"امید داریم پس از زخم‌های گوناگون بر حرمت نقش‌جهان و چهارباغ و میدان عتیق و ... طی سال‌های گذشته، با درایت و برخورد قاطع مدیران اجرایی و قضایی، شاهدژ و کوه صفه تکرار خاطره "تلخ از تخریب ارزش‌های طبیعی‌ـ فرهنگی" نباشند."
کد خبر: ۳۸۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 04 March 2017

به گزارش تابناک : جمعی از انجمن‌های فعال محیط زیست و دوستداران میراث تاریخی اصفهان در نامه‌ای به استاندار اصفهان خواستار پاکسازی کامل و پیگیری حقوقی متخلفان در عرصه کوه صفه و قلعه تاریخی شاه‌دژ شدند. 

متن این نامه به شرح زیر است:
با سلام و تقدیم احترام، به آگاهی می‌رساند در پی نامه 1200 شهروند به رییس محترم سازمان میراث فرهنگی کشور درباره آسیب پروژه‌های عمرانی به عرصه باستانی قلعه شاهدژ، ریاست محترم پژوهشکده باستان‌شناسی با بررسی گزارش بازرس اعزامی، بر «رفع دخل و تصرف‌ها و برچیده شدن دکل‌ها و پایه‌های تله‌کابین»، تأکید کرده است. همچنین با توجه به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، پروژه تله‌کابین و ملحقات گوناگون آن از جمله کافه و رستوران و سالن همایش و ... بدون مصوبه کمیسیون ماده 5 و شورای اداری استان به پیش رفته و تا نزدیکی قله در حال پیشروی است.

فاز دوم تله‌کابین با تخریب بخشی از دیوار 1400 متری جنوبی قلعه و عرصه باستانی و هم‌چنین تعداد حداقل 7 پایه کوچک و بزرگ و ساختمان ناتمام ایستگاه پایانی بر فراز کوه فضای نامناسبی ایجاد کرده است. با توسعه تله‌کابین و پیاده‌روها، دسترسی روزافزون افراد ناآشنا به قسمت‌های پرخطر کوه، می‌تواند آمار حوادث جانی را افزایش دهد.

همچنین با کاوش و احیای علمی و اصولی شاهدژ و مسیر باستانی پیاده (شبیه دیگر قلعه‌های کوهستانی در ایران و سایر کشورها)، این مکان می‌تواند به‌جای نمایشگاهی از تخریب و کم لطفی به ارزش‌های طبیعی‌ـ فرهنگی، مقصد باشکوهی برای گردشگران و باستان‌شناسان داخلی و خارجی باشد. مادام که پایه‌ها و سازه ایستگاه تله‌کابین و سایر دکل‌ها در عرصه شاهدژ به‌ویژه در ارتفاعات برچیده نشوند، علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت و ناهماهنگ، خطر ادامه پروژه‌های نامصوب و کارشناسی نشده در آینده و تخریب بیشتر این عرصه بی‌نظیر، پا برجاست!

بر پایه نظر استادان باستان‌شناسی و محیط‌ زیست، این دستکاری‌ها منجر به آسیب غیرقابل جبران و تبدیل آن منطقه به بافت شلوغ و آلوده شهری خواهد شد و سرانجام با توجه به اینکه رویکرد شهردار فعلی اصفهان، حفظ ارزش‌های فرهنگی و طبیعی شهر است و برخورد شایسته‌ای با مطالبات مردم دارند، تشکل‌های امضاءکننده این تقاضانامه، ضمن اعلام حمایت از نظر ریاست محترم پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و سایر صاحب‌نظران دلسوز، خواستار   پیگیری و صدور دستورات لازم نسبت به پاکسازی کامل آن عرصه از ساخت و سازها به‌ویژه در موارد تکمیل نشده و برچیده شدن تمامی پایه‌ها، دیوارها و سازه‌های فاز دوم تله‌کابین است. همچنین تیم ویژه برای بررسی حقوقی تخلفات انجام شده تشکیل و ساخت و سازهای غیرمجاز طی دو دهه اخیر بررسی و  گزارش آن اعلام شود.

بی‌شک ثبت ملی پهنه طبیعی‌ـ تاریخی کوه صفه و مجموعه استحکامات کوهستانی اطراف اصفهان که نمونه‌ای قابل توجه از یک شبکه تاریخی ارتباطی‌ـ امنیتی است، با وجود و پیشرفت این‌گونه دست‌اندازی‌ها و تخریب‌ها، ممکن نخواهد بود. امید داریم پس از زخم‌های گوناگون بر حرمت نقش‌جهان و چهارباغ و میدان عتیق و ... طی سال‌های گذشته، با درایت و برخورد قاطع مدیران اجرایی و قضایی، شاهدژ و کوه صفه تکرار خاطره تلخ از تخریب ارزش‌های طبیعی‌ـ فرهنگی نباشند.



منبع : ایسنا

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار