دو زن خارجی روز چهارشنبه همزمان با ورود یک هیات از پیونگ یانگ برای آزادی افراد مظنون قتل 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی، به دادگاهی در مالزی منتقل و متهم به ترور وی در فرودگاه بین المللی کوالالامپور شدند.
کد خبر: ۳۸۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 01 March 2017
دو زن ویتنامی و اندونزیایی طبق ماده 302 قانون جزا در دادگاه مالزی متهم به قتل 'کیم جونگ نام' شدند و دولت مالزی تاکید دارد این افراد تا پایان دادگاه و بررسی قتل آزاد نمی شوند و درخواست کره شمالی را برای آزادی آنها رد کرد.
'سیتی عایشه' 25 ساله از اندونزی و 'دوآن تی هیونگ' 28 ساله از ویتنام که امروز در دادگاه بدوی 'سپانگ' مالزی حضور یافتند، همراه با چهار شهروند کره شمالی که روز 13 فوریه (25 بهمن) خاک مالزی را ترک کرده اند، متهم به ارتکاب قتل هستند.
یک تبعه دیگر کره شمالی و یک شهروند مالزی نیز در این ارتباط دستگیر شده اند.
این دو زن متهم به حمله به شهروند کره شمالی در فرودگاه بین المللی شماره دو کوالالامپور هستند که در 25 بهمن ماده شیمیایی عامل اعصاب به نام 'وی.ایکس' را به صورت 'کیم جونگ نام' مالیده اند.
براساس این گزارش، 'سیتی عایشه' مدعی شده است فکر کرده این ماده روغن بچه است و بخشی از یک برنامه دوربین مخفی است. 'دوآن' ویتنامی نیز تاکید دارد فکر می کرده در یک برنامه دوربین مخفی شرکت کرده است.
نخستین جلسه دادگاه قتل 'کیم جونگ نام' که تاکنون جسد وی به کره شمالی تحویل نشده است، با حضور حدود 200 نیروی پلیس تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
از هر رسانه تنها دو خبرنگار و عکاس اجازه حضور در دادگاه را داشتند.
قتل برادر رهبر کره شمالی در هفته های گذشته روابط کوالالامپور و پیونگ یانگ را به شدت تحت تاثیر قرار داده و احضار سفیر کره شمالی در مالزی باعث اوج انتقاد مقامات هر دو طرف در ارتباط با پرونده این قتل شد.
مالزی با تاکید بر پیروی از قوانین داخلی خواستار انجام کامل تحقیقات از جمله هویت واقعی متوفی و همچنین دستگیری متهمان به قتل است، اما از سوی دیگر کره شمالی خواستار تحویل جسد و همچنین آزاد کردن متهمان شده است.
کره شمالی همچنین با اعزام هیاتی که در صدر آن 'ری تونگ دوم' معاون پیشین نماینده کره شمالی در سازمان ملل حضور دارد، روز سه شنبه برای دریافت جسد و همچنین عادی سازی روابط دو کشور وارد مالزی شد.
مالزی یک دیپلمات کره شمالی و یک کارمند شرکت هواپیمایی این کشور را متهم به قتل 'کیم جونگ نام' کرده است.
تاکنون مشخص نشده است این ماده شیمیایی عامل اعصاب چگونه برای این قتل وارد مالزی شده و یا در این کشور جنوب شرق آسیا تهیه شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار