تابناک: از حادثه شومی که چند دقیقه به ساعت هشت صبح روز گذشته با حریقی کوچک در یکی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و بعد به فروریختن این سازه مرتفع منجر شد، زمان زیادی گذشته اما هنوز شمار زیادی از امدادگران در محل حادثه به تلاشی بی وقفه مشغولند تا بلکه ایرانیان را به شنیدن خبری خوش میهمان نمایند.
کد خبر: ۳۶۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 20 January 2017
تابناک: باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.

به گزارش «تابناک»، رویدادهای مرتبط با روز سوم (اخبار روز اول و دوم را اینجا و اینجا بخوانید) امدادرسانی به حادثه دیدگان فروریختن ساختمان پلاسکو را در ادامه بخوانید:
 
30: 08 اميدها براي نجات محبوس شدگان زنده قوت گرفت
 
دریافت علائم از 4 دستگاه زنده‌‌یاب هلال احمر از ضلع غربی و موتورخانه ساختمان پلاسکو، قوت گرفتن یافتن انسان زنده با توجه به دریافت پیام‌های صوتی به صورت ضربه اميدها را براي نجات برخي از افراد زير آوار به صورت زنده تقويت كرد.
 
10: 08 تسهيلات وزير كار براي خسارت ديدگان حادثه
 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كارگراني كه بيمه بوده اند از فردا به سازمات تأمين اجتماعي مراجعه كنند و بيمه بيكاري خود را بگيرند. كارگراني كه در حادثه پلاسكو كار خود را از دست دادند در هر محلي كه مشغول به كار شوند، به كارفرما وام پرداخت مي شود.
 
ربيعي اضافه كرد: در صدد هستيم يك محل موقت براي آغاز كار توليد لباس و به كار گرفتن جمعي از كارگران را انتخاب و عملياتي كنيم.
 
وي در مورد وضعيت آتش نشانان قرباني گفت: مستمري قربانيان بدون هيچ تشريفات اداري انجام خواهد شد و سازمان تأمين اجتماعي همه هزينه هاي مصدومان را متقبل خواهد شد.
 
 
50: 07 رئيس جمهور: در مقابل حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود آورد
 
رئيس جمهوري در رابطه با حادثه به شبكه خبر گفت: من بسيار متأسف هستم. اين يك درس بزرگ بود كه مسئولان براي ايمن سازي محل زندگي مردم برنامه ريزي هاي دقيق تري انجام دهند.
 
وي افزود: در اين حادثه همه مسئولان همكاري و هماهنگي بسيار خوبي داشتند كه ادامه هم دارد. همه نگراني ما براي كساني است كه زير آوار مانده اند. آنهايي جان عزيزانشان را از دست دادند، در دل مردم ايران براي هميشه خواهند ماند. همه بايد در مقابل اين حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود بياوريم.
روحاني تصريح كرد: تلاش بايد شود تا روند فعلي به حالت عادي باز گردد و شرايط خيابان در شب عيد سامان پيدا كند. براي خسارت ها و آثار مخربي كه ايجاد شده همه مسئولان بايد تلاش كنند تا حجم آلام و خسارت كاهش يابد.  بافت هاي فرسوده كه در نقاط مختلف كشور وجود دارد يكي از مسائل مهمي است كه مورد توجه دولت به آن توجه داشته است.

42: 07 حسن روحاني در محل حادثه حاضر شد
 
لحظاتي پيش رئيس دولت يازدهم با حضور در محل حادثه، بازديد خود را از روند عمليات امداد و نجات آغاز كرد. هم اكنون شهردار تهران در حال ارائه گزارش به رئيس جمهور است.
 
شمار جان باختگان به 5 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت 
 
30: 07 رئيس جمهور عازم چهار راه استامبول مي شود
 
خبرهاي ارسالي از سوي خبرنگاران حاضر در محل حادثه پلاسكو حاكي از اين است كه تا دقايقي ديگر حسن روحاني رئيس جمهوري كشور شخصاً به چهار راه استامبول خواهد رفت تا از نزديك در جريان روند امداد رساني و ساير جزئيات قرار بگيرد./مهر
 
30: 06 بيم و اميد زير خروارها آوار 
 
هنوز اميدها براي زنده بودن گروهي از آتش نشانان و كارگراني كه در زير خروارها آوار گرفتار آمده اند، هست. در اين باره «ايسنا» نوشت: گویا به جز آتش‌نشانان، تعدادی کارگر هم زیر آوار هستند. بر اساس اظهارات یکی از آتش‌نشانان، تلفن همراه این کارگرها روشن بوده و در تماس بوده‌اند اما در حال حاضر تلفنشان خاموش شده است. این احتمال وجود دارد که شارژ دستگاهشان تمام شده باشد. همچنین ممکن است افرادی که گفته می‌شود به پیام ماموران پاسخ داده و به دیوار کوبیده‌اند، همین کارگرها باشند.
 
06:20 عملیات امداد در نزدیکی به قلب آتش
 
حرارت سنگین و شدت آوار باعث کند شدن روند آواربرداری شده است اما به رغم همه این مشکلات نیروهای امدادی با تمام توانشان، بدون وقفه و 3 شیفت در حال انجام کار هستند.

به رغم مشکلات ناشی از انتشار دودهای سفید ناشی از گرمای لایه های زیرین آوار، نیروهای امداد با تمام توان و تجهیزات مشغول عملیات آواربرداری و جست و جو برای یافتن پیکر های سایر آتش نشان ها هستند. 
 
04:50 روایت جدید از احتمال زنده بودن برخی زیر آوار
 
به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود اکنون از آن صدایی به گوش رسیده است که این امر احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است.

براساس آنچه از بی‌سیم یکی از ماموران آتش‌نشانی به گوش رسید، گویا از پشت دیوار چند نفر را با دستگاه تشخیص داده‌اند. به آنها گفته‌اند بکوبید به دیوار، آنها هم به دیوار کوبیده‌اند. صدا از پارکینگ پاساژ کویتی‌ها یعنی ضلع غربی ساختمان پلاسکو شنیده شده است.
 
 
 
04:20 روحیه مضاعف امدادگران پس از استفاده از «زنده یاب»
 
پس از استفاده از دستگاه زنده یاب که در سکوت کامل آتش نشانان و دیگر نیروهای امدادی مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه ای به شدت خوشحال کننده به دنبال داشت، امدادگران با روحیه ای دوچندان و در حالی که خوشحالی میانشان موج می زند، کار آواربرداری برای رسیدن به محلی که احتمالا زیر آن چند تن زنده هستند را از سر گرفتند.
 
آن گونه که خبر می رسد، فاصله زیادی با محلی که دستگاه نشان داده وجود دارد و امدادگران تازه نفس، ادامه عملیات را عهده دار شده اند. ملکی سخنگوی آتش نشانی با تایید خبر فرکانس یابی دستگاههای زنده یاب گفت: امیدواریم همکارنمان زنده باشند.
 
04:06 بازدید دوباره یکی از اعضای دفتر رهبر انقلاب از محل حادثه
 
سردار وحید حقانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری هم‌اکنون بار دیگر با حضور در محل حادثه از نزدیک از روند عملیات نجات و امداد بازدید کرد. وی شب گذشته نیز برای اطلاع از اوضاع امدادرسانی در محل حادثه حضور یافته بود.
 
همزمان با این دیدار، نیروهای خدمات شهری در تلاش برای پاکسازی معابر شهر برای روز شنبه و شروع هفته هستند و می کوشند با ایجاد موانع فیزیکی با استفاده از دار بست و گونی، سایت حادثه را از محل تردد شهروندان کاملا متمایز نمایند. همچنین پلاکاردهای اطلاع رسانی درباره تغییر مسیرها در سطح معابر در حال نصب است.
 
03:30 احتمالا ۴ نفر زنده هستند
 
به گزارش تسنیم، تلاش برای خارج کردن پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوار بعد از تست دستگاه زنده یاب ادامه دارد و گفته می شود که احتمالا 4 نفر زنده هستند.

خبری که هرچند مشابه آن روز گذشته در چنین ساعاتی منتشر شده و بعد از مدتی تکذیب شده بود، اما آنقدر خوشحال کننده هست که احتمال شایعه بودنش را در نظر گرفته و بازنشرش ندهیم.
 
 
02:44 استقرار 4 اکیپ نقشه برداری برای اطلاع از وضعیت سازه های مجاور

به گزارش ایسنا، اکیپ‌های مختلفی از مهندسان نقشه‌برداری جهت محاسبه میزان لرزش و نشست سازه‌های مجاور این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه مستقر شده‌اند و توسط دوربین‌های خود نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو را لحظه به لحظه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

دوربین‌های نقشه‌برداری قادر هستند نوسانات سازه‌ها را که ممکن است به دلیل تخریب سازه‌های مجاور، ورود انبوه آب ناشی از فعالیت آتش‌نشانان و همچنین نفوذ آب به زیربنای سازه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. بدین ترتیب چنانچه مشخص شود سازه‌های موردنظر طی عملیات امداد و نجات و خروج آوار در حد چند میلی‌متر به طرفین انعطاف داشته، این موضوع سریعا به مسئولان مربوطه جهت انجام اقدامات لازم اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
02:15 بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان
 
در حالی که هنوز شعله های آتش از گوشه و کنار مخروبه های پلاسکو زبانه می کشد و گاه آتش نشانان مجبورند برای مهار آتش و ممانعت از سرایت آن به ساختمان های دیگر، به دل آتش زده و جانفشانی کنند، بارش نم نم باران می تواند خبر خوشایندی به حساب آید. اتفاقی که دقایقی است آغاز شده است.
 
این در حالی است که در نتیجه بارش باران، دمای هوا به شدت کاهش یافته و به این دلیل کار امدادرسانی با دشواری های بیشتری مواجه شده است. 
 
01:45 زبانه هاي چند باره آتشي كه خاموش نمي شود
 
با هر آواري كه از سوي نيروهاي امدادي برداشته مي شود، هوا به آتش هاي زير آوار مي رسد و دوباره شعله هاي آتش زبانه مي كشد. اين آتش گويا بنای خاموش شدن ندارد و حتی قصد محدود ماندن به بنای پلاسکو دست دراز نکردن به سوی دیگر ساختمان های مجاور را هم ندارد.
 
اتفاقی که اگرچه برخی مسئولان و رسانه ها سعی در کتمانش دارند، اما تصویر زیر که خبرگزاری فارس منتشرش کرده، به وضوح ثابت می کند تا چه اندازه واقعی است.
 
بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعتراض کاربران شبکه های اجتماعی به پنهان کردن محل حادثه/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی 
  
01:40 استفاده دوباره از وسايل زنده ياب
 
به رغم اينكه بيش از چهل ساعت از وقوع حادثه تأسف برانگيز پلاسكو گذشت و تا كنون نيز پيكر چهار نفر از آتش نشانان از زير آوار خارج شده اما شنيده ها حاكي از اين است كه گروه هاي امداد و نجات دوباره از وسايل زنده ياب استفاده كردند.
 
این در حالی است که از نخستین ساعات پس از تخریب ساختمان، چندین قلاده از سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات به  همراه مربیانشان به محل حادثه اعزام شده بودند اما چند نوبت حضورشان در ساختمان نیز هیچ ثمری به همراه نداشته است.
 
01:20 پيكر دو شهيد ديگر پيدا شد
 
بر اساس گفته هاي سردار طلايي نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، پيكر 2 نفر دیگر نیز پیدا شد و بر اين اساس مجموعا 4 پیکر در زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شده است.
 
گفتني است، با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان پلاسکو تا این لحظه 5 تن است.

01:10 افزايش محدوديت ها براي خبرنگاران حاضر در محل حادثه 
 
با طولانی شدن روند امداد و نجات و از واپسین ساعات دومین روز ماجرا، ماموران حاضر در محل، محدودیت ها را نسبت به خبرنگاران را افزایش دادند. این محدودیت ها همزمان با انتقاد شماری از مسئولان شهری از نحوه اطلاع رسانی خبرگزاری ها اعمال شد./فردا
 
عجیب تر از این اعمال محدودیت های خاص که اعتراض خبرنگاران بسیاری از رسانه ها را به دنبال داشته، پوشاندن اطراف محوطه با گونی های پلاستیکی است که از دید برخی از ناظران در صحنه و کاربارن شبکه های اجتماعی، تلاش برای ممانعت از ثبت تصویر از پیکرهای کشف شده احتمالی در آوار پلاسکو است. اقدامی که بسیاری از معترضانِ آن بر این باورند فرقی با سانسور ندارد!
 
 
01:00 خواهش رئيس پليس تهران از مردم براي ترک محل حادثه
 
رییس پلیس پایتخت دقایقی پيش به میان مردم در محدوده خیابان فردوسی آمد و با تشکر از آنان اطمینان داد که همه امکانات لازم و نیروهای امدادی در آماده‌باش هستند و نیازی به حضور آن‌ها نیست./ميزان
 
انتظار مي رود عموم شهروندان با درك شرايط موجود ضمن پرهيز از حضور در اطراف محل حادثه شرايط را براي تسريع در فرايند امداد و نجات فراهم كنند؛ انتظاری به جا و شایسته که هرچند بسیاری از چهره های سرشناس و مسئولان خواستارش شده اند، متاسفانه چندان اثربخش نبوده است!
 
00:45 پيكر بي جان يک شهيد ديگر از زير آوار خارج شد
 
به گفته شهرام گيل آبادی، سخنگوي شهرداري تهران، دقايقي پيش پيكر مطهر يكي ديگر از آتش نشانان حادثه پلاسكو از زير آوار خارج شد.
 
این در حالی است که پیشتر پیکر بی جان یکی دیگر از آتش نشانان فداکار، شناسایی شده بود. بدین ترتیب شمار جان باختگان و شهدای این رویداد تلخ به سه تن رسیده است چراکه صبح روز گذشته یکی از آتش نشانان مجروح که در بیمارستان بستری بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.
 
00:20 ابراز همدردي آتش نشان های ايرلندي با همتايانشان در تهران
 
 آتش نشان های شهر دوبلین ایرلند با حضور در سفارت کشورمان و اهدای یک دسته گل به شکل پرچم ایران همدردي و ناراحتي خود را از خسارات وارده به مردم و آتش نشان هاي ايراني اعلام كردند.

علاوه بر این آتش نشانان، خبر می رسد رئيس جمهور ارمنستان و وزير امور خارجه لتوني نیز طي پيام هاي جدا گانه اين حادثه را به مردم ايران و خانواده قربانيان تسليت گفتند. پیام هایی که پیشتر نیز برخی مقامات دیگر کشورها صادر کرده بودند تا مشخص شود که تصاویر شوک آور ریزش ساختمان 17 طبقه تهران چه بازتاب وسیعی در سطح جهان داشته و چگونه همگان را بهت زده کرده است.
 


00:10 پویش زیبای مردمی و بی توجهی برخی مسئولان
 
ساعاتی از انتشار خبر کشف پیکر بی جان دو تن از آتش نشانان قهرمان پلاسکو نگذشته، پویشی در شبکه های اجتماعی و میان کاربران پرشمار ایرانی مورد توجه قرار گرفت و تکثیر شد که از عموم مردم می خواست به احترام خانواده های این قهرمانان و دیگر بازماندگان ایشان، از انتشار تصاویر پیکر بی جان ایشان خودداری کرده و در صورت مواجهه با چنین تصاویری، به منتشر کننده تذکر داده و از تکثیر تصاویر پرهیز نمایند.
 
این در حالی است که ظاهرا برخی مسئولان از چنین تصمیم شایسته ای مطلع نشده اند. از جمله یکی از مدیران شهرداری که تصویری (ظاهرا نه چندان واضح) از پیکر دو آتش نشان شهید منتشر کرد و زمانی که با اعتراضات شدید عمومی مواجه شد، عقب نشینی کرده و آن تصویر را حذف نمود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار