بعد از اعتراضات مردمی؛
تابناک: با اعتراض مردم نطنز از تخلفات معادن در این منطقه، بازرسان وزارت صنعت از این منطقه بازدید کردند.
کد خبر: ۳۸۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 28 February 2017
به گزارش تابناک اصفهان، به‌ منظور بررسی وضعیت معادن شهرستان نطنز، بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت از معادن روستاهای کمجان و اوره و شهر طرق‌رود بازدید کردند.
 
پیرو تجمع اعتراضی هفته‌های اخیر مردم روستاهای کمجان و اوره و شهر طرق‌رود و کشه در مقابل وزارتخانه صنعت معدن و تجارت هیاتی متشکل از بازرسان وزارتخانه بابابیک و گلستانی و همراهی صالحی معاون اداره کل صنعت معدن تجارت استان و حراست آن اداره راهی شهرستان نطنز شدند تا از نزدیک آنچه را که مردم به‌ شدت معترض شهرستان نطنز تخریب محیط‌زیست و تجاوز به حریم روستاها و شهرها از سوی معدن داران متخلف می‌نامند مشاهده و بررسی کنند.
 
گروه نخست به دیدن معادن کمجان رفته و آنجا با شنیدن صدای معترضین از نزدیک معادن را بازدید کردند، وجود چندین معدن فعال سنگ تراورتن و عبور مکرر تریلرهای حمل سنگ که می‌توان گفت دقیقه‌ به‌ دقیقه از معادن سرازیر می‌شدند جالب‌توجه بود.
 
بخشی از اعتراض مردم بر مباحثی همچون نشستن گردوغبار ناشی از حمل سنگ و حرکت تریلرها بر شاخ و برگ درختان و نابودی و ناباروری آن ها است.
 
بازرسان در ادامه به روستای اوره رفته و همراه با اعضای شورای روستا بازدید کردند، یکی از اعضای شورای اوره و مردم اوره با در دست داشتن مدارک شکایات و تخلفات حدود دوازده معدن فعال به اعتراض چندباره در خصوص نابودی قنات‌ها و تجاوز به آب و زمین و ایجاد گردوغبار و از بین بردن پوشش گیاهی پرداخت و سپس سایر اعضای شورای روستا و مردم نظرات وی را تأیید کردند.
 
اما طرق‌رود شهرستان نطنز که امروز با وجود حدود بیست معدن دیگر اثری از طبیعت زیبا و سرسبزی گذشته در آن باقی نمانده و آثار ویرانگر معادن از ابتدای جاده تا انتها در آن دیده می‌شود با مردم خشمگین و معترض چشم به انتظار ورود بازرسان وزارتخانه بود.
 
بازدید از معادن از نقض قوانین ازجمله رعایت حریم و حد فاصله مجاز معادن تا منطقه مسکونی و وجود کوه نخاله‌های معادن و گردوغبار و تریلرهای سنگی خبر می‌داد که اغلب همچون تریلرهای اوره و کمجان بدون رعایت موازین ایمنی در جاده‌هایی شلوغ حرکت می‌کردند.
 
در حین بازدیدها مهم‌ترین درخواست اهالی روستاهای کمجان و اوره عمل به قانون و قرار گرفتن این معادن تحت قوانین شورای عالی معادن واصلی‌ترین درخواست مردم طرق‌رود اجرایی شدن قانون شورای عالی معادن و تعطیلی چند معدن متجاوز به حریم مسکونی و روستایی بود.
 
گلستانی یکی از بازرسین در حین بازدیدها بارها از عدم امکان تعطیلی معدن یادکرد و گفت: امکان تعطیلی بعد از این‌همه فعالیت وجود ندارد. که مردم طرق‌رود ضمن نپذیرفتن چنین دلیلی درخواست برخورد قاطعانه و عمل به قوانین را تحت هر شرایطی کردند که درنهایت قرار شد نتیجه حاصله از بررسی‌ها در آینده نزدیک به اطلاع عموم برسد.
 
از موارد مهم اشاره‌شده از سوی مردم در روستای اوره تغییر محل باسکول بود و رسول‌زاده عضو شورای اوره در این باره گفت: طبق رأی کمیسیون ماده 99 خواستار تغییر محل باسکول شد و افزود: این مسأله باسکول و همچنین بسته شدن و تجاوز به قنوات اساسی و مهم است. سختی آب برداشتی 13 است در صورتی که آب اوره و نطنز حدود 4000 و 400 است.
 
در شهر طرق‌رود، گلستانی بازرس وزارتخانه در پاسخ به انصاری عضو شورای شهر طرق‌رود گفت: اگر واقعاً مدارکی دال بر عدم حفظ حریم روستایی و فاصله زیر 500 متر ارائه شود دستور تعطیلی معادن داده خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار