نشست تخصصی نخستین رساله در حوزه رسیدگی به اختلافات قراردادهای سینمایی در شورای داوری خانه سینمای ایران ، با حضور اساتید برجسته حقوق مالکیت فکری کشور و هنرمندان نام آشنای سینما و تلویزیون برگزار شد.
کد خبر: ۳۸۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 20 February 2017

به گزارش روابط عمومی نشست تخصصی نخستین رساله در حوزه رسیدگی به اختلافات قراردادهای سینمایی در شورای داوری خانه سینمای ایران ، دکتر زهرا شاکری در این نشست با بیان اینکه موضوع نخستین نشست تخصصی نخستین رساله در حوزه رسیدگی به اختلافات قراردادهای سینمایی در شورای داوری خانه سینمای ایران ، تاکنون در مجامع علمی ، دانشگاهی و سینمایی مورد واکاوی قرار نگرفته است گفت : برای اولین بار به همت مسعود رحمانی ، محقق و پژوهشگر برتر حوزه حقوق خصوصی و مالکیت فکری مورد مطالعه قرار گرفت. وی افزود از ابتدای تشکیل تحصیلات تکمیلی در شاخه مالکیت فکری ، تاکنون مطالعه موردی در زمینه دعاوی سینمایی کشور مغفول مانده و جامعه هنری از فقدان مطالعات حقوقی تحت تأثیر بوده است. عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سینماگران نیازمند ارتباط هرچه بیشتر بدنه علمی و پژوهشی دانشگاه هاست ادامه داد: فعالیت این محقق برتر رشته حقوق قابل تقدیر بوده و نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین و دست اندرکاران صنعت سینما و دانشگاه هاست .

دکتر زهرا شاکری تصریح کرد : امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ارائه نتایج حاصل از این رساله در مجامع ملی و بین المللی باشیم.

در ادامه این نشست دکتر سعید حبیبا عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه حضور جمعی از هنرمندان در نخستین رساله تخصصی حقوقی-سینمایی کشور نشان از اهمیت این موضوع داشته است گفت :ابتکار عمل مسعود رحمانی در ایجاد ارتباط کاربردی میان حقوق و سینما در جای خود قابل توجه و تحسین است.

وی ادامه داد : ما اکنون درحال تربیت پژوهشگرانی هستیم که بصورت تخصصی در حوزه مالکیت فکری پژوهش و تحقیق میکنند.

دکتر حبیبا با بیان اینکه علیرغم پیشرفت هنر هفتم در عرصه های داخلی و بین المللی هنوز هم مسئله حل و فصل دعاوی ناشی از تعارض منافع در آثار سینمایی با چالشهای عمیقی روبروست ، افزود : حقوق عوامل سینمایی در روابط صنفی خود بایستی بصورت مستمر و نظام مند مورد توجه قرار گیرد.

همچنین استاد امراله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه نویس آثاری همچون سریالهای ” روزی روزگاری” و "تفنگ سرپُر” گفت : باعث افتخار و مسرت جامعه بزرگ هنر کشور است که امروز محققان و پژوهشگران با درک اهمیت توجه به مسائل روابط سینماگران، پا به عرصه مطالعات کاربردی و راهگشا در این حیطه گذاشته اند.

کارگردان ” روزی روزگاری” افزود مهمترین شاخصه و معیار این رساله، جنبه کاربردی مقررات حقوقی در روابط فیمابین سینماگران و تلاش برای نزدیک ساختن آرای دعاوی آنان به عدالت و انصاف است.

در حاشیه این نشست قاسم قلی پور ، تهیه کننده و رئیس هیئت داوری خانه سینما تصریح کرد : تاکنون در زمینه اختلافات درون صنفی سینما پژوهش و تحقیقی نشده است و مسعود رحمانی نخستین پژوهشگری است که به این عرصه ورود پیدا نموده است. وی ضمن تقدیر از این محقق و اساتید ایشان ، ابراز امیدواری کرد که نظیر این حرکت در سایر صنوف و زمینه ها نیز صورت گیرد؛ و این همان اتصال دانشگاه به صنعت است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی ” عروس آتش” و ” نمیخواهم زنده بمانم” با اشاره به جنبه غوغاسالاری سینما افزود : بهتر است اختلافات درون صنفی سینما توسط نخبگان و پیشکسوتان این حرفه بسیار پیچیده ، به صورت های غیرقضائی و با اصول داوری صحیح حل و فصل شود و در این حوزه تحقیقات حقوقدانان میتواند به عملکرد مراجع داوری خانه سینما کمک شایانی نماید.

غلامرضا آب آب ، حسن اکلیلی ، حسین خواجوئی، مرتضی حسینی ، هاشم شمس ، حمید محمدی و سیدمحمد طباطبایی از دیگر هنرمندانی بودند که به همراه رضا دهقان مدیر اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و لیلا تاک شهر کارشناس رسمی قوه قضائیه در امور فیلم و عکاسی در این نشست حضور یافته و به بیان نقطه نظرات خود درخصوص نخستین نشست تخصصی نخستین رساله در حوزه مطالعات حقوقی رسیدگی به اختلافات قراردادهای سینمایی در شورای داوری خانه سینمای ایران ، پرداختند.

این رساله توسط اساتید مطرح داوری در حوزه حقوق خصوصی و حقوق بین الملل اصفهان ، دکتر سیدمهدی علامه و دکتر لیلا رئیسی و با حضور دکتر مسعود حیدری معاون دانشگاه آزاد اصفهان در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با درجه عالی مورد داوری قرار گرفت که در نوع خود بی سابقه بوده است.

مسعود رحمانی ، پژوهشگر این رساله با عنوان نمودن دشواریهای این تحقیق خاطر نشان کرد : برای رسیدن به نتایج مؤثر در این پژوهش ابتدا بررسی رویه فعلی شورای داوری خانه سینما در رسیدگی به اختلافات صنوف جامعه سینمایی ضرورت داشت که این مهم با همکاری مدیران مراجع داوری خانه سینما محقق گردید.

این دانش آموخته حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) افزود : در خاتمه این بخش از تحقیقاتم توانستم با مطالعات حقوقی در حوزه داوری و مالکیت فکری ، موادی را جهت افزودن به آئین نامه مراجع داوری خانه سینما بصورت پیشنهادی ارائه نمایم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار