پس از سعدآباد، نیاوران، گلستان، نقش رستم، نگارستان و مسعودیه، حالا نوبت به باغ چهل‌ستون رسیده تا با مجوز میراث فرهنگی، میزبان برنامه‌های فرهنگی با تبلیغات پر سروصدا باشد!
کد خبر: ۳۹۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳ 13 March 2017
باغ چهل‌ستون در دوره شاه عباس یکم احداث شد و در میانه‌های آن عمارتی ساخته شد که هسته اولیه کاخ را تشکیل می‌داد و تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهارگوش آن را در برمی‌گرفت. در سلطنت شاه عباس دوم ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد؛ تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف‌ها افزوده شدند. ارزش این بنا در حدی حتی در دوره‌ی معاصر در حدی بود که بود یکی از ۹ باغ ایرانی زنجیره‌ای ثبت شده در فهرست میراث جهانی انتخاب و سال ۸۹ جهانی شد.

و حالا با وجود داشتن این همه ارزش‌های تاریخی در این بنای جهانی و ارزشمند، عرصه و حریم درجه یکِ این بنا با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صدا و سیما و یک شرکت کره‌ای قرار است میزبان چهار شب جشنواره با عنوان «جشنواره فرهنگی جاده ابریشم ایران و کره‌جنوبی ۱۳۹۵- دیدار دوباره پارس و شیلا» باشد.

مهدی جعفری، عضو انجمن میراث‌بانان زنده‌رود اصفهان در این زمینه به ایسنا توضیح داد: از شنبه شب (۲۱ اسفند) چهل‌ستون اصفهان میزبان این جشنواره شده، تا به اندازه‌ای که بخشی از فضای ورودی چهل‌ستون و یک‌چهارم حوض آن به طور کامل از دید گردشگران پوشانده شده و سن برنامه را روی آن (حوض) سوار کرده‌اند.
نصب سازه‌های فلزی و سن روی جداره عمارت جهانی چهل‌ستون اصفهان
وی با بیان این‌که‌ سازمان میراث فرهنگی در تعامل با شهرداری اصفهان در عرصه و حریم کاخ چهل‌ستون مجوز اجرای این جشنواره را امضا کرده و حتی لوگوی سازمان نیز زیر آن است، بیان کرد: قرار است برنامه‌هایی مانند پخش تیزر و موسیقی با استفاده از سیستم نور وصدای حجیم در این فضای تاریخی که سازه‌ی آن از چوب است، اجرا شود. البته شنبه‌شب به دلیل بارش باران، این برنامه کنسل شد و قرار است از یکشنبه (۲۲ اسفند) نمایش تیزر آغاز شود.

او با بیان اینکه در حالی از ۱۲ سال گذشته برنامه‌های این چنینی در عرصه و حریم درجه یک کاخ چهل‌ستون در حال برگزاری است که از سال‌های گذشته و بطور مداوم از سوی دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی هشدارهایی در این زمینه داده می‌شد، ادامه داد: متأسفانه میراث فرهنگی تنها توجیهی که در این زمینه دارد، مدت زمان کمِ اجرای برنامه و پایین بودن درجه صدای بلندگوهاست.

وی ادامه داد: این در حالیست که بر اساس تجهیزات نصب شده در عرصه و حریم این بنا برای اجرای این چهار روز، چیزی که دیده می‌شود یک سن جلوی ایوان تا یک‌چهارم استخر چهل ستون را پوشانده است و سیستم صوتی بسیار قوی در کنار پرده‌های پراژکتوری که حتی بخشی از دید گردشگران را برای دیدن بنا گرفته است، نصب کرده‌اند.

جعفری با بیان اینکه بنای چهل ستون متفاوت از میدان نقش جهان، ‌تخت‌جمشید یا کاخ‌های نیاوران و سعدآباد است که در آن‌ها نیز چنین برنامه‌هایی انجام می‌شود، ‌گفت: در آن بناهای تاریخی دست‌کم فضای اجرا قدری با بنای تاریخی فاصله دارد، از سوی دیگر سازه‌ی ایوان چهل ستون چوبی است و پوشش این اجرا روی سازه‌ی چوبی نصب می‌شود، در این شرایط کمترین ارتعاشات سازه‌ای و لرزه‌ای به بنا آسیب وارد می‌کند.

پوشاندن بخشی از استخر باغ چهل‌ستون
وی با اشاره به مرمت و ساماندهی جزئی که در طول یک سال و نیم گذشته روی عمارت چهل‌ستون انجام شده است، گفت: جالب است که چهل ستون را برای کشوری مانند کُره که تاکنون هیچ تبادل تاریخی در طول سال‌های گذشته با یکدیگر نداشته‌ایم به سمت نابودی می‌برند.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته قرار بود شهرداری اصفهان، یک معاونت با نام «میراث فرهنگی» و زیر نظر خود ایجاد کند تا با میراث فرهنگی یک تعریف داشته باشند و به یک سمت حرکت کنند و قدری از خطرات این سازه بکاهند، اما شهرداری بیشتر به سمت تغییر بناها و بافت‌های تاریخی می‌رود و می‌توان گفت؛ امروز متأسفانه میراث فرهنگی اصفهان نیز به معاونت شهرداری تبدیل شده است.

این دوستدار میراث‌فرهنگی اصفهان تاکید کرد: شهر تاریخی اصفهان پتانسیل‌های زیادی در مکان‌های روباز، پارک‌ها و فرهنگی دیگر مانند پارک صفه، باغ گلها و حتی پارک‌های حاشیه رودخانه که از قضا برای هر کدام مکانی برای اجرای برنامه تعریف شده، دارد. حتی میدان کهنه (میدان امام علی(ع) ) که خود شهرداری به سبک قدیم آن را ساخته است، می‌تواند نقطه‌ای همیشگی برای چنین برنامه‌هایی در نظر گرفته شود، اما جای تعجب است که چرا باید در این بنای ثبت جهانی، با توجه به حساسیت‌های موجود برای صدا و نور که می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر بنا بگذارد، این نوع اقدامات برنامه‌ریزی شوند؟

 این اتفاق و استفاده از فضای تاریخی «چهل ستون» که نه تنها ملی، بلکه فراملی است و نهادهای جهانی نیز روی آن کنترل دارند، در فضای کوچک چهل‌ستون یک اتفاق متفاوت نسبت به محوطه‌های تاریخی مانند نیاوران، سعدآباد و حتی تخت‌جمشید است، نبود هیچ فاصله بین سن، بلندگوها و بنای تاریخی و استفاده از بلندگوهایی که به قول دوستداران میراث فرهنگی حجم زیادی از فضا را پُر می‌کند، می‌تواند این بنای جهانی را در معرض خطر زیادی قرار دهد.

از سوی دیگر ایجاد این فضا و به هم ریختگی فضای باز چهل‌ستون در شرایطی که گردشگران هم در فضا حضور دارند، وجهه‌ی خوبی به این بنای تاریخی نمی‌دهد!
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار