تابناک: امسال هم برای چندمین سال متوالی سیب زمینی های فریدن که حاصل دسترنج یکسال کشاورزان است و چرخه زندگیشان بر پایه کشاورزی می چرخد در زیر خاک دفن و مثل زباله دور ریخته می شود.
کد خبر: ۳۹۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 11 March 2017
به گزارش تابناک اصفهان، کشاورزان فریدن در حالی سال به سال به امید خرید تضمینی دولت سیب زمینی می کارند و محصولات خود را درو می‌کنند که دولت تنها از پس خرید بخشی از سیب زمینی بر می آید آن هم با چک مدت دار اما آنچه در این میان قابل تامل است چرا کشاورزان با وجود اینکه می بینند و می دانند که دولت زیر بار خرید سیب زمینی نمی رود و هر ساله بار زیادی از محصولات آنها خوراک دام یا دفن در زیر خاک می شود چرا تن به اصلاح الگوی کشت نمی دهند.
 
دوم اینکه چطور امکان دارد که سیب زمینی که یکی از اقلام اصلی هر خانوار است و با توجه به طیف گسترده ای از جمعیت کشور سیب زمینی خانوارها از کجا تامین می شود آیا همچنان با این میزان تولید سیب زمینی ما واردات داریم یا اینکه میزان تولید سیب زمینی مازاد بر مصرف خانوارها است.
 
اینکه چرا جهاد کشاورزی همچنان در اجرای اصلاح الگوی کشت مانده است و یک برنامه مدون و کارشناسی متناسب با زمین های هر منطقه ای نمی دهد و نیاز امروز جامعه که کشاورزان را به تولید گیاهان دارویی یا هر نوع محصولی که نیاز روز اجتماع باشد مجاب کند و با تخصیص سود کافی به کشاورزان آنها را به این سمت بکشاند.
 
هرچند سوالات متعدد و بی پاسخی مانده است اما هر ساله به دلیل اینکه کشاورزی در فریدن در خطر انقراض است، آمار بیکاری را در این شهرستان بالابرده است به طوری که بر اساس آمار رسمی رقم بیکاری در فریدن را ۱۴ و ۷ دهم درصد اعلام می کنند اما  رقم واقعی بیکاری در این شهرستان ۲۵ درصد است .
 
شرکت تعاونی سیب زمینی کاران با دو هزار عضو در حال ورشکستگی است
 
برای توسعه اشتغال ۲۸ طرح مشارکت روستائیان با ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه و ۳۰۸ فرصت شغلی تهیه و به استان معرفی شده اما هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار