حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و از سوی دیگر حضور مراجع عظام تقلید، علما و فضلا و حوزه های علمیه و نیز بیش از 350 اثر تاریخی، وجود کویر، دریاچه نمک و ... مهمترین جاذبه های زیارتی و گردشگری استان قم بشمار می روند که سالانه میلیونها زائر وگردشگر را از استان های مختلف ایران و سایر کشورها به قم روانه می کند.
کد خبر: ۳۸۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۲ 28 February 2017
به گزارش تابناک قم، استان قم در مرکز کشور، جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان، در چهار راه مواصلاتی 17 استان واقع شده است. در سال 1375 بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر قم به استان تبدیل شد. استان قم پس از استان البرز کوچکترین استان ایران است و قم، دستجرد، قنوات، جعفریه، کهک و سلفچگان شهرهای آن بشمار می آیند.

این استان در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و آب و هوای گرم و خشک دارد.کوه های مرتفع جنوب و غرب استان را فرا گرفته اند و به این مناطق آب و هوایی معتدل بخشیده اند اما مناطق شرقی، مرکزی و شمال استان پوشیده از بیابان های وسیع است و بزرگترین آن‌ها دشت میسله نام دارد.

از لحاظ قدمت و تاریخ قم باید اشاره شود که محدوده وسیعی از این استان دارای آثار تمدن قدیمی قمرود است هنوز عناصری از روزهای اولیه حضور تمدن را در خود حفظ کرده است. صنعت گردشگری و بویژه توریسم مذهبی را می توان مهمترین عامل موثر بر اقتصاد استان قم دانست. 

حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، حرم حضرت موسی مبرقع(فرزند بلافصل امام جواد«ع»)، مسجد مقدس جمکران، مزار امامزادگان و از سوی دیگر حضور مراجع عظام تقلید، علما و فضلا و حوزه های علمیه و نیز بیش از 350 اثر تاریخی، وجود کویر، دریاچه نمک و ... مهمترین جاذبه های زیارتی و گردشگری استان بشمار می روند که سالانه میلیونها زائر وگردشگر را از استان های مختلف ایران و سایر کشورها به قم گسیل می دارد.

در ادامه و با ارسال سلسله گزارش هایی به معرفی جاذبه های زیارتی و گردشگری استان قم به هم‎وطنان عزیز خواهیم پرداخت تا با برنامه ریزی و آگاهی بیشتر در کنار حظ معنوی سفر به قم، از لذت جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این استان نیز بهره ببرند.

از جمله این جاذبه ها «مسجد جامع قم» است که ساخت اولیه آن به 529 هجری باز می‌گردد و در دوران صفوی و قاجاری، شبستان های شرقی و غربی و ایوان شمالی به مسجد افزوده شده است.

«خانه ملاصدرا»؛ در شهر کهک واقع است. این بنا متعلق به صدرالمتالهین محمدبن ابراهیم یحیا شیرازی معروف به ملاصدرا، فیلسوف برجسته قرن یازدهم هجری بوده که پس از هجرت اجباری از پایتخت صفوی، سالیانی در این سرا زندگی کرده است.

«تیمچه فرش»؛ تیمچه قم در دوره قاجار به سال 1301 هجری، توسط استاد حسن معمارباشی ساخته شده است. با توجه به مشخصات معماری و تزئینات معماری داخلی، این بنا از شاهکارهای معماری در میان بناهای مشابه است.

«برج آرام‌گاه های باغ گنبد سبز»؛ شامل سه برج آرامگاه، مقبره تعدادی از خاندان شیخ صفی اردبیلی، حاکمان شهر قم در قرن هشتم است.

«تالاب مسیله»؛ این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق استان قرار دارد و در فصل زمستان به صورت تالاب درمی‌آید. پیدایش ورقه های نمک، و گستره زنبوری شکل نمکزار سطح دریاچه که از اواخر بهار شکل می گیرد بسیار دیدنی است.

در گزارش های آتی به معرفی بیشتر و کامل تر اماکن مقدس و جاذبه های گردشگری قم خواهیم پرداخت.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار