مدیرکل میراث فرهنگی قم مطرح کرد:
مدیرکل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان قم از ایجاد یک گسست فرهنگی در تاریخ معماری کشور و قم خبر داد.
کد خبر: ۳۶۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 20 January 2017
به گزارش تابناک قم٬ عیسی رضایی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی که در تالار شهر قم برگزار شد با اشاره به برگزاری این کنگره در استان‌ها برای نخستین بار اظهار داشت: قرار است این رویکرد به جریانی تبدیل شود که به ارتقای حفاظت از آثار تاریخی بینجامد.

وی جمع‌آوری اطلاعات و اسناد در مورد تاریخ و فرهنگ و استفاده از تجربیات گذشتگان در عرصه معماری و شهرسازی را از اهداف این کنگره دانست و گفت: معماری به عنوان بستر زندگی انسان یکی از اثرگذارترین هنرها برای نمایاندن الگوهای رفتاری هر دوره است.

مدیرکل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه معماری حاصل فرهنگ یک دوره است افزود: هیچ عمارت پرشکوهی وجود ندارد که بر اساس فرهنگ و فلسفه خاص یک قوم به وجود نیامده باشد.

فضای ناهمگون در شهرها

وی به وجود گسست فرهنگی در تاریخ معماری و شهرسازی در کشور اشاره کرد و گفت: فضای ناهمگون در شهرهای دوران معاصر از محصولات این گسست فرهنگی است.

رضایی عنوان کرد: امروز دیگر نمی‌توانیم رابطه ‌ای با شاهکارهای گذشته معماری برقرار کنیم و گویی این شاهکارها در جای دیگر یا توسط مردمی دیگر ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه شهر قم پایگاه شیعه و شهری است که هزاران جوینده علم را در خود جای داده است و میلیون‌ها زائر در سال به این شهر می‌آیند گفت: در این شهر بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی وجود دارد که معرفی و شناسایی و حفظ این آثار جزئی از رسالت ملی و مذهبی همه ماست.

مدیرکل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: کنگره تاریخی معماری  شهرسازی با محور قرار دادن مسائلی مانند میراث معماری٬ میراث آب٬ میراث ناملموس٬ راه‌های فرهنگی و ... در نظر دارد برای مشکلات نوین شهرهای ایران که با بحران‌های مختلفی دست به گریبان است با تکیه بر مواریث گذشتگان راه چاره بیابد.

ارسال ۶۰ مقاله به دبیرخانه کنگره

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم هم در این مراسم با اشاره به اینکه این کنگره از ابتدا با محوریت هشت کمیسیون فعالیت علمی خود را آغاز کرد گفت: هر کمیسیون متولی یک بخش از میراث فرهنگی استان قم شد و سیاست‌گذاری‌هایی در آن برای ارتباط با جامعه مخاطب صورت گرفت.

سیده شبنم فاطمی با اشاره به اینکه شهرهای ما همانطور که به ساختارهای فیزیکی نیاز دارند به ساختارهای علمی هم نیاز دارند ابراز داشت: در کمیسیون تلاش شد مشکلات شهری محاسبه شده و راه حل هایی ارائه شود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که باید صورت بگیرد، تحول در آموزش معماری در دانشگاه‌های ما است که تلاش کردیم کارگاهی برای آموزش معماری سنتی برای دانشجویان معماری برگزار کنیم.

به گفته دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم٬ ۶۰ مقاله به کنگره رسیده که از این تعداد قرار است ۴۳ مقاله منتشر شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار