این روزها دریافت شهریه از دانشجویان به عنوان اولویت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و در واقع مدرک‌گرایی جای خود را به مهارت‌آموزی و افزایش سطح آگاهی داده است.
کد خبر: ۳۸۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 23 February 2017
 آوای شمال، بزرگی و سعادت هر ملتی با افتخارآفرینی‌ها و آثاری است که فرزندان آن ملت برای آن سرزمین کسب می‌کنند و در این زمینه کشور ایران با دارا بودن فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله نوابغ بی‌شمار و بسیاری را در این موضوع‌ها به خود دیده است.
 
یکی از این اندیشمندان و نوابغ کشور ایران خواجه نصیرالدین طوسی است که در بدترین شرایط جامعه به دنیا آمد و با وجود آسیب‌های فراوانی که به کشور به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر وارد شده بود، نبوغ فراوان وی موجب رشد دوباره این فرهنگ شد.
 
خواجه نصیر، از نوابغ ایران است که شخصیتی مشابه و یا همسوی آن نه تنها در تاریخ ایران، که در تاریخ دیگر ملت‌ها نیز به ندرت می توان یافت.
 
مهارت‌های بی‌شمار خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه‌های مختلف علمی به ویژه در ساخت رصدخانه و ایجاد دانشگاه و موارد دیگر موجب شد تا در تقویم جمهوری اسلامی ایران، این روز را به نام مهندس نامگذاری کنند.
 
به همین مناسبت با چند دانشجوی رشته‌های مختلف مهندسی به گفت‌و‌گو نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 
سیدمحمد حسینی فارغ‌التحصیل نرم‌افزار کامپیوتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در سال 85 به موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد در رشته نرم‌افزار کامپیوتر پذیرفته شدم و پس از ثبت‌نام دو سال در این دانشگاه تحصیل کردم.
 
وی با بیان اینکه امروز پس از گذشت نزدیک به یک دهه از تصمیم خود برای ورود به دانشگاه به شدت پشیمان هستم، گفت: پس از پایان دوران تحصیل در مقطع کاردانی با وجود استعداد فراوان برای ادامه تحصیل، درس را رها کرده و به شغل آزاد روی آوردم.
 
این کاردان نرم‌افزار کامپیوتر با اشاره به اینکه در کشور، روز به روز تعداد مهندسان در حال افزایش است، گفت: زمانی که می‌توان مدرک مهندسی را با چند میلیون تومان در دانشگاه‌های کشورمان خرید، چرا باید به خود برای ادامه تحصیل سخت گرفت.
 
حسینی با ابراز تاسف از سطح آموزشی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور، گفت: در درجه اول به جای مهارت‌پروری مهندسان و افزایش سطح آگاهی آنها، شهریه در اولویت نخست قرار دارد و با این شرایط فقط بر تعداد مهندسان کشور افزوده می‌شود.
 
مهدی اسفندیار کارشناس مکانیک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: شرایط جامعه امروز به گونه‌ای است که توانایی برخی دانشجویان در مدرک دانشگاهی آنها خلاصه شده و برای ورود به بازار کار شایستگی لازم را ندارند.
 
وی با بیان اینکه برای یک مهندس به هیچ عنوان نباید بیکاری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان، بیشترین تعداد بیکاران در رشته‌های مهندسی است که این امر برای کشور آماری بسیار بد است.
 
این کارشناس مکانیک با اشاره به اینکه امروز از یک روستا به روستایی دیگر برای فروش اجناس پشت ماشین خود می‌روم تا از این راه درآمد کسب کنم، گفت: اگر فضای کسب‌وکار مساعد باشد، تمام شاخه‌های مهندسی بر اساس نیاز بازار رونق می‌یابد و با وجود مهندسان فراوان بیکاری که در کشور وجود دارد با اشتغال‌زایی بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود اما به نظر می‌رسد مسؤولان از اجرای این امر ناتوان هستند.
 
به گزارش آوای شمال، جامعه و دولت در قبال گروه تحصیل کرده خود دارای مسؤولیت هستند، نیاز به اصلاحات جامعی در این زمینه و نگاه ویژه به تک شغله بودن مهندسان به‌عنوان بازوهای عرصه توسعه و سازندگی در حوزه عمران و آبادانی کشور احساس می‌شود.
 
برای گذر از این بحران بیکاری و گسترش عدالت اجتماعی در سایه تخصص و پاسداری از بیت‌المال و جگوگیری از مفاسدی چون مهرفروشی، کم‌کاری حرفه‌ای،‌ اعمال رانت‌های موقعیتی و شغلی و عدم توجه به اخلاق و مسؤولیت‌های حرفه‌ای، مسؤولان نیز باید به میدان آمده و شرایط را برای این گروه فراهم کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار