متخلفان در طرح دوخت مانتو مدارس کردستان را به مردم معرفی کنید
کد خبر: ۳۶۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 24 January 2017

طرح دوخت مانتو مدارس امسال در کردستان اجرا شد و در قالب آن بابت دوخت هر دست مانتو و شلوار 5000 تومان اضافه بر قیمت تمام شده از والدین دریافت شد تا در محلی مشخص هزینه شود اما با گذشت بیش از 4ماه از سال تحصیلی ابهامات مالی درباره طرح، هنوز روشن نشده است!

به گزارش تابناک کردستان، طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس در کردستان، امسال به شیوه‌ای متفاوت از گذشته در استان به مرحله اجرا درآمد و گویا اتحادیه دوزندگان و سازمان دانش‌آموزی کردستان برای اجرای طرح به «توافق» رسیدند.

پس از حصول توافق، اتحادیه دوزندگان نامه‌ای هشت بندی به اعضای خود نوشته که در بند 8 آن آمده بود: «مبلغ 5 هزار تومان جهت ساماندهی، سازماندهی و نظارت به شماره حساب 1114071362 بانک تجارت شعبه کشاورز به نام سازمان دانش‌آموزی استان کردستان واریز و تحویل فیش واریزی آن بعد از گرفتن بیعانه از مشتری».

بنابراین روشن است که از اولیای هر دانش‌آموز علاوه بر قیمت تمام شده و هزینه دوخت و دوز مانتو و شلوار، 5 هزار تومان دیگر هم گرفته شده هرچند این مبلغ در ظاهر در قالب همان قیمت تمام شده مانتو و شلوار از اولیا اخذ شده است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کردستان 9 مرداد 95 در گفت‌وگو با تابناک کردستان با ارائه سندی درباره محل هزینه 5 هزار تومان وجه دریافتی اضافه بر قیمت تمام شده مانتو و شلوار توضیحاتی ارائه کرد.

پشت ‌پرده ‌ابهام ‌مالی‌ طرح‌ دوخت‌ مانتو‌ مدارس‌ در کردستان‌ چیست؟

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم، همان زمان در گفت‌وگو با تابناک کردستان از پیش‌بینی شرکت کمتر از نیمی از دانش‌آموزان دختر سطح استان یعنی 60 هزار دانش‌آموز دختر در طرح دوخت مانتو مدارس خبر داد که معنای این گفته آن است که طبق پیش‌بینی انجام شده می‌بایست از طرف دوزندگان و از محل وجوهی که به نام قیمت تمام شده مانتو و شلوار از اولیا دریافت شده مبلغ 3 میلیارد ریال به حساب سازمان دانش‌آموزی کردستان واریز شود.

اما اکنون و در حالی که بیش از 4 ماه از سال تحصیلی گذشته هنوز آمار نهایی شرکت‌کنندگان در طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس اعلام نشده و مبلغ نهایی وجهی هم که باید از طرف دوزندگان به حساب سازمان دانش‌آموزی واریز شود مشخص نیست!

خبرنگار تابناک کردستان از آغاز سال تحصیلی تاکنون سه بار یعنی در ابتدای آبان‌ماه، ابتدای آذرماه و ابتدای بهمن‌ماه جاری در مصاحبه‌هایی جداگانه‌ با رئیس سازمان دانش‌آموزی کردستان خواستار ارائه آمار نهایی درباره طرح مانتو و شلوار مدارس در کردستان شده ولی این مطالبه تا زمان انتشار این گزارش بی‌پاسخ مانده است.

برخی از نکاتی که رئیس سازمان دا‌نش‌آموزی کردستان در مصاحبه‌های یادشده عنوان کرده از این قرار است: آمار نهایی هنوز جمع‌بندی نشده است؛ برخی مدارس، کار را به خیاطی خارج از طرح واگذار کرده‌اند؛ سازمان دانش‌آموزی با تلنباری از قبض‌های برگشتی مواجه شده است؛ آنچه پیش‌بینی کرده بودیم محقق نشد؛ در مورد آمار دوخت با اتحادیه اختلاف عددی داریم؛ آمارها به مقدار یک چهارم با یکدیگر اختلاف دارند؛ اگر این آمار به ما اعلام نشود شاید سازمان مجبور شود بیش از 250 میلیون ریال را به حساب دوزندگان واریز کند؛ موضوع را برای مدیرکل دیوان محاسبات توضیح داده‌ام؛ آمار قریب به اتفاق 107 خیاط شرکت‌کننده در طرح، دارای اختلاف است؛ اختلاف آماری 5000 نفری ایجاد شده است؛ از اتحادیه «چک ضمانتی» برای حسن انجام کار داریم؛ هنوز آماری از نواحی یک و دو آموزش پرورش شهرستان سنندج در دست نداریم؛ طرف، آمار اضافی از دانش‌آموزان بی‌بضاعت ارائه کرده است!

بنا بر آنچه به تفصیل بیان شد و با نگاهی به سه گزارش قبلی تابناک کردستان در ارتباط با طرح دوخت مانتو مدارس در کردستان با عناوین «مانتو مدارس و احتمال تحمیل هزینه ‌اضافی بر دوش ‌مردم در سنندج + سند»، «ارائه ‌سند جزئیات تعیین‌ قیمت‌ مانتو‌ شلوار دانش‌آموزان در سنندج + تصویر» و «شفاف‌سازی به سبک صدا و سیمای مرکز کردستان + فیلم» چند موضوع روشن شده و البته چندین سؤال بی‌پاسخ هم درباره طرح باقی مانده که تاکنون پاسخی به آن داده نشده که به چند مورد به اختصار اشاره می‌کنیم.

* در حالی که وزارت آموزش و پرورش بارها و بارها اخذ هرگونه وجهی از اولیای دانش‌آموزان را غیرقانونی اعلام کرده اخذ 5000 تومان وجه از اولیا در کردستان به بهانه طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس با کدام استدلال قانونی انجام شده است؟

* چرا بین گفته‌های رئیس سازمان دانش‌آموزی کردستان با مدیرکل آموزش و پرورش درباره آمار دانش‌‌آموزان شرکت کننده در طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس اختلاف وجود دارد؟

* دلیل مماشات سازمان دانش‌آموزی استان کردستان در برخورد با تعلل اتحادیه دوزندگان در ارائه آمار صحیح طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس در کردستان چیست؟

* در حالی که بیش از 4 ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته و خود رئیس سازمان دانش‌آموزی به «وقوع تخلف محرز» در اجرای طرح، اذعان دارد چرا این سازمان «چک ضمانتی» اتحادیه دوزندگان را که عنوان شده بابت «حسن انجام کار» دریافت کرده به اجرا نمی‌گذارد؟

* کل وجهی که از اولیای دانش‌آموزان دریافت شده در جیب کیست و اگر تخلفی در واریز این وجه به محلی که باید، صورت گرفته چه کسی مسئول رسیدگی به موضوع و سپردن متخلفان به دست دستگاه قضاست؟

* اگر یکی از وظایف اتحادیه دوزندگان نظارت بر عملکرد اعضاست ـ که هست ـ چرا باید اولیا برای انجام وظیفه قانونی توسط این اتحادیه مکلف شوند هزینه‌ای با نام «نظارت بر عملکرد دوزندگان» پرداخت کنند؟

* رئیس سازمان دانش‌آموزی کردستان برای اجرای طرح، دست به چاپ قبوضی زده و هزینه چاپ آنها را بر اولیای دانش‌آموزان تحمیل کرده و حالا اعلام می‌کند «سازمان دانش‌آموزی با تلنباری از قبض‌های برگشتی مواجه شده» حال سؤال این است چرا باید هزینه عملکرد اشتباه سازمان دانش‌آموزی را مردم پرداخت کنند؟

* درست است که سازمان دانش‌آموزی بر اساس ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری، می‌تواند بیش از 50 درصد بودجه سالانه خود را از منابع غیردولتی تأمین کنند ولی آیا قانون‌گذار دست این سازمان را برای تأمین این بودجه به هر وسیله‌ای که تشخیص دهد باز گذاشته است؟!

با همه این تفاصیل مشخص است که اجرای طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس در کردستان ابهام مالی دارد و 5000 تومانی که از اولیای دانش‌آموزان به بهانه این طرح دریافت شده ـ فارغ از قانونی یا غیر قانونی بودن آن ـ به جایی که باید نرفته و لازم است این موضوع پیگیری شده و کسانی که سهواً یا عمداً در پروسه تصویب و اجرای این طرح مرتکب تخلف شده‌اند به دستگاه قضایی معرفی شوند.

تابناک کردستان بنا بر وظیفه ذاتی یک رسانه که طرح مطالبات مردم و شفاف‌سازی درباره موضوعات مختلف است این موضوع را در محدوده اختیارات قانونی یک رسانه، تا رسیدن به نتیجه مورد انتظار جامعه دنبال خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
به قول آقای ... مگر پول گرفتن عیب است سازمان دانش آموزی هیچ گونه تاثیری در آموزش و پرورش ندارد برای نمونه یک سال فعالیت آن را در کردستان تعلیق کنند اگر کسی بجز همین مسئول طرح مانتو کمبودی احساس کرد سال دیگر از هر نفر 10000 تومان بگیرند و طرحی هم برای پسران طراحی کنند ولی اگر تاثیری احساس نشد همین مسئول داش آموزی پول های ما را پس بدهد و برود ولی آیا میشود هرگز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار