخت این تصفیه خانه فاضلاب را نبود زمین در شهرک صنعتی جی اعلام کرد و گفت: برای ساخت این تصفیه خانه، زمینی در خارج محدوده شهرک خریداری و تجهیزات لازم برای افزایش ضریب ایمنی، پیش بینی شده است.

جعفری در ادامه افزود: علاوه بر شهرک صنعتی جی، شهرک های صنعتی امیرکبیر کاشان، اشترجان فلاورجان، مبارکه، مورچه خورت، نجف آباد (۱)، رنگ سازان شهرضا، علویجه، ناحیه صنعتی سروش بادران و سعید آباد گلپایگان نیز دارای تصفیه خانه فاضلاب هستند.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی منتظریه نجف آباد و راوند کاشان با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، گفت: این دو تصفیه خانه نیز تا پایان سالجاری امسال به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به ۶۸ شهرک صنعتی در حال واگذاری در استان افزود: شهرک هایی مشمول قانون ساخت تصفیه خانه فاضلاب می شوند که ۳۰ درصد آن فعال باشند که بر اساس این قانون ۸ شهرک صنعتی دیگر استان مشمول ساخت تصفیه خانه فاضلاب می شوند.

جعفری از علل تاخیر در ساخت تصفیه خانه فاضلاب در دیگر شهرک های صنعتی مشمول داشتن تصفیه خانه فاضلاب استان و به خصوص شهرک های صنعتی قدیمی را، نبود زمین مناسب و همچنین هزینه بالای ساخت آن اعلام کرد و ادامه داد:‌ به دلیل هزینه بالای ساخت، هر سال ۲ یا ۳ تصفیه خانه در شهرک های صنعتی استان ساخته می شود.

وی وجود تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی را عاملی برای حفظ محیط زیست دانست و گفت:‌ وجود تصفیه خانه در شهرک های صنعتی علاوه بر جلوگیری از تخلیه پساب خام توسط برخی واحدهای صنعتی متخلف در پیرامون شهرک ها، موجب می شود به جای آب، از پساب های تصفیه شده در حفظ فضای سبز استفاده شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون ۱۰ درصد مساحت شهرک های صنعتی باید به فضای سبز اختصاص یابد، گفت: با اختصاص پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز در شهرک های صنعتی، هم اکنون بیش از ۸ درصد وسعت فضای شهرک های صنعتی استان اصفهان به فضای سبز تبدیل شده است.

وی افزود:‌ هم اکنون ۶۲۰ هکتار فضای سبز در شهرک های صنعتی استان ایجاد شده است که فضای سبز ۸ شهرک با استفاده از پساب آبیاری و حفظ می شود.

جعفری با اشاره به اینکه روزانه ۳۵۰۰ متر مکعب پساب از تصفیه خانه های بهره برداری شده شهرک های صنعتی استان اصفهان استحصال می شود، گفت: شرکت شهرک های صنعتی در حال برنامه ریزی است تا بتواند در طول سال از این میزان پساب تصفیه شده به صورت بهینه و برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز صنایع استفاده کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار