جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تردد روزانه 800 دستگاه کامیون حامل مواد شیمیایی و قابل انفجار مانند بنزین و گازوئیل درمحورهای استان یزد وجابجایی این مواد از طریق خطوط ریلی و جاده ای این استان ضرورت توجه به مباحث پدافندی را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰ 28 February 2017
به گزارش تابناک یزد،سردار سید احمد رشیدی فرد  در نخستین سمینار پدافند شیمیایی استان یزد با بیان اینکه اصل توسعه کشور بر مبنای صنعت نفت و پتروشیمی است، افزود: این مواد مانند بمب متحرک است که می تواند خطرات بالقوه ای را برای این استان ایجاد نماید، بنا بر این باید مباحث پدافند غیرعامل در این زمینه به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اگر به خطرات درونی و بیرونی این صنعت توجه نکنیم قطعا با مخاطرات غیرقابل پیش بینی روبرو خواهیم شد که صدمات و تلفات غیر قابل جبران خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اگر این صنعت را تعطیل کنیم سرمایه عظیمی از کشور از بین می رود بنابراین در این صنعت باید زیرساخت های آن در مقابل حوادث خطرساز مهیا باشد و قبل از وقوع حادثه از آن جلوگیری شود.
جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه زندگی امروزه ما وابستگی بسیار تنگاتنگی با مواد شیمیایی دارد تصریح کرد: هیچ صنعتی بی نیاز از مواد شیمیایی نیست و در عین حال فعالیت های شیمیایی مستقیما بر سلامت انسان ها اثر می گذارد .
سردار رشیدی فرد گفت: کمتر به فجایع صنعتی مجوزهایی که برای فعالیت صنایع شیمی صادر می شود توجه شده که دلایل آن ضعف اطلاعات، ضعف امکانات و یا مسائل بین المللی است.
وی تصریح کرد: بی توجهی نسبت به اینگونه مسائل آثار غیر قابل جبرانی بر سلامت جامعه و محیط زیست برجا خواهد گذاشت از این رو باید بر فعالیت شیمیایی در همه حوزه ها توجه کرد و صدمات آن را قبل از وقوع کنترل نمود.
وی با مقایسه آمار ایران و چین در حوادث حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک گفت: مرگ و میر کشور چین در طول 10 سال در این زمینه 127 نفر بوده اما در کشور ایران در طول پنج سال چهار برابر این رقم اعلام شده است .
جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: 38 درصد عوامل حوادث جاده ای حمل و نقل مواد خطرناک کشور به دلیل رعایت نکردن مقرارت راهنمایی و رانندگی و 16 درصد هم عدم سلامت راننده اعلام شده است.
رشیدی فر با بیان اینکه 80 تا 90 حوادث قابل پیشگیری است افزود: باید با آموزش و تبدیل آن به فرهنگ از بسیاری حوادث جلوگیری کنیم و این آموزش ها باید با ابزارهای مختلف ارائه شود.
وی ادامه داد: اگر حادثه ای در یک واحدی رخ داد نباید پوشانده شود بلکه باید به مراجع مربوطه اطلاع داده شود تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا منجر به حوادث بزرگتر نشود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد هم گفت: استان یزد یک استان صنعتی است که بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی و شیمیایی آن خطرآفرین هستند.
محمد علی طالبی افزود: برخی واحدهای صنعتی شیمیایی استان با فاصله نزدیک ایجاد شدند که سلامت و امنیت را به شدت تحت ثاتیر قرار می دهد و این استان به دلیل قرار گرفتن در چهار مواصلاتی و تردد کامیون های حامل مواد شیمیایی با مخاطرات بالقوه ای مواجه است.
نخستین سمینار پدافند شیمیایی استان یزد با حضور تعدادی از کارشناسان دستگاه های امداد و نجات استان یزد از امروز به مدت سه روز در حال برگزاری است.
در این سمینار در زمینه حوادث شیمیایی در نظام سلامت، آشنایی با سموم شیمیایی و اقدامات درمانی برای مصدومان بحث و تبادل نظر می شود.
پدافند شیمیایی به مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه شیمیایی شامل رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی، تشخیص اعلام وضعیت، محدودسازی حادثه گفته می شود.
استان یزد به دلیل موقعیت این استان در مرکز کشور کریدور ارتباطی محورهای شما به جنوب و شرق و غرب کشور است و هر روزه حجم قابل توجهی از ترددهای مربوط به استان های همجوار نیز از طریق راه های این استان انجام می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار