آیت‌الله علوی بروجردی:
استاد برجسته حوزه گفت: تیمچه قم نباید همانند گذشته مرکز تجاری باشد چرا که با فعالیت مغازه‌ها نمی‌توانیم این میراث را به شیوه مطلوب به گردشگران معرفی کنیم و مسؤولان باید مغازه‌ها را خریداری کرده و از این موزه استفاده کنند.
کد خبر: ۳۶۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 20 January 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم که در تالار مرکزی شهر برگزار شد، با بیان اینکه بررسی تاریخ معماری و شهرسازی کشور طی سال‌های مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اظهار کرد: نبود منابع مورد نیاز در مورد تاریخ معماری و شهرسازی به عنوان یک مشکل در شهرهای مختلف کشور به خوبی قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه قمی‌ها در طول تاریخ نقش قابل توجهی در پیشبرد فرهنگ اسلامی داشته‌اند، اضافه کرد: نقش قم در این حوزه بسیار آشکار و روشن است به همین علت در ترویج فرهنگ شیعی قم جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است.

استاد برجسته حوزه از احادیث به عنوان یکی از منابع اصلی فقه و احکام شرعی نام برد و تصریح کرد: ثبت و ترویج احادیث شیعه مرهون زحمات بزرگان دینی قم است که این افراد در اواخر قرن نخست هجری و قرن دوم در این راستا تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی گله داشتند که برخی از اصحاب، عرفان لازم نسبت به مشایخ قم را نداشته‌اند چراکه مکتب حدیث قم جایگاه مشخصی در ترویج حدیث شیعی داشته است.

علوی بروجردی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف نسبت به تکریم بزرگان علمی اهتمام جدی دارند، عنوان کرد: در کشور ایران قبور بزرگان را به بهانه زیباسازی و عقب‌نشینی در معابر تخریب کرده‌ایم در حالی که نباید به بهانه‌های مختلف میراث خود را تضعیف کنیم.

وی بر حفاظت از حیثیت میراث قم تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه قم در دوران رضا شاه با مشکلات بسیاری مواجه بود اما به عنوان یکی از نقاط اصلی مبارزه با ظلم تلاش‌های بسیاری را انجام داد.

علوی بروجردی از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی گلایه کرد و گفت: امیدواریم در خیابان‌ها و معابر کشور میراث فرهنگی به رخ کشیده شود تا مردم داخل و خارج نسبت به ارزش این میراث آگاه شوند.

این استاد سطوح عالی حوزه یادآور شد: اینکه شخصیت‌های علمی و پژوهشی در قم حضور یافته و در مورد تقریب مذاهب اسلامی و مکتب علمی آیت‌الله بروجردی سوال می‌کنند فرصتی برای شهر قم است که می‌توانیم از این فرصت استفاده مطلوب‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان قم ظرفیت‌های گردشگری و علمی بسیاری را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: تاثیر قم در سیاست کشور کم‌نظیر بوده است چرا که شخصیت‌هایی همانند آیت‌الله بروجردی در دوره‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی کشور نقش قابل توجهی داشته‌اند.

علوی بروجردی اضافه کرد: جایگاه قم باید در سطح فراملی منعکس شود چرا که از این شهر بزرگان بسیاری در نقاط مختلف دنیا حضور یافته و به عنوان میراث قم تاثیرگذاری‌های بسیاری را داشته‌اند.

وی میراث معماری قم را ارزشمند خواند و تصریح کرد: گنبد حضرت معصومه(س) زیباترین طرح معماری گنبد است که در عتبات و عالیات و دنیای اسلام نظیر ندارد اما گنبد کلیسای جامع فلورانس به طرح معماری گنبد حضرت معصومه(س) نزدیک است چرا که این دو گنبد در دوره مشترکی ساخته شده‌اند؛ اکنون از طرح معماری این کلیسای جامع در کشورهای اسلامی الگوبرداری می‌شود چرا که این میراث به شیوه‌ مطلوبی ارائه شده که می‌تواند در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علوی بروجردی با بیان اینکه بافت‌های قدیمی در کشورهای مختلف حفظ شده است، مطرح کرد: این الگو باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که اکنون فقط به دنبال تخریب بافت‌های قدیمی در قم بوده و نسبت به از دست دادن میراث بی‌توجه هستیم.

نوه آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: تیمچه قم نباید همانند گذشته مرکز تجاری باشد چرا که با فعالیت مغازه‌ها نمی‌توانیم این میراث را به شیوه مطلوب به گردشگران معرفی کنیم، در راستای رفع این مشکل مسؤولان باید مغازه‌ها را خریداری کرده و از این موزه برای نمایش میراث قم استفاده کنند تا این مکان بی‌نظیر حفظ و احیا شود.

وی با اشاره به اینکه قم با دیگر شهرهای کشور تفاوت‌های بسیاری دارد، عنوان کرد:‌ باید در تقسیم‌بندی بودجه‌ها به این شهر نگاه ویژه داشته باشیم؛ مسؤولان شهرداری نیز باید دیدگاه خود را در زیباشناسی تغییر دهند چرا که زیباسازی شهر و باز کردن راه‌ها باید با توجه به اهمیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی دنبال شود.

علوی بروجردی یادآور شد: ایجاد پاساژ از سه راه بازار تا نزدیکی حرم اقدام نادرستی بود که مسؤولان بر ایجاد آن اصرار بسیاری داشتند تا برای خرید مغازه‌های اطراف حرم مطهر هزینه پرداخت نکنند، این اقدام خراب کاری بوده و نباید تکرار شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار