نحوه اجرای قانون سقط جنین مشکل دارد؛
تابناک: البته از روی دیگر نیز ادامه تحصیل را می‌توان دلیل دیگرسقط جنین در کشور دانست چرا که تسهیلاتی برای خانم‌های در حال تحصیل و یا کارمند و شاغل در نظر گرفته نشده است ضمن اینکه ضعف قانونی مقابله با پزشکان متخلف در سقط جنین نیز از دیگر دلایل افزایش این امر در جامعه است.
کد خبر: ۳۶۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 16 January 2017

به گزارش تابناک اصفهان یک سوم خانواده‌های ایرانی فرزند ندارند، 12 میلیون ایرانی در سن ازدواج هستند وسقط جنین در کشور با افزایش 5 برابری سقط جنین در کشور طی چند سال اخیر تیتر اخباری است که این روزها اذهان عمومی را متوجه چرایی این امر ساخته است.

همچنین در خبری دیگر تعداد جنین‌های سقط شده به صورت غیر قانونی در کشور را بیشتر از تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای اعلام کرده‌اند. از این رو مصاحبه‌ای را با فرشته روح افزا، معاون طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان وخانواده انجام داده و علت این امر را جستجو کرده‌ایم که متن این مصاحبه در ذیل آورده شده است.

علل سقط جنین در ایران را چه می‌دانید و کدام دلیل جامعه آماری بیشتری را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد؟

برخی از سقط جنین صورت گرفته در کشور دلایل پزشکی دارد، از این رو تعدا این سقط‌ ها به صورت میانگین در هر سال شش هزار مورد است که این آمار نیز با توجه به تعداد بارداری‌های کشور منطقی است.

از این رو سیاستگذاری غلط در کشور را نیز می‌توان مهم‌ترین عامل سقط جنین عنوان کرد چرا که عدم ارائه تسهیلات به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند و به ویژه خانواده‌های ناتوان موجب شده است تا در صورت آگاهی یافتن از وجود جنین با توجه به عدم توانایی اقتصادی برای نگهداری از فرزندشان دست به سقط جنین بزنند.

البته از روی دیگر نیز ادامه تحصیل را می‌توان دلیل دیگرسقط جنین در کشور دانست چرا که تسهیلاتی برای خانم‌های در حال تحصیل و یا کارمند و شاغل در نظر گرفته نشده است ضمن اینکه ضعف قانونی مقابله با پزشکان متخلف در سقط جنین نیز از دیگر دلایل افزایش این امر در جامعه است.

آیا آماری از تعداد سقطجنین غیرقانونی نیز در کشور داریم؟

بله سقط‌های غیر قانونی مشکل و چالش اساسی کشور است و طبق آماری که از سوی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده است سالانه 350 الی 360 هزار سقط جنینی غیر قانونی در کشور اتفاق می‌افتد که اگر این عدد را تقسیم بر روزهای سال کنیم روزانه 1000 سقط جنین اتفاق می افتد و این آمار بیش از تعداد کشته‌‌های تصادفات و دیگر دلایل مرگ و میر است.

باید توجه داشت که این آمار علامت سوال بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است، ضمن اینکه ما آماری از تعداد باروری‌ها نداریم و نمی‌توان گفت که چند درصد باروری‌ها به سقط جنین غیر قانونی می‌انجامد.

مسئول این فاجعه انسانی کیست؟

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌توان نوک هرم این چالش انسانی موجود در کشور عنوان کرد چرا که عدم برخورد جدی با پزشکان متخلفی که در مراکز درمانی و یا مطب‌های خود سقط غیر قانونی انجام می‌دهند یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر است.

همچنین عدم نظارت وزارت بهداشت بر روی روند توزیع دارو در ناصر خسرو نیز از دیگر دلایلی است که می‌وان وزارت بهداشت را در افزایش تعداد سقط جنین در کشور محکوم کرد.

مسئولان باید چرایی وجود مکانی به نام ناصر خسرو را پاسخگو باشند و باید عنوان کنند چرا اقدامی در خصوص ساماندهی این مرکز انجام نمی‌دهند و مردم راحت به داروهای مورد نظرشان دسترسی پیدا می‌کنند.

هرچند دولتی‌ها بر این باورند که واردات این داروها مخالف سیاست‌های کشور در حوزه افزایش جمعیت است اما باید توجه داشت که اگر مردم به این راحتی دسترسی به داروها پیدا می‌کنند چرا دولت این امر را ساماندهی نکند؟

همچنین باید توجه داشت که مردم نیز به دلیل عدم دریافت آموزش‌های لازم، آگاهی در خصوص عوارض استفاده از این داروها را نمی‌دانند و اطلاع ندارند از اینکه برخی از این سقط‌ها موجب عقیم شدند زنان شده و بیماری‌های روجی و روانی را نیز افزایش داده‌اند.

آیا ضعف قانونی در خصوص مقابله با سقط جنین غیر قانونی در کشور داریم؟

باید توجه داشت که قانون تصویب شده در کشور در خصوص سقط جنین قانون خوبی است و در نحوه اجرای آن با مشکلاتی روبرو هستیم و دلیل آن را نیز می توان آمار سقط جنین مجاز عنوان کرد که با توجه به تعداد بارداری‌ها منطقی است.

ما باید سیاست‌های درست را برای اجرای قانون سقط جنین در کشور اتخاذ کنیم. باید کارکارشناسی انجام شود و مجلس نیز قوانینی را تصویب کند که تسهیلاتی را برای کسانی که توان نگهداری فرزندان را ندارند ارائه دهد.

در نظر گرفتن محاکمه‌های سنگین برای پزشکان متخلف در حوزه سقط جنین غیر قانونی نیز باید در دستور کار جدی باشد و همچنین باید توجه داشته باشیم که برای رفع چالش سقط جنین در کشور ضروری است که هر سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه وارد میدان شوند.

سهم روابطنامشروع درسقط جنین غیر قانونی چقدر است؟

می‌توان گفت که سهم این روابط در ایجاد سقط های غیر قانونی در کشور بالا نیست و این امر ریشه در اعتقادات دینی و عفت حاکم بر جامعه دارد. البته حتی یک مورد سقط جنین ایجاد شده ناشی از روابط نامشروع نیز برای کشور ما خوب نیست و از این رو باید توجه داشت که برای پیشگیری از هر گونه افزایش آماری در این زمینه باید نهادهای فرهنگی و آموزشی همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها بسترهای آموزشی را در این زمینه ایجاد کنند.

در کدام استان‌ها سقط جنین بیشتر و در کدام استان جامعه آماری کمتری وجود دارد؟

ترجیح می‌دهم آماری دراین خصوص ارائه ندهم.اما باید توجه داشت که در کلانشهرها در خانواده‌ایی که نظارت کمتری بر روی بچه ها دارند بیشتر است که البته منظورم روابط نامشروع نیست. دوری از خانواده‌ها از جمله این مسایل است.

بهترین راهکار آموزش و فرهنگسازی در خصوص عوارض ناشی از سقط جنین را چه می‌دانید؟

باید توجه داشت که در صدا و سیما و با تولید برنامه‌های آموزشی می توان بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم و این در حالی است که در صدا و سیما بیشتر از آنکه به نیازهای زندگی انسان‌ها بپردازند، به حیات وحش بیشتر پرداخته می شود که البته حیات وحش مهم است ولی باید به حیات انسان‌ها نیز بیش از این پرداخته شود.

همچنین نباید فراموش کرد که با توجه به ورود تعداد زیاد خانم‌ها به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی احتمال آن می رود که نسبت به راه اندازی کنوانسیون زنان اقداماتی صورت گیرد که عواقب خوبی را برای زنان جامعه ما ندارد چرا که زیرساخت‌های لازم آن در کشور ایران فراهم نشده است.

فرایند صدورمجوز سقط جنین در ایران و غرب چگونه است؟

در کشورهای غربی سقط جنین آزاد است و قوانینی ندارند که مانع سقط جنین شود و دلیل آن سبک زندگی آنها است به طوری که بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده بیش از 75 درصد از زندگی مردم آمریکا به روش ازدواج غیر رسمی و غیر شرعی با هم زندگی می کنند و زندگی آنها به این روش ممکن است بین یک شب تا 15 سال ادامه داشته باشد که این روش زندگی در واقع نمونه بارز عمل شنیع زنا است.

اما در کشور ایران پس از تایید پزشکان نسبت به سقط جنین در مراکز پزشکی قانونی کمیسیون‌هایی تشکیل و نظر نهایی را اعلام می‌کنند و با حکم قضایی جنینی که برای سلامت مادر خطرناک خواهد بود و یا خود دارای بیماری باشد مجوز سقط را دریافت می‌کند.

آیا نهادهای غربی در ایران در افزایش امر سقط جنین دخیل هستند؟

بله این نهادها تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا ایران به کنوانسیون زنان بپیوندد و در این زمینه نیز مراوداتی را با برخی از مسئولان داخلی داشته‌اند که این امر با تعریف حق برای زنان بدون تعریف زیرساخت‌ها منجر به افزایش سقط جنین در کشور شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار