داغ کوره های ذغالی سالهاست که بر پیکر جنگل سبز بلوط کوه حاتم و منطقه تل رش سنگینی می کند و حالا باز شدن پای اره برقی به این منطقه بر این داغ داغی دو چندان می افزاید.
کد خبر: ۳۸۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲ 26 February 2017

در سالهای اخیر بالا آمدن دود از جنگل خبر از خم شدن قامت استوار یک درخت بلوط را می داد و نفرین مردم و پیگیری سریع مسئولان مربوطه را در پی داشت اما امروز تعرض به آن در خفا و سکوت پشت ظاهر آرام و مظلوم جنگل صورت می گیرد.

اگر روزانه به کوه حاتم و منطقه حفاظت شده تل رش بهمئی که در مرز مشترك شهرستان های بهبهان ،بهمئي ، لنده و كهگيلويه قرار دارند، گذری کنیم، نابودی تدریجی این موهبت الهی را با سرعت بالایی مشاهده می کنیم ؛امروز زیر درختی تنومند سفره تفریح پهن می کنیم و ساعت ها را با خانواده و دوستان به شادی می گذرانیم و عکس یادگاری می گیریم اما صبح فردا تکه ای چوب و تنه ای سر بریده برجای مانده از آن درخت، تمام خاطرات شیرینمان را به تلخی مبدل می کند.

عد ه ای سودجو و از خدا بی خبر پای اره برقی را به کوه حاتم باز کردند و در کمال بی انصافی در کمترین زمان ممکن، ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر این موهبت مقدس وارد می کنند.

داغ کوره های ذغالی سالهاست که بر پیکر جنگل سبز بلوط کوه حاتم و منطقه تل رش سنگینی می کند و حالا باز شدن پای اره برقی به این منطقه بر این داغ داغی دو چندان می افزاید.

در حالی پای اره برقی به جنگل بلوط کوه حاتم و منطقه حفاظت شده تل رش باز شده است که سالها این مناطق زیبا و سرسبز از رشته کوه زاگرس در بلاتکلیفی بین چهار شهرستان از دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به سر می برد.

مسئولان چهار شهرستان بهبهان، بهمئی، لنده و کهگیلویه هنوز نتوانستند با اتحاد و تفاهم مرز حوزه استحفاظی خود را تفکیک کنند و از هر کدام که این موضوع را پیگیری کنید، توپ را در میدان دیگری می اندازد.

کوه های حاتم و منطقه تلرش در آگهی صفحه 32 روزنامه رسمی کشور به شماره 20404 در تاریه 94/1/5 از طرف محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

این منطقه از نظر تنوع زیستی گیاهی در نیمه جنوبی و غربی آن بیش از 380 گونه گیاهی با 7 گونه گیاه نادرو 25 گونه گیاه بومی، شناخته شده است و از نظر تنوع زیست جانوری با 101 گونه پرنده که 10 گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،17 گونه پستاندار، 23گونه خزنده ، حکایت از محیطی با تنوع زیستی مطلوب بالا و تاکیدی بر لزوم حفاظت شدید دارد.

با توجه به شرایط حاد مسئله و بلاتکلیفی مسئولان 4 شهرستان با حوزه استحفاظی مشترک، می طلبد مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در این زمینه تشکیل جلسه فوری دهند تا بیش از این شاهد نابودی روز افزون این ریه طبیعت نباشیم.

تصاویر هوایی از مناطق مذکور نشان می دهد تراکم بالای درختان چند سال پیش در حال کاهش شدید است که باید گفت این موضوع از حد هشدار خارج و به مرحله خطر و بحران رسید.

منبع : آوای ماغر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار