این خبر تکمیل می شود/ همراه با تصاویر و ویدئو
صبح امروز ساختمان قدیمی و بزرگ پلاسکو در مرکز پایتخت، گرفتار آتش‌سوزی گسترده شد تا با توجه به فرسودگی و سن پنچاه و چندساله برج 17 طبقه و مشهور تهران در چند دهه پیش، برخی نگران بقای این ساختمان شوند. نگرانی هایی که متاسفانه رنگ واقعیت گرفتند تا با حادثه ای مرگبار و به شدت تلخ مواجه باشیم که متاسفانه هر لحظه ابعاد آن گسترش می یابد.
کد خبر: ۳۶۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶ 19 January 2017
صبح امروز ساختمان قدیمی و بزرگ پلاسکو در مرکز پایتخت، گرفتار آتش‌سوزی گسترده شد تا با توجه به فرسودگی و سن پنچاه و چندساله برج 17 طبقه و مشهور تهران در چند دهه پیش، برخی نگران بقای این ساختمان شوند. در زیر، رویدادهای مرتبط با این واقعه به ترتیب زمانی در اختیار شما قرار دارد.
 
15:00 تماس چند آتش نشان محبوس در موتورخانه پلاسکو
 
 چند نفر از آتش نشان محبوس شده در موتورخانه ساختمان پلاسکو با تلفن همراه خود با همکاران خود تماس گرفته و اعلام کردند که زنده هستند. این شاید بهترین خبری باشد که از زمان شروع آتش سوزی پلاسکو درباره آن منتشر شده است.
 
این خبر در حالی مخابره می شود که در پی بروز این حادثه، فراخوان اهدای خون برای مصدومان این حادثه در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و پیرو آن خبر می رسد مردم تهران با حضور انبوه خود در ساختمان‌های انتقال خون تلاش دارند تا خون خود را برای کمک به مصدومان اهدا کنند.
 
همچنین مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد که ماموران آتش نشانی کرج با تجهیزات ویژه برای امداد رسانی در ساختمان آسیب دیده پلاسکو ساعتی پیش عازم تهران شدند.

14:40 نخستین گمانه زنی ها در خصوص چرایی بروز آتش در پلاسکو

همدانی، معاون امنیتی-انتظامی استاندار تهران در خصوص علت بروز حادثه به فارس گفت: به نظر می رسد به دلیل روشن بودن گاز پیکنیکی و یا اتصالی برق آتش سوزی رخ داده است.
 
همچنین سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو به هیچ عنوان گازکشی نبوده، گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست اما گاز ساختمان‌ها و مناطق اطراف حادثه تا اطلاع بعدی قطع خواهد بود.

 در این خصوص، مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران گفت: نسبت به این موضوع مشاهده عینی ندارم اما بر اساس اطلاعاتی که از حاضرین در لحظه آتش‌سوزی در این ساختمان کسب کرده‌ام آتش‌سوزی در طبقه دهم ساختمان و به علت نشت گاز پیک‌نیک اتفاق افتاده است. به طوری که در اوایل صبح امروز یک نفر از کسبه‌ها در زمان ورود به محل کار خود کلید برق را می‌زند در حالی که اتاق به علت نشت گاز پیک‌نیک پر گاز بوده، انفجار رخ می‌دهد.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران، گفت: افرادی که در مراسم زیارت عاشور این ساختمان حضور داشته‌اند متوجه وقوع حریق در طبقه دهم ساختمان می‌شوند که بلافاصله برای خاموش کردن آن از طریق کپسول‌های اطفای حریق اقدام می‌کنند که متوجه می‌شوند کپسول‌های موجود در آن محل شارژ نداشته و خالی هستند.
 
14:14 از حضور برخی مسئولان در محل رویداد تا تدبیر ویژه وزیر ارتباطات
 
در پی وقوع این رویداد دردناک، شماری از مسئولان راهی چهارراه استانبول شدند تا از نزدیک در جریان روند رسیدگی به مشکلات قرار گرفته و ابعاد ماجرا را ارزیابی نمایند. از جمله قالیباف، شهردار و چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران. علاوه بر ایشان، گزارش های رسیده حاکی از حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، سردار ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران و جمعی دیگر از مسئولان در محد رویداد تلخ امروز است.
 
علاوه بر این، ایسنا به نقل از محمود واعظی، وزیر ارتباطات از پیگیری های مجموعه تحت امرش برای جهت تقویت ارتباطات در محدوده پاساژ پلاسکو خبر داده است.
 
به گزارش تسنیم، در پی صدور دستور رئیس جمهور به وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلیه مطابق برنامه قبلی از صبح امروز برای بررسی روند پیشرفت اقتصاد مقاومتی به استان لرستان سفر کرده، در پی صدور دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، سفر به استان لرستان را نیمه تمام گذاشت و عازم تهران شد.
 
14:04 دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور در پی حادثه ساختمان پلاسکو
 
رئیس‌جمهور با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

متن دستور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور
 
حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌ علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب‌دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.
 
حسن روحانی»
 
13:53 افزایش مصدومان به 70 تن/ آماری از جان باختگان در دست نیست

سخنگویان سازمان آتش‌نشانی و اورژانس کشور آمار برخی سایت‌ها مبنی بر مرگ 50 تن از آتش‌نشانان در این حادثه را تکذیب کردند. ملکی به ایسنا گفت: ماموران آتش نشانی از سه طرف ساختمان برای آواربرداری وارد شده ‌اند و هنوز خبر دقیقی از تعداد افرادی که زیر آوار هستند، نداریم.

خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در مورد آمار تلفاتی که برخی رسانه‌ها از حادثه آتش سوزی پلاسکو منتشر می کنند، گفت: هنوز جسدی از ساختمان بیرون نیامده است. در حال حاضر دودشدیدی از ساختمان بیرون می‌آید که احتمال افزایش مصدومیت‌ نیز وجود دارد. گاز منطقه به خاطر مسائل ایمنی قطع شده است. در حال حاضر تنها نگرانی ما کسانی هستند که زیر آوار گیر کردند.

وی با اشاره به اینکه شمار مصدومان این حادثه به حدود 70 تن رسیده، افزود: از این میان 23 تن به بیمارستان منتقل شده‌اند (اسامی این افراد را اینجا بخوانید) و حدود 47 تن نیز در محل درمان شدند. اغلب آنها آتش نشانان بوده‌اند. در حال حاضر ۵۷ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حاضر بوده و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
 
13:30 حضور نیروی زمینی ارتش در منطقه حادثه

به گزارش خبرگزاری ها، یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش برای کمک به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو، با همراه داشتن تجهیزات لازم در محل این ساختمان حضور یافته‌اند.

همچنین محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که به تازگی از سفر نیمه‌تمام قم بازگشته است، با حضور در کانون حادثه مدیریت بحران را بر عهده دارد.

بنا بر گفته معاون عملیات اورژانس تهران، تاکنون هیچ جنازه ای از داخل ساختمان پلاسکو خارج نشده است. 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار