رئیس پلیس فتای استان اصفهان هشدار داد:
تابناک: رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: سن جرائم اینترنتی در اصفهان رو به کاهش است به طوری که تعداد مجرمان زیر ۲۰ سال امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۶۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 23 January 2017

تابناک اصفهان: سید مصطفی مرتضوی در این خصوص اظهار داشت: با رشد و گسترش فناوری‌های جدید ارتباطات و اطلاعات و رواج ابزارهای فضای مجازی در دست افراد کم سن و سال با چالشی جدید در حوزه جرائم اینترنتی روبرو هستیم به طوری که روز به روز روند جرائم فضای مجازی در سنین پائین در حال رشد است.

وی پائین آمدن سن مجرمان سایبری را در نتیجه افزایش ضریب نفوذ اینترنت، توسعه ابزارها و دانش استفاده از فضای مجازی و همه‌گیر شدن گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند و گسترش این ابزار در بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: بررسی‌های صورت گرفته در رنج سنی متهمان دستگیر شده در حوزه جرائم فضای مجازی نشان می‌دهد که میزان دستگیری متهمان زیر ۲۰ سال در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه با رشدچشمگیری مواجه بوده است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص میزان تحصیلات متهمان فضای مجازی نیز گفت: عمده متهمان جرائم فضای مجازی دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند و روند افزایشی مجرمان سایبری با سطح سواد پائین در ۹ ماهه امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از این است که جرائم سایبری روز به روز در حال عمومی‌تر شدن و ساده‌تر شدن هستند.

وی ادامه داد: بیشتر جرائم صورت گرفته توسط مجرمان دارای سن و تحصیلات پائین با انگیزه تفریح و سرگرمی رخ‌ داده و نیت آنان مجرمانه نبوده اما به دلیل اینکه فعل و عمل ارتکابی آن‌ها مجرمانه بوده است دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

مرتضوی بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه متهمان با تحصیلات بالاتر از دیپلم نیز درصد کمتری از جرائم فضای مجازی استان را به خود اختصاص می‌دهند اما این نکته را نیز باید توجه داشت که رقم دستگیری مجرمان دارای مدرک تحصیلی فوق‌ دیپلم، کارشناسی و بالاتر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل روند صعودی داشته است.

وی در خصوص جنسیت مجرمان فضای مجازی نیز اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مجرمان اینترنتی دستگیر شده در ۹ ماهه امسال مرد و ۲۰ درصد زن هستند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه روند رو به رشد بزه دیدگی افراد با تحصیلات بالاتر در فضای مجازی نیز قابل توجه است، ابراز کرد: در بررسی مالباختگان و قربانیان جرائم سایبری مشاهده می‌کنیم که بزه دیدگان دارای تحصیلات فوق‌ دیپلم ۹۰ درصد، کارشناسی ۷۷ درصد، کارشناسی ارشد و بالاتر ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: این موضوع هم نشان می‌دهد که مهارت در دانش استفاده از فضای مجازی با مهارت تحصیلات کلاسیک بسیار متفاوت است و هر کسی در هر سنی و با هر میزان تحصیلاتی که است نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای خود به‌ صورت مستقل بوده و نمی‌توان گفت هرکس تحصیلات بالایی داشت از سواد رسانه‌ای بالایی هم برخوردار است.

وی در خصوص جنسیت بزه دیدگان در فضای مجازی نیز اظهار داشت: بزه دیدگان در کل پرونده‌های فضای مجازی در ۹ ماهه امسال را ۳۶ درصد زنان و ۵۷ درصد مردان تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه بزه دیدگی زنان در فضای مجازی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته، بیشترین بزه دیدگی آنان را مربوط به سو استفاده، هتک حیثیت، انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی و اخاذی است، تصریح کرد: متأسفانه قربانیان این‌گونه جرائم به دلیل عدم رعایت مسائل شرعی و عرفی در فضای مجازی و همچنین عدم رعایت مسائل ایمنی و امنیتی و به اشتراک گذاشتن تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی و سهل‌انگاری‌های پیش پا افتاده زمینه و بستر جرم و بزه دیدگی را برای خود فراهم می‌کنند.

مرتضوی سهل‌انگاری در ارتباط با افراد در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل اخلاقی در این فضا توسط قربانیان را مهم‌ترین عوامل بزه دیدگی زنان در این فضا عنوان کرد و اذعان داشت: توصیه پلیس به این قشر از کاربران اینترنت این است که به راحتی به افراد غریبه در این فضا اعتماد نکنند، اطلاعات و تصاویر خصوصی خود را به اشتراک نگذارند و از ذخیره کردن فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی در گوشی‌هایشان خودداری کنند.

وی بیشترین موضوع بزه دیدگی مردان در فضای مجازی را سرقت و کلاهبرداری عنوان کرد و اظهار داشت: اعتماد بی‌جا در فضای مجازی، ارائه رمز عبور حساب بانکی خود به دیگران، عدم رعایت مسائل ایمنی و امنیتی در خریدهای اینترنتی و توجه به پیامک‌های فریبنده را از جمله سهل‌انگاری‌های صورت گرفته توسط این نوع قربانیان عنوان کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار