عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان:
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران قدیمی بودن ساختمان پلاسکو، نداشتن سیستم یکپارچه مقابله با حریق و همچنین وجود منسوجات پارچه‌ای در این ساختمان را عامل اصلی بروز حادثه‌ ناگوار و ریزش سازه قدیمی در قلب تهران دانست.
کد خبر: ۳۶۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷ 21 January 2017
به گزارش تابناک سمنان و به نقل از جام جم آنلاین:
دکتر مهدی روانشادنیا گفت: ساختمان پلاسکو یک ساختمان فلزی بود که 55 سال عمر داشت. طبق مقررات ملی ساختمان سازه‌های فلزی لزوماً باید پوشش‌های مقابله با آتش را داشته باشند.
دانش «آواربرداری» نداریم
وی افزود: اصولاً سازه‌های فلزی در حوادث گسترده حریق مقاومت کمتری دارند. فولاد در دمای بالاتر از 600 درجه مقاومت خود را از دست می‌دهد و هنگامی که دما به 700 یا 800 درجه سانتیگراد برسد 90 درصد در خطر تخریب قرار می‌گیرد. معمولاً این نقیصه با ایجاد پوشش‌های مقابله با حریق برطرف می‌شود.روانشادنیا ادامه داد: اسکلت ساختمان پلاسکو با سیمان و سنگ پوشانده شده بود، مصالح فوق در برابر حرارت حداکثر 20 تا 25 دقیقه مقاومت می‌کنند و با توجه به قدیمی بودن ساختمان، نداشتن سیستم یکپارچه مقابله با حریق و همچنین وجود انبوه منسوجات پارچه‌ای، گسترش آتش‌سوزی و در نهایت تخریب ساختمان تجاری را در پی داشت.استاد دانشگاه و عضو هیات علمی داشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به شرایط نامطلوب ساختمان پلاسکو تصریح کرد: اگرچه ساختمان پله فرار داشته است ولی از طراحی درستی برخوردار نبود ضمن این که ضوابط ایمنی و مدل سازی دود و سیستم های اعلام و اطفای حریق به درستی رعایت نشده بود. البته علت دقیق حادثه و بررسی اثرگذاری عوامل مختلف و تعیین سهم هر کدام نیازمند کار کارشناسی دقیق است.روانشادنیا ادامه داد: 
ساختمان17 طبقه 30 هزار متر مربع زیربنا داشت که اگر هر مترمربع را 2 تن در نظر بگیرید 60 هزار تن آوار اکنون در محل حادثه وجود دارد. ما تجربه چنین اتفاقی را در کشور نداریم. متاسفانه در بخش آوار برداری دانش کافی در کشور وجود ندارد.وی درعین حال گفت: در ماده 55 و 110 قانون شهرداری‌ها چگونگی بازدید سازه‌های به درستی تشریح شده است. شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه این امکان را دارد که تذکر بدهد اگر به این دستورات عمل نشود، می‌تواند وارد عمل شود و جریمه‌های لازم را اتخاذ نماید.به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، 400 ساختمان در شهر پایتخت به خاطر مصالح بکار رفته در آنها اخطار جدی دریافت کردند و سازمان نظام مهندسی اسامی آنها را به شهرداری تهران اعلام کرده است. در این رابطه یک سیستم بازرسی مدون در سازمان نظام مهندسی تعریف شده که توسط مهندس ناظر بررسی و به شهرداری اعلام می شود ولی ورود و اصلاح موارد از حیطه وظایف این سازمان خارج است و به شهرداری تهران مربوط می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار