تابناک: یکی از جاذبه های گردشگری و اقتصادی، استثنایی و منحصر به فرد طبیعی موجود در کویر آران و بیدگل، دریاچه نمک است. این دریاچه دارای وسعت حدود دو هزار ۵۰۰ متر مربعی است که بخش واقع شده در استان اصفهان از آران و بیدگل می گذرد.
کد خبر: ۳۹۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 08 March 2017
تابناک اصفهان: یکی از جاذبه های گردشگری و اقتصادی، استثنایی و منحصر به فرد طبیعی موجود در کویر آران و بیدگل، دریاچه نمک است. این دریاچه دارای وسعت حدود دو هزار ۵۰۰ متر مربعی است که بخش واقع شده در استان اصفهان از آران و بیدگل می گذرد.

دریاچه ای که جدا از  بحث اقتصادی جاذبه گردشگری بی نظیری را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است بطوریکه سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر از این دریاچه بکر بازدید می کنند.

این پهنه وسیع در جوار کویر مرنجاب آران و بیدگل به دلیل وجود بلور های هشت ضلعی نمک نه تنها خود موجب جذب گردشگر شده بلکه طلوع و غروب آفتاب و تصویر بلندترین قله ایران در آن جلوه ای زیبا برای تماشگران فراهم کرده است.

این دریاچه جدا از نمک مفید آن دارای، ظرفیت های بالقوه ای همچون پتاسیم، منیزیم و پتاسیم است که در صنایع دفاعی و کشاورزی و پزشکی و آزمایشگاهی، می تواند کاربرد زیادی داشته باشد. در صورت بهره برداری درست از این دریاچه میتوان سالانه ۲۰ میلیارد دلار از آن بهره اقصادی برد، بهره ای که نه تنها به نفع اقتصاد کشور است بلکه موجب اشتغال بالایی برای مردم نیز می شود.

دریاچه نمک آران سرشار از مواد معدنی غنی است

در این رابطه، علی صیادیان، رئیس شورای شهر آران و بیدگل، در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از حدود دو سال قبل با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ احداث راه ترانزیتی شمال به جنوب در آران و بیدگل به زمین زده شد.

وی اظهار کرد: این جاده به طول ۱۱۰ کیلومتر از ابتدای جاده فولاد آران و بیدگل و از کنار دریاچه نمک آران تا چرمشهر گرمسار در استان سمنان ادامه می یابد.

صیادیان تاکید کرد: با احداث این جاده بخش عمده ای از مشکلات استفاده از این دریاچه نمک به صورت مداوم حل می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای استفاده از مواد معدنی و منابع غنی این دریاچه در حال رایزینی با مسئول امور شهرک های صنعتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان هستیم تا مقدمات راه اندازی شرکت پتروشیمی در آران و بیدگل فراهم شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل دارای مواد معدنی غنی است که امیدواریم فواید آن به شهرستان وارد شود

رئیس شورای شهر آران و بیدگل ادامه داد: با بهره برداری از این منبع عظیم و راه اندازی شرکت صنعتی هم سالانه اعتبار قابل توجهی به شهرستان وارد می شود و هم اشتغال پایداری برای مردم و جوانان شهرستان فراهم می شود.

یک کارشناس شیمی نیز در خصوص مزایای دریاچه نمک و نحوه بهره برداری از آن، در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دریاچه نمک آران و بیدگل دارای مواد معدنی غنی است که امیدواریم فواید آن به شهرستان وارد شود.

حسین آرامی افزود: در حال پیگیری مقدمات کار برای راه اندازی شرکتی صنعتی برای استفاده از مواد معدنی این دریاچه هستیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع دریاچه نمک جدا از بحث در آمدزایی، موجب می شود شهرستان از صنعت تک قطبی فرش ماشینی رها شود، افزود: با این اقدام زمینه اشتغال خوبی برای شهرستان آران و بیدگل فراهم شود.

قرار گرفتن این دریاچه در مسیر جاده ابریشم در گذشته و همچنین قرار گرفتن آن در کویر مرکزی ایران و فاصله نزدیک تا پایتخت و شهرهای بزرگ کشور مانند اصفهان مزیت برای گردشگری این جاذبه طبیعی به شمار می رود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل وجود دریاچه نمک را از آثار طبیعی و زیبای گردشگری در کویر آران و بیدگل دانست که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

کشتی سرگردان در دل دریاچه نمک

جواد صدیقیان در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: این دریاچه نمک از بلورهای هشت ضلعی در اشکال مختلف هندسی تشکیل شده است که در فصل تابستان و بهار چشم نواز است و در دو فصل دیگر سال نیز لایه ای از آب موجود در آن و تابیدن نور خورشید سبب جذب گردشگران زمستانی به آران و بیدگل می شود.

وی قرار گرفتن این دریاچه در مسیر جاده ابریشم در گذشته و همچنین قرار گرفتن آن در کویر مرکزی ایران و فاصله نزدیک تا پایتخت و شهرهای بزرگ کشور مانند اصفهان را مزیت برای گردشگری این جاذبه طبیعی بیان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از وجود جزیره ای به نام جزیره سرگردان در وسط این دریاچه خبر داد و گفت: این جزیره مانند کشتی سرگردان در میان آب دریاچه در گذشته به عنوان کوهی آتشفشان وجود داشته است.

به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های زیادی که این دریاچه هم به لحاظ گردشگری و نیز اقتصادی می تواند داشته باشد، بهتر است تمهیدات لازم برای بهره برداری بهتر از این ظرفیت از سوی مسئولان ذی ربط اندیشیده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار