رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«ادعای جدید کریمی قدوسی درباره دوتابعیتی ها»،«گلایه‌های صریح میرسلیم از جبهه مردمی»،«روایت منتجب نیا از قصد آیت‌الله هاشمی»،«حذف دو ورزشکار از لیست انتخاباتی اصولگرایان»... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۸۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸ 27 February 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

كنايه آیت‌الله نوری‌همدانی‌‌ به روحانی

آیت الله نوری همدانی در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور بیان داشت، برخی از مسئولان می‌گویند که مردم باید شاد باشند، ما هم می‌گویم باید مردم شاد باشند ولی با شکم گرسنه و دیدن جوان بیکار چگونه می‌شود شاد بود؟


هیچ کس هاشمی را تقدیس نکرده است

محمدعطریانفر از اعضای حزب کارگزاران سازندگی گفت: اصلاح‌طلبان یک حزب نیستند بلکه مجموعه احزاب با طیف‌های فکری مختلفی هستند . برخی از این جبهه دیدگاه‌های هاشمی را قبول داشته و برخی نداشتند، برخی دیدگاه‌های افراطی داشته و برخی هم معتدل بودند . مهم این است که لزوما نه منویات آقای هاشمی رفسنجانی ملاک حرکت سیاسی در جامعه است و نه دعاوی اصلاح طلبان، بلکه ملاک حرکت در جامعه شاخص هایی است که فراتر از شخصیت‌ها و احزاب می ایستد . در روندی که اصلاح‌طلبان و هاشمی داشتند، این اصلاح طلبان بودند که بیشتر به هاشمی متمایل شدند اگر چه هاشمی رفسنجانی هم بسته به زمان و شرایط تحولاتی را از درون خود به بار نشاند که چه بسا ، با دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان همسو بوده باشد. عطریانفرگفت: هیچ کس هاشمی را تقدیس نکرده است. یکی از ضرورت‌های فکر سیاسی که باید به آن توجه کرد این است که معمولا وقتی گفتمانی شایسته تبادل است که جنبه عمومیت پیدا کند . زمانی اقای اکبر گنجی مطلب عالیجناب سرخ‌پوش را چاپ و منتشر کرد ولی شاخص‌ترین چهره های اصلاح طلب هیچگاه این دعاوی را نپذیرفتند و اصلا آن نظریه، نظریه ماندگاری نبود؛ باید ببینیم میانگین نظرات و داوری اصلاحات چیست و آن را ملاک داوری قرار دهیم.نسیم این خبر را منتشر کرد.


سهم اسکار فرهادی از اخبار نیمروزی: تقریبا هیچ!

در حالیکه خبر دریافت جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و ایران سر و صدای زیادی به پا کرده است، صدا و سیما همچنان از این ماجرا دور مانده است و اخبار ساعت 14 شبکه یک سیما تنها در انتهای بخش خبری‌اش به این خبر مهم و افتخار آفرینی برای سینمای ایران پرداخت. در متن خبر نیمروزی شبکه یک در چند خط کوتاه به دریافت جایزه اسکار پرداخته شد و سپس در گزارشی کوتاه درباره تاثیر سیاسی اوضاع اخیر آمریکا بر این جایزه اشاره شد. انوشه انصاری و فیروز نادری به عنوان نمایندگان فرهادی در این مراسم جایزه اسکار را دریافت کردند که نام این دو نیز در خبر شبکه یک نیامد تا این بار نیز تلویزیون نتواند در خوشحالی این افتخار ملی برای سینمای ایران سهم چندانی داشته باشد. رویداد این خبر را منتشر کرد.


ورزش زورخانه‌ای هم مصادره شد!

سایت بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو در حالی گزارشی از ورزش زورخانه‌ای نوشته که مبدا این رشته را به آذربایجان نسبت داده است. در نکته‌ای جالب در وصف ورزش زورخانه‌ای نوشته شده: طبق واقعیت‌های تاریخی منبع ورزش ملی آذربایجان ورزش زورخانه‌ای است که اساس آن به ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد که توسط پوریای ولی چارچوب مشخصی گرفت. درحالیکه مسئولان ورزش آذربایجان به صراحت ورزش زورخانه‌ای را مصادره کرده و از آن خود می‌دانند، مسئولین ورزش ایران نسبت به این ماجرا کاملا بی تفاوت هستند و هیچ واکنشی نداشته اند! رویداد این خبر را منتشر کرد.


ادعای جدید کریمی قدوسی درباره دوتابعیتی ها

500 هزار نفر شهروند دوتابعیتی داریم. حالا باید بگردیم که ببینیم در این 500 هزار نفر چند نفرشان مدیر دولتی هستند و این باید روشن شود. مصداقی نداریم، دستگاه های امنیتی باید به ما اطلاعات بدهند، نه ما به آنها. ما که نمی‌توانیم دنبال مدیر دوتابعیتی بگردیم. آنها بگردند، پیدا کنند و عزل کنند.ایران این خبر را منتشر کرد.


بسیج آغوش خود را به روی دولت باز کرد

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج رقیب نیست؛ واقعا بسیج می تواند حلال مشکلات کشور باشد، بنده دو هفته پیش در وزارت‌نیرو اعلام کردم هرجایی که دولت اعلام کند ما با آغوش باز به دولت کمک می کنیم؛ در موضوع خوزستان، بنده رسما اعلام کردم که آحاد بسیجیان حاضر هستند در کاشت نهال و یا در هر عرصه دیگری که لازم باشد کمک کنند. مهر این خبر را منتشر کرد.


هشدار یک نماینده اصلاح طلب به متولیان انتخابات

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی بیان کرد: به متولیان اجرایی و نظارتی انتخابات در دو انتخابات پیش رو تذکر می‌دهم که با مدنظر قرار دادن قوانین موضوعه و سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری از هم اکنون مراقب رفتارها و گفتارهای خود باشند و از هرگونه اقدام یا اظهاری که مستقیم یا غیرمستقیم شائبه سوگیری آنان له یا علیه کاندیداها را ایجاد کند، خودداری کنند. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.


اسکار و یک پیشنهاد برای رئیس جمهور

محمد اطبایی کارشناس سینما گفت، حدود 30 سال است در مورد موفقیت بین المللی سینمای ایران بیشترین بی انصافی و کمترین توجه ها به سینماگران شده است. همین امسال بزرگ ترین هنرمند دوران معاصر، یعنی آقای عباس کیارستمی را از دست دادیم و حسرت تکریم مناسب ایشان در زمان حیاتشان بیش ار پیش باید به دل مسئولان مانده باشد. حال جایزه «فروشنده» از مراسم اسکار فرصت بسیار مناسبی است برای مسئولان درجه اول کشور تا جبران مافات کنند و اصغر فرهادی می تواند نماد و نمونه مناسبی برای این اقدام باشد و امیدوارم آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور روحانی از این فرصت طلایی خود استفاده کرده و بالاترین نشان لیاقت کشور را به اصغر فرهادی اعطا کند و با این رفتار و اقدام شایسته فرهنگی تمام کم لطفی ها و بی توجهی ها را در 30 سال گذشته نسبت به موفقیت های بین المللی سینمای ایران جبران کند


روح‌الامینی: محسن رضایی قصد کاندیداتوری ندارد

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت:‌ آقای رضایی به شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرده است قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را ندارد.عبدالحسین روح‌الامینی، دبیر کل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت: آقای محسن رضایی از تمایل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به حضورش در انتخابات تشکر کرده است و به دوستان خود در این جبهه اعلام کرده است قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را ندارد.عضو شورای عالی جبهه ایستادگی تصریح کرد:‌ محسن رضایی خود را سرباز ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند و تا تحقق آرمان‌های بزرگ ایران اسلامی از پا نخواهند نشست.


گلایه‌های صریح میرسلیم از جبهه مردمی

میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می گوید:سایر اصولگرایان همین روندی که موتلفه طی کرد را دنبال کرده یا می‌کنند. ما به طور طبیعی مثل سایر انتخابات بر همدلی، وفاق و ائتلاف تأکید داریم تا مردم بهتر بتوانند تصمیم بگیرند و دچار تشتت نشوند. کوشش‌هایی هم در این زمینه آغاز شده است و دوستانی با یک نیت ارزشمند اقدام به تأسیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب کرده‌اند و قدم‌هایی که برداشته شده،‌ بسیار خوب است اما چون از تجربه همه کسانی که در این زمینه دارای شناخت هستند، استفاده نشده است، دارای ضعف‌هایی هم هست. خوب است از تجربه حزب موتلفه استفاده شده و به تشکل خود سامان دهند. ما از چنین حرکت‌هایی که موجب گردهم آمدن اصولگرایان شود، استقبال می‌کنیم. البته نباید فراموش کرد که جنبه‌های قانونی در شکل دادن به این جبهه باید طی شده و اساسنامه آن تدوین شود و به تأیید وزارت کشور برسد تا کار را به صورت قانونی به پیش ببرند.


دفاع یک نماینده اصلاح‌طلب از احمدی‌نژاد

حضرتی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اعلام کاندیداتوری حمید بقایی، درست یک هفته پس از انتشار بیانیه احمدی‌نژاد به‌منظور تاکید بر عدم حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، آیا تاکتیک انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها استفاده از نوعی رویکرد دوگانه برپایه سکوت شخص احمدی‌نژاد و فعال شدن نزدیکانش است، گفت: اطلاع موثق دارم که آقای احمدی‌نژاد هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارد و لازم می‌دانم در غیاب احمدی‌نژاد از او دفاع کنم؛ چرا که انسان صادقی است.حضرتی در پایان تصریح کرد: مطمئن باشید، هنگامی که احمدی‌نژاد بگوید از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنم، تا انتها بر همین حرف پافشاری می‌کند.


روایت منتجب نیا از قصد آیت‌الله هاشمی

دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت:‌ آیت‌الله هاشمی در جلسه‌ای که چند ماه قبل از فوت ایشان داشتیم گفتند که خلاء تحزب در کشور ما احساس می‌شود و اگر انتخابات سال 96 برگزار شود، من خودم شخصا دست به کار می شوم تا چند حزب قدرتمند را درکشور تشکیل دهیم تا حزب در کشور نهادینه شود.


اعلام حمایت رسمی جوانفکر از کاندیداتوری بقایی

علی اکبر جوانفکر در توئیتر نوشت: کسانی که خواستار موضع بنده در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند، بدانند که آقای حمید بقایی به طور قطع رئیس دولت دوازدهم است.


اظهار امیدواری برای ساخت 1000 بمب هسته ای توسط ایران!

پایگاه صهیونیستی آروتز شوا با انتشار گزارشی به انعکاس اظهارات صلاح زواوی سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی ایران پراخته است.این پایگاه صهیونیستی، به بخشی از اظهارات زواوی در مصاحبه با تلویزیون المنار پرداخته و از ابراز امیدواری او برای ساختن 1000 بمب هسته ای توسط ایران سخن به میان آورده است.آروتز شوا به نقل از زواوی نوشت: «غربی ها وقتی از توافق هسته ای صحبت می کنند، به راستی ترسیده اند. اگر ایران یک بمب هسته ای هم بسازد -که من از خدا می خواهم ایران 1000 بمب هسته ای داشته باشد- این بمب هیچ گاه یک کشور عربی یا اسلامی را هدف نخواهد گرفت و فقط برای دفاع از کشور خواهد بود


روحانی: در دولت قبل به زمان قاجار بازگشتیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با اشاره به بی‌ثباتی نرخ ارز، نرخ تورم بالا و رشد اقتصادی منفی در سال‌های گذشته، اظهار داشت: در آن شرایط هم واردکننده و هم صادرکننده و هم وام‌دهنده دچار سردرگمی بود و این سردرگمی با نگرانی سیاسی نسبت به آینده هم همراه شد. وی افزود: ما در آن مقطع به صد سال قبل یعنی به زمان قاجار برگشتیم و مجبور شدیم با صرافی‌ها کار کنیم چون سیستم‌های بانکی ما بسته شد. در زمان برجام هم یک فرد صاحب نظر در زمینه بانکی و اقتصادی به من پیام داد اگر در برجام همه چیز حل شود، سوئیفت حل نمی‌شود. این فرد به بزرگان نظام هم نامه نوشته و استدلال‌های خود را بیان کرده بود. انتخاب این خبر را منتشر کرد.


ادعای عجیب نوه صدام درباره ایران و فرزندان صدام

مسعود عدی صدام حسین در نامه ی خود به رئیس جمهور آمریکا آورده است: من بعنوان نوه ی صدام که اعدام شده از شما یک درخواست دارم. جنازه برخی از بستگان من در دست ایران است. وی مدعی شد: ایران حاضر به برگرداندن جنازه های پدرم عدی حسین و عمویم قصی حسین نیست. نوه ی صدام در ادامه ادعا کرد: ایران موفق به دستیابی به جنازه های ما در طول دولت اوباما شد. ما امیذواریم که شما به این موضوع حساسیت نشان دهید و از نفوذ خود در این رابطه استفاده کنید. او همچنین از دولت بغداد بابت بازداشت برخی افراد از سال 2003 انتقاد کرد.


حذف دو ورزشکار از لیست انتخاباتی اصولگرایان

24 آنلاین نوشت: اخبار بدست آمده از محافل سیاسی گویای حذف دوچهره ورزشی از لیست اصولگرایان شورای شهر تهران است. اصولگرایان بدلیل ضعفها و حاشیه های ایجادشده پیرامون عباس جدیدی و حسین رضازاده تصمیم گرفتند این دوچهره را از لیست خود کنار بگذارند. با این حال، احتمال نامزدی حداقل یک چهره ورزشی در لیست این جناح وجود دارد.


تکذیب دیدار مقام‌های ایرانی با الجبیر

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز (دوشنبه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص انتشار خبری مبنی بر اینکه شما با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در بغداد دیدار داشته‌اید؟ گفت: من تکذیب می‌کنم. وی در خصوص ادعای وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه چرا در ایران اقدام تروریستی صورت نمی‌گیرد نیز اظهار داشت: عربستان و تروریست‌ها در جایی می‌توانند انفجار و اقدام تروریستی انجام دهند که پرورش یافته‌اند.فارس این خبر را منتشر کرد.


روایت جدیدی از عزل متکی

غلامحسین الهام در گفت‌وگویی در خصوص نحوه عزل منوچهر متکی در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: وزیری که می داند رئیس جمهور او را عزل کرده و دیگر وزیر نیست چه اصراری به انجام سفر دارد. وقتی او متوجه شد که رئیس جمهور اعتقادی یا اعتمادی به او ندارد باید استعفا می داد. پایگاه خبری جامعه این گفت‌وگو را منتشر کرده است.


استفاده از رسانه‌های ضد انقلاب جرم است

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت دخت گرامی پیامبر(ص) حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س)، محبت اهل بیت (ع) را دارای مراتبی دانست و تصریح کرد: استفاده از رسانه‌های ضد انقلاب در انعکاس اخبار و مطالب مختلف از جمله امور انتخاباتی را جرم دانست و بر لزوم رعایت اصول اخلاقی و دشمن شناسی از سوی مردم، نامزدها، مسئولان، مجریان و ناظران انتخابات تأکید کرد.


پوشاک حلال یعنی چی؟

کارگروه ساماندهی مد و لباس در افتتاحیه بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر از آئین‌نامه پوشاک حلال رونمایی کرد؛ اما ممکن است این پرسش مطرح شود که پوشاک حلال به چه معنی است؟اهداف شکل‌گیری این عنوان در آیین‌نامه پوشاک حلال، معرفی توانمندی‌های حوزه مد و لباس اسلامی ایران به مخاطبان بین‌المللی، برقراری ارتباط مستقیم با فعالان این حوزه در سایر کشورها و تبادل اطلاعات، ترغیب و تشویق طراحان برای پرداختن به طرح‌های ایرانی - اسلامی با محوریت حلال، کمک به اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت مد و پوشاک اسلامی، نمایش ارزش جایگاه خاص طراحان پوشاک ایران اسلامی در داخل و خارج از کشور و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در اکسپوهای حلال از جمله تبلیغات و رسانه‌ای با هدف تبلیغ اهداف فرهنگی و اقتصادی ایران عنوان شده است.


واکنش عجیب معاون رئیس جمهور به یک سئوال

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست شورای مرکزی خانه احزاب در جمع خبرنگاران، با اشاره به زمان آغاز به کار ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام روحانی، اظهار داشت: مهمترین ستاد حجت‌الاسلام روحانی که در هر دوره مستقر است، خدمت همکاران‌شان به مردم است.وی افزود: بنده اطلاعی ندارم که آقای رئیس‌جمهور قرار است ستادی تشکیل دهد یا خیر، اما بنده معتقدم مهمترین کاری که یک رئیس‌جمهور مستقر می‌تواند در جهت تبلیغات انتخاباتی انجام دهد، شکرگزاری مردم است.معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای تشکیل ستاد انتخاباتی دارید یا خیر؟ گفت: این را باید آقای رئیس‌جمهور بگویند.شریعتمداری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای روحانی به شما ابلاغ کرده‌اند که مسئولیت ستاد ایشان را برعهده بگیرید؟ گفت: این را هم باید از خود آقای رئیس‌جمهور بپرسید، آیا می‌خواهید بنده را از نان خوردن بیندازید؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :