این موضوع در دیداری که خود آقای روحانی با ایشان داشتند بحث شده و مقام معظم رهبری فرمودند که من می‌توانم با شما کار کنم یا مگر می‌شود شما نیایید؟ و تعابیری از این قبیل هم به آقای روحانی گفته‌اند.
کد خبر: ۳۸۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 27 February 2017
حلقه واصل اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یکی از دغدغه‌های جدی سران اصلاحات به شمار می‌رود و مدتی بحث در رسانه‌ها این بود که چه کسی می‌تواند جانشین او شود. حالا اسحاق جهانگیری گام اول را برداشته است.

او به روزنامه شرق گفته که در این رابطه با بزرگان اصلاح‌طلب مذاکره و سپس با حسن روحانی مشورت کرده و در نهایت به دیدار مقام معظم رهبری رفته و درباره شرایط اصلاح‌طلبان،‌ موقعیت و جایگاه آنان در نظام و انقلاب سخن گفته است و به گفته او، رهبری استقبال خوبی داشته و تاکید داشتند که اصلاح‌طلبان کانال ارتباطی داشته باشند.

برای اطلاع بیشتر از چند و چون این جلسه با محمود صادقی، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و نماینده مردم تهران گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای جهانگیری خبر داده‌اند که برای ارتباط اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری جلسه‌ای برگزار کرده‌اند، شما در جریان هستید که این جلسه چه زمانی برگزار شده و چه دستاوردهایی برای اصلاح‌طلبان داشته است؟

بر اساس آنچه من شنیده‌ام این دیدار حدود دو هفته پیش یا بیشتر انجام شده و مقام معظم رهبری از فعالیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست استقبال کردند و آن را یک ضرورت دانستند. ایشان فرموده اند همانطور که من در گذشته در دهه هفتاد هم گفتم معتقد هستم حضور این طیف یک ضرورت در ساحت سیاسی ایران است، بنابراین سخنان ایشان بسیار امیدوارکننده بوده است.

چطور شد آقای جهانگیری برای واسطه بودن انتخاب شدند؟

آقای جهانگیری از این جهت طرح بحث می‌کنند که با توجه به فقدان مرحوم آیت‌لله‌هاشمی رفسنجانی و با توجه به نقش ایشان که حلقه وصل رهبری با بدنه اصلاح‌طلب‌هابودند، گفتند خلاء را چگونه پر کنیم؟ موضوع بحث این بوده است. مقام معظم رهبری این ارتباط را یک ضرورت دانستند و تعبیر خیلی مثبتی به کار بردند. ایشان نسبت به آقای خاتمی ابراز علاقه کردند و روی نجابت، سیادت، اصالت خانوادگی و صداقت ایشان تاکید کردند. حتی شنیدم آقای جهانگیری پیشنهاد کردند دیداری صورت بگیرد اما هنوز روی آن دیدار توافقی نشده است یعنی فضا آنقدر مثبت بوده که آقای جهانگیری تا این مقدار جلو رفته‌اند.

احتمال دارد شرایط آقای خاتمی عوض شود؟

سیگنال‌ها خیلی مثبت بوده است.


آقای جهانگیری از رهبری نقل کردند همینکه چند نفر از اصلاح‌طلب‌ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری پیش من آمدند و من پذیرفتم به این معناست که می‌خواهم اصلاح‌طلب‌ها باشند. این سخن به چه کسانی اشاره دارد؟

من نشنیدم که کسی رفته باشد.

آقای جهانگیری گفته‌اند، اگر زمانی ارتباط قطع شده، از طرف اصلاح‌طلبان بوده است و حالا هم رهبری تاکید دارند که کسی قهر نیست که نیاز به آَشتی باشد.
در بیانات رهبری در خصوص آشتی ملی، تاکید و توجه خوبی داشتند که ملت با کسانی که در روز عاشورا به مقدسات اهانت کردند، قهر هستند. خب معلوم است آنها جزو اصلاح‌طلب‌ها نیستند. کسانی که ارزش‌های دینی و انقلابی را هتک می‌کنند جزو اصلاح‌طلبان نیستند. بدنه این جریان به ارزش‌ها و اصول نظام ملتزم است و برای اینها مبارزه کرده است. این نکته رهبری راه را باز می‌کند چرا که اصلاح‌طلبان نیز کسانی که هتک حرمت کرده‌اند را تایید نمی‌کنند.

پیشینه این موضوع حتی در دهه هفتاد هم سابقه دارد. در دوره‌ای که پس از مجلس سوم بخشی از طیف سیاسی چپ آن زمان به هر دلیلی از عرصه غایب شدند، پس از مدتی در انتخابات 2خرداد 76 با زمینه‌سازی شخص رهبری به عرصه سیاست برگشتند و این موضوع در حافظه ما هست که ایشان به نوعی علامت‌های مثبتی به حضور اصلاح‌طلبان داشتند.

منظور شما از زمینه‌سازی چیست، منظورتان چه موضوعی است؟

اشاره من به ملاقات‌هایی است که در آن زمان با مجمع روحانیون داشتند، ایشان دعوت کردند که آنها به عرصه بیایند و کاندیداتوری آقای خاتمی نیز با این فضاسازی انجام گرفته است.

یعنی با تایید ایشان بوده است؟
نمی‌شود عبارت تایید را به کار برد، چون ایشان در این موضوعات مداخله نمی‌کنند که یک کاندیدا را تایید یا رد کنند اما بر ضرورت فضای رقابتی را تاکید کردند. من قبلا در سخنرانی خود گفته‌ام که این دو طیف یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دو بال نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند. هر کدام از این بال‌ها ممکن است در حاشیه درگیر آفاتی شوند و یک طیف از حد اصلاح عبور کرده و به تجدیدنظر طلبی یا خروج از نظام یا جاهای ناجوری مثل براندازی و یک طیف اصولگرایی گرایش‌های افراطی گری، بنیادگرایی و داعش گرایی برسد، در حالی که این دو، گفتمان مجموعه نظام هستند و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

تعبیر من این بود که می‌توانند به منزله دو بال باشند اما دو سر طیف می‌تواند دو تیغه قیچی باشد. منافق و سلطنت‌طلب هم ابراز وجود کند یا طیفی که همه دستاوردهای مدرن جمهوری اسلامی را انکار می‌کند. سکولاریسم و بنیادگرایی دو تیغه قیچی هستند که برای قطع ریشه انقلاب به کار می‌روند و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دو بال یک پرنده هستند.

در این دیدار درباره کاندیداتوری آقای روحانی هم حرفی شده است؟

فکر نمی‌کنم. این موضوع در دیداری که خود آقای روحانی با ایشان داشتند بحث شده و مقام معظم رهبری فرمودند که من می‌توانم با شما کار کنم یا مگر می‌شود شما نیایید؟ و تعابیری از این قبیل هم به آقای روحانی گفته‌اند.

آقای روحانی رئیس جمهور مستقر هست و سنت ایران و خیلی از کشورها این است که رئیس جمهور مستقر معمولا زمینه بهتری را برای رای‌آوری دارد و مجموعه سازوکارهای نظام هم خیلی دور از ذهن هست که بخواهد برایش مانع تراشی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار