تابناک : مقامات شهر بارسلون اسپانیا با طرح استراتژیک خود همچنان در پی کاهش شمار گردشگران هستند.
کد خبر: ۳۸۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 03 March 2017
تابناک اصفهان: دو سال پس از این که ساخت هتل‌های جدید در مرکز شهر بارسلون ممنوع اعلام شد، حالا «آدا کولائو»، شهردار جدید با ارائه طرح استراتژیک ۲۰۲۰ در تلاش برای کنترل گردشگری و ایجاد شرایطی بهتر برای زندگی ساکنین اصلی آن است.

بارسلون

بارسلون با جمعیت ۱/۶ میلیون نفر سال گذشته از ۳۲ میلیون گردشگر میزبانی کرد و صنعت توریسم با سهم ۱۴ درصدی نقش بسیار مهمی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند، اما مشکلات ناشی از حضور بیش از حد گردشگران، ساکنین این شهر ساحلی را به ستوه آورده است.

بارسلونمغازه محلی در مرکز شهر جای خود را فروشگاه‌های بزرگ و جذاب برای گردشگران داده است، اشتغال نیز فصلی است و در کل مشکلی بزرگ برای کل اسپانیا است و نرخ بیکاری در میان جوانان این کشور حدود ۴۳ درصد است، از سوی دیگر قیمت مسکن و اجاره بها روند افزایشی دارد، به طوری که یافتن سکونتگاه مناسب برای ساکنین بارسلون به امری تقریبا غیرممکن تبدیل شده است.

بارسلونبنابر اعلام روزنامه «El País» اسپانیا، طرح جدید با هدف کنترل گردشگری و رویه افراطی آن ارائه شده و در قدم اول برای تعدیل کوتاه‌مدت بازار اجاره‌بهای مسکن، بیشترین نرخ مالیات مسکن برای سکونت‌گاه‌های توریستی اعمال می‌شود و مسئولان شهری نیز دیگر مجوز ساخت هتل‌های جدید را در شهر صادر نمی‌کنند.

شورای شهر بارسلون همچنین در پس کسب مجوز از دولت کاتالان است تا اجاره‌بها در اقامت‌گاه‌های غیرهتلی را نیز تنظیم کند.

همچنین بر اساس طرح گردشگری ۲۰۲۰ بارسلون، هزینه سفرهای روزانه در این شهر افزایش خواهد یافت تا بارسلون دیگر مقصدی ارزان برای توریست‌ها نباشد، به عنوان مثال هزینه پارکینگ اتوبوس‌های گردشگری در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر از ۴/۸ دلار به ۳۶ دلار افزایش می‌یابد که این امر متعاقبا به افزایش هزینه مسافران این اتوبوس‌ها نیز می‌انجامد.

بارسلوناز دیگر اقدامات بارسلون برای کنترل گردشگری در این شهر می‌توان به محدودیت استفاده از اسکوترهای برقی در مناطق توریستی، ایجاد پیاده‌راه در مناطق شلوغ و پرازدحام گردشگران و تغییر مکان تراس و بالکن‌های کافه‌ها و رستوران‌هاست که معمولا مُشرف بر فضاهای عمومی هستند.

بارسلوندر مجموع آنچه کاملا مشهود به نظر می‌رسد این است که بارسلون در کنترل گردشگری جدی است و در عوض بر روی اقتصادی تمرکز کرده که منفعت‌های بیشتری برای ساکنین محلی این شهر داشته باشد.

البته صنعت گردشگری از این اقدامات خرسند نیست، اما این صنعت متکی به رشد و اشغال به قیمت از دست رفتن فرهنگ محلی بوده است. گرچه گردشگری پدیده‌ای بسیار پولساز برای بارسلون بوده اما حداقل منفعت را برای اکثریت ساکنان این شهر داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار