ریزش برف به اندازه ای سنگین بود که پس از گذشت چند ساعت به علت سقوط چند دکل برق، کل شهر در خاموشی فرو رفت، خاموشی که چهار روز به طول انجامید و به دنبال خود، مردم این شهرستان را با مشکلاتی همچون قطعی مقعطی آب، عدم دسترسی به راه های ارتباطی و روستایی، اختلال در شبکه های مخابراتی و اینترنت و کاهش خدمات سوخت رسانی مواجه کرد.
کد خبر: ۳۸۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 26 February 2017
بحران به معنای واقعی بود، شاید فکرش را هم نمی کردی در عصری که تکنولوژی و علم به سرعت نور پیش می رود، به علت ریزش چند ساعته برف، همه چیز به نقطه صفر برسد.

به گزارش ایرنا؛ درسال های اخیر ملایر چنین بحرانی را به خود ندیده بود، بحران سفید، بحرانی که اگر چه نعمت خدادادی و رحمت الهی را به همراه داشت، اما بخش های زیادی همچون شبکه برق این شهرستان را با خسارت جدی مواجه کرد. 

ریزش برف به اندازه ای سنگین بود که پس از گذشت چند ساعت به علت سقوط چند دکل برق، کل شهر در خاموشی فرو رفت، خاموشی که چهار روز به طول انجامید و به دنبال خود، مردم این شهرستان را با مشکلاتی همچون قطعی مقعطی آب، عدم دسترسی به راه های ارتباطی و روستایی، اختلال در شبکه های مخابراتی و اینترنت و کاهش خدمات سوخت رسانی مواجه کرد. 

این بحران سفید به معنای واقعی عیار مسئولان و ستاد مدیریت بحران را محک زد، اینکه در مواقع بحران که همواره آن را جدی نمی گیریم، چگونه باید برنامه ریزی می شد تا حداقل شاهد خسارت های سنگین به بخش شبکه های برق، کشاورزی، صنعت و در مراحل بالاتر سلامت مردم نباشیم و این جای تامل است. 

ملایری ها شاید هیچگاه روز دوشنبه 25 بهمن ماه 95 را فراموش نکنند، از نگاهی گذرا تلاش جهادگرانه و مسئولانه مدیران و ستاد بحران و در کنار آن به طور قطع مشارکت و کمک مردمی را می توانستی به روزهای دفاع مقدس تشبیه کنی که هر کس به نحوی تلاش می کرد تا در رفع بحران و ارایه خدمتی هر چند ناچیز به همشهریان خود سهیم باشد. 

اینجا دیگر نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی فلان مسئول مطرح نبود، مهم مدیریت کردن بحران سفید بود تا مانع از بروز خرابی ها و خسارت های بیشتر و مضاعف شدن رنج مردم از ریزش 70 سانتی متری تا یک متری برف شود. 

در این بحران تنها در حوزه برق، بیش از 40 میلیارد ریال خسارت به شبکه برق ملایر وارد شد و 450 کیلومتر شبکه برق این شهرستان خسارت دید که به قول مدیر شرکت توزیع برق ملایر ماهها طول می کشد تا استاندارد سازی، اصلاح و بازسازی شبکه برق انجام شود. 

شکستن 6 دکل برق در این شهرستان خسارت های زیادی را برجای گذاشت، خسارت هایی که شهروندان ملایری آن را بی سابقه می دانند و ادامه دار بودن آن را متحمل ضررهای جبران ناپذیری برای مجموعه شهرستان عنوان می کنند. 

یکی از شهروندان ملایری در این باره به ایرنا گفت: برایم غیرقابل باور بود که صبح روز دوشنبه شهر را به گونه ای دیگر دیدم، از یک طرف برف سنگینی برف این نعمت خدادادی موجب سختی های فراوان در عبور و مرور مردم شده بود. 

الهام رضایی ادامه داد: از سوی دیگر مشکلات ناشی از قطعی برق و اختلال در خطوط تلفن همراه که همه ناشی از نبود برق بود. 

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان حتی برای شارژ موبایل خود نیز با مشکل مواجه بودند، افزود: به ندرت با همشهریانی مواجه می شدم که وسایل برقی آنها از قطعی و نوسانات برق در امان مانده بود. 

رضایی بیان کرد: همانند روزهای قدیم که پدران و مادرانمان تعریف می کردند، هیچ وسیله نقلیه ای در خیابان تردد نمی کرد و به دلیل شدت ریزش برف و البته حضور کمرنگ نیروهای شهرداری در روز نخست بحران، مشکلاتی در عبور و مرور شهروندان ایجاد شده بود. 

دیگر شهروند ملایری نیز تقویت و ارتقای تاسیسات برق شهرستان را یکی از ضرورت ها دانست و افزود: نباید تاسیسات و زیرساخت های برق تا این اندازه ضعیف و شکننده باشد که با یک ریزش برف 70 سانتی متری تخریب شود. 

سید احمد موسوی گفت: قطعی برق در شهرستان ملایر علاوه بر اینکه مشکلات عدیده ای را برای شهروندان ایجاد کرد، اما موجب شد تا ما بیشتر قدر این نعمت را بدانیم و در مصرف آن صرفه جویی کنیم. 

وی وجود شاخه های شکسته درختان در سطح خیابان های شهر را یکی از عوامل ایجاد مشکل در رفع سریع نواقص قطعی برق عنوان کرد و ادامه داد: این مشکل بیشتر متوجه شهرداری است که چرا به موقع نسبت به شاخه زنی درختان اقدام نکرده تا در فصل زمستان با چنین بحران بی برقی مواجه نشویم. 

اما در این میان اهالی روستاها شاید بیشترین سختی را در بحران سفید ملایر متحمل شدند، از آن جهت که به علت ریزش سنگین برف که در برخی نقاط روستاهای کوهستانی قطر برف به بیش از یک متر هم می رسید و راه دسترسی به این روستاها حتی برای سومین روز بحران هم مسدود بود. 

در همان روز نخست بحران برق 80 درصد شهر ملایر وصل شد، اما روشنایی برق بسیاری از روستاهای ملایر به روز چهارم بحران موکول شد و این قطعی چند روزه برق، روستاها را با قطعی مداوم آب مواجه کرده بود و بحران سفید شرایط بسیار سخت تری را برای روستاییان به بار آورد. 

این در حالیست که یکی از روستاییان ملایری به ایرنا گفت: در زمان قطعی آب و برق، برف که این بحران را به وجود آورده بود، نجاتگر ما شد و هر کسی به هر طریقی برای تامین آب آشامیدنی و پخت غذا مجبور بود برف ها را آب کند و یا مواد غذایی فاسد شدنی خود را داخل برف ها بگذارد. 

موسی چهاردولی ادامه داد: در بسیاری از روستاها اسطبل ها و تعداد زیادی دام از بین رفت و خانه های زیادی به علت قدیمی بودن و ریزش سنگین برف تخریب شد. 

وی با بیان اینکه تلاش های ماموران و نیروهای اداره برق و ستاد بحران برای رفع مشکلات ناشی از بروز بحران در روستاها قابل تقدیر است، یادآور شد: بسیاری از اهالی روستاها به صورت خودجوش به کمک نیروهای امداد و ماموران برق می رفتند و در مدیریت بحران به خوبی سهیم بودند. 

اما جدای از خسارت های وارده به شبکه برق شهرستان، در حوزه کشاورزی نیز به گفته مدیر اداره جهاد کشاروزی ملایر بیش از 300 میلیارد ریال خسارت وارد شده که حدود 70 درصد آن متوجه گلخانه ها است. 

این حجم از آسیب به گلخانه ها قدیمی بودن و طراحی 15 ساله سازه های این گلخانه ها عنوان شده که اکثر آنها به دلیل نداشتن ژنراتور برق و عدم گرم کردن فضای گلخانه با خسارت جدی مواجه شدند. 

رضا دشتی یکی از گلخانه داران ملایری گفت: سازه ها توان تحمل این حجم از برف سنگین را نداشتند و به علت آبدار بودن برف فرو ریختند. 

وی با بیان اینکه به لطف خدا کسی در زمان فرو ریختن سازه ها آسیب ندید، اظهار کرد: به علت پایین رفتن دمای گلخانه ها مقدار زیادی از محصولات سبزی و صیفی جات از بین رفت و یا با خطر سرمازدگی مواجه شدند. 

بالا رفتن بار میکروبی شیرهای تولیدی ملایر، افت شدید تولید و توزیع شیر، عدم نداشتن ژنراتورهای برق در بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی و حتی دستگاه های اجرایی، به روز نبودن گلخانه ها و برخی تاسیسات و زیرساخت ها از بارزترین مشکلاتی بود که در بحران سفید در ملایر رخ نمایی کرد، اما بخش بسیار خوشایند این بحران بود که بحران سفید در ملایر هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت. 

حالا اما پس از گذشت بیش از 10 روز از بحران سفید در ملایر، هنوز اعتباری اختصاص پیدا نکرده و نگرانی ها از ادامه خاموشی ها در این شهرستان وجود دارد، خاموشی هایی که باید اعمال شود تا به گفته مدیر شرکت توزیع برق ملایر، شبکه مجددا اصلاح، استاندارد سازی و مقاوم سازی شود. 

امیرحسین بادامی در این باره گفت: برق شهرستان هنوز به صورت موقت وصل است و برای بازسازی شبکه باید یکسری خاموشی ها اعمال شود و این امر نیاز به صرف چندین ماه وقت دارد. 

وی خطاب به شهروندان ملایری تاکید کرد: مردم نباید نگران خاموشی ها باشند، بلکه باید همانند بحران قطعی برق که ما را یاری کردند، در زمان اصلاح شبکه برق نیز یاریگر ما باشند. 

وی که استفاده از مولدهای جایگزین در شرایط بحران را یک ضرورت برای دستگاه های اجرایی شهرستان عنوان می کند، مصوبه امسال هیات وزیران دولت تدبیر و امید مبنی بر تامین حداقل 20 درصد از برق مصرفی این دستگاه ها و نهادها از مولدهای تجدیدپذیر در سال 96 تایید این ضرورت و گام رو به جلوی مسئولان برای مقابله با بروز بحران های احتمالی به شمار می رود. 

اما عمده ترین مشکلی که در این میان وجود دارد سردرگمی مردم برای پرداخت خسارت ناشی از قطعی و نوسانات برق به لوازم برقی خانگی مشترکان است، در حالیکه مدیر توزیع نیروی برق ملایر آب پاکی را روی دست شهروندان ریخته و اعلام کرده که این خسارت ها باید از طریق ستاد مدیریت بحران تعیین تکلیف شود و شرکت برق منابعی در این زمینه در اختیار ندارد. 

با تمام مشکلات و بحرانی که در اثر ریزش برف آن هم در حد و اندازه 70 سانتی متر برای شهرستان ملایر به وجود آمد، اما فرسودگی بخش عمده ای از شبکه برق ملایر بویژه در روستاها امری بدیهی است که مدیران استانی و شهرستانی بر آن صحه گذاشته و می گویند برای اصلاح و بهینه سازی شبکه های فرسوده برق ملایر 120 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است. 

در همین راستا نمایندگان مردم ملایر در مجلس دهم همراه با استاندار همدان با جدیت تمام برای تخصیص این میزان اعتبار پیگیری ها و ملاقات هایی را با وزیر نیرو داشتند که نتیجه آن قول تخصیص فوری 20 میلیارد ریال از سوی وزیر نیرو، تامین 30 میلیارد ریال از سوی استاندار همدان و تعهد تامین 70 میلیارد ریال مابقی این اعتبار توسط وزارت نیرو بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر به عنوان مدیر ارشد شهرستان با حضور در بین مردم، صبوری و متانت مردم این شهرستان را قابل تقدیر خواند و از بروز مشکلات ایجاد شده در بحران برف و تحمل خاموشی ها عذرخواهی کرد.

عبدالعظیم رضایی قول مساعد داد: همه تلاش ها و توان خود را همراه با مجموعه شهرستان به کار خواهد بست تا خسارت ها و آسیب های وارد شده در بحران برف بهمن ماه را هر چه سریعتر جبران و رفع کنند.

وی با اشاره به شیوع برخی شایعات در بین مردم در زمان بحران قطعی برق گفت: شایعاتی مبنی بر قطعی کامل آب و نبود نان در شهرستان را تکذیب می کنم و با جدیت ستاد بحران هیچگونه اختلالی در تامین مایحتان مردم، آب شرب، گاز و مواد غذایی بویژه نان وجود نداشت.

رضایی افزود: برای اهالی روستاهای ملایر نیز که با مشکل کم آبی مواجه بودند، با تانکر آبرسانی شد و نان مورد نیاز از شهر تهیه و توزیع شد.

وی درباره جبران خسارت های وارده به وسایل برقی شهروندان نیز بیان کرد: لیست خسارت های وارده ناشی از حوادث غیرمترقبه به ستاد بحران شهرستان اعلام و ستاد نیز این موارد را برای تامین منابع مالی به استان گزارش می دهد.

بامداد دوشنبه 25 بهمن ماه امسال به علت ریزش سنگین برف دکل های اصلی برق در شهرستان ملایر سقوط و شبکه ها تخریب شد و مردم چهار روز خاموشی را متحمل شدند. 

در جریان این بحران سفید، 450 کیلومتر شبکه برق شامل 250 کیلومتر خطوط فشار متوسط و 200 کیلومتر فشار ضعیف شهرستان آسیب جدی دید و بیش از 40 میلیارد ریال خسارت به شبکه برق ملایر در بخش توزیع وارد شد. 

برای مدیریت سریع این بحران، 40 اکیپ اجرایی از استان های کرمانشاه، لرستان و شهرستان های استان همدان در قالب 200 تن نیرو به ملایر اعزام شدند و پس از چهار روز تلاش های مستمر شبانه روزی برق این شهرستان به صورت موقت وصل شد. 

در بحران سفید ملایر، علاوه بر فعالیت ها و تلاش های ستاد مدیریت بحران، 81 نیرو با 42 دستگاه ماشین آلات راهداری به طور مداوم مشغول بازگشایی راه ها و محورهای مواصلاتی شهرستان بودند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار